Jag har ett litet externt minne där en partition är något Linuxformat, ser ut som ext2. Jag har installerat MacFuse och fuse-ext2 och by default mountar det allt som read only.
När jag då ansluter minnet ser jag det som en partition som hamnar på skrivbordet som kan öppnas och jag ser alla mappar och filer på det.
Men jag vill även kunna skriva till minnet så jag ändrade mount-inställningarna för fuse-ext2 till att automounta med read/write och då uppstår problemen. En annan linux-disk är är test-ansluten och fungerar som den ska. Men denna går inte som jag vill. Det är ett minne skapat från en avbild (Monobrick linux för LEGO Mindstorms EV3). Ena partitionen på det minnet vägrar mountas som det ska när jag vill ha read/write. I Skivverktyg (Disk Utility) visas partitionen som en mapp med med en röd symbol på, den som visas när man inte har behörighet till mappen.
Detsamma under /Volumes där visas det med som en mapp utan access. Jag har testat att ändra rättigheterna för den mappen där, men det blir bara en tom mapp jag kan öppna då och inte partitionen jag vill komma åt.
Någon som vet hur man löser detta? Jag kan inte hitta något givande om liknande problem när jag söker. Jag kör OS X version 10.7.5, macfuse och fuse-ext2 senaste versionerna nedladdade under gårdagen.
Går det att ändra rättigheterna genom OS X på något vis eller måste jag göra något genom linux?