2014-08-30, 14:48
Medlem
Nu har vi äntligen flyttat, Helt klart värt att anlita firma. Tack för lite info där oxå
Citera
2014-11-28, 22:37
Medlem
HanMedPinnens avatar
Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar? Vi funderar på att hyra en bil och göra mycket själva, men möblerna vore bra att få hjälp med. Det är särskilt en cross trainer, en soffa och ett tungt jävla skåp från fyrtiotalet, antagligen jämförbart med ett piano. Här har vi hiss, men nya lägenheten ligger på tre trappor utan hiss. Resvägen 20-30 minuter, och det borde räcka med en tur för möbler.

Senast vi flyttade hade vi mycket hjälp och en hel helg, så har svårt att uppskatta hur fort man kan få det att gå. Vi hade inte skåpet då heller.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Vi bor inte så stort, de skickade en bil och två gubbar för 750 spänn/timmen. Vi lånade alla kartonger vi behövde mot deposition. Totalpriset blev drygt 5 000 spänn, vilket för mig känns helt rimligt. Då är inte depositionen medräknad eftersom den återfås när kartongerna är återlämnade.
Men eftersom de oftast tar betalt per timme så kommer ju slutkostnaden för dig att bero helt på hur mycket grejer du har, hur långt de har att köra, hur besvärligt det är att flytta (bara trappor/hiss etc.) och hur bra du har packat. Vi hade inte så farligt med grejer, flyttade inte så långt och mellan två "enkla" hus. Då blev det inte så dyrt heller. Vissa firmor kör med fastpris, men jag kan säga att åtminstone för oss så hade det garanterat blivit dyrare i det här fallet.Smidigt är förstås att baka in städning också om man vill ha det, det gjorde inte vi den här gången. Vi packade också allt själva, ska man ha packning blir det direkt väldigt mycket dyrare.

Nu blir jag nyfiken! Och lite rädd.. Vad tar nästan 7 timmar om man inte bor så stort?
Citera
2014-11-29, 01:19
Medlem
Angerods avatar
Allt är väl relativt, vad man tycker är stort, mycket prylar etci. ..

Restiden är viktig, att boka större bil och bara åka en gång kan löna sig. Viktigt att kolla när de börjar ta betalt, vissa blrjar redan när de lämnar sin depå.

Som andra sagt innan så är packning a och o. Om du får ner allt i lådor eller tom kassar kan du säkert spara minst en timme på vardera sida med normalt bohag.

Men saker och ting tar ofta längre tid än man tror.
Ska själv flytta snart, 68 kvm +förråd (fullt med prylar) på ca 8. 3 man och 20m3 bil för 890:-/timme. Har bara 5 min resväg men budgeterar ändå för 5h. Då räknat jag med att hjälpa till själv också.
Citera
2014-11-29, 06:57
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag flyttade nyligen och använde www.flyttguiden.se för att ta in offerter. Fick från ett tiotal firmor och valde en som lät lämplig, det var andra gången som jag har tagit in offerter på flytt den vägen och det funkar bra. Kvaliteten på offerterna är verkligen skiftande, så det känns väldigt bra att ha kollat ett gäng olika firmor... Hur många offerter du får och hur många firmor du har att välja på beror väl på var du bor, jag bor i Stockholm och här finns det massor av firmor så problemet är bara att välja en.

Vi bor inte så stort, de skickade en bil och två gubbar för 750 spänn/timmen. Vi lånade alla kartonger vi behövde mot deposition. Totalpriset blev drygt 5 000 spänn, vilket för mig känns helt rimligt. Då är inte depositionen medräknad eftersom den återfås när kartongerna är återlämnade. Smidigt är förstås att baka in städning också om man vill ha det, det gjorde inte vi den här gången. Vi packade också allt själva, ska man ha packning blir det direkt väldigt mycket dyrare.

Men eftersom de oftast tar betalt per timme så kommer ju slutkostnaden för dig att bero helt på hur mycket grejer du har, hur långt de har att köra, hur besvärligt det är att flytta (bara trappor/hiss etc.) och hur bra du har packat. Vi hade inte så farligt med grejer, flyttade inte så långt och mellan två "enkla" hus. Då blev det inte så dyrt heller. Vissa firmor kör med fastpris, men jag kan säga att åtminstone för oss så hade det garanterat blivit dyrare i det här fallet.

Å fan, jag trodde faktiskt att det var mycket dyrare än så. Men det känns tryggt att veta. Helt självklart att man väljer flyttfirma anser jag, tänker fan inte kånka runt alla möbler och skit... Det som en flyttfirma gör på 4 timmar lär ta 4 dagar för mig. Minst.
Citera
2014-11-29, 07:29
Medlem
ps870s avatar
Jag flyttade från ett hus på 100kvm, sträcka 5 mil. Med flyttstädning gick det på runt 12k. Grymt skönt att slippa göra jobbet själv och värt pengarna. Kartonger kördes ut 2 månader innan och hämtades när vi packat upp allt. Ingen deposition eller kostnad för kartonger, jag tror vi hade runt 150 kartonger.
En av många fördelar med firma är ett eventuella skador går på deras försäkring och inte belastar hemförsäkringen.
Citera
2018-01-27, 15:02
Medlem
Någon som har koll på om en flyttfirma kan tänkas hjälpa till med att lyfta ned en 180-säng ned för en balkong? Bor nämligen en våning upp, och den går inte in i trapphuset. Den är ej heller delbar sängen. När jag flyttade in firade jag upp den utvägen
Citera
2018-01-27, 17:59
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandmanii
Någon som har koll på om en flyttfirma kan tänkas hjälpa till med att lyfta ned en 180-säng ned för en balkong? Bor nämligen en våning upp, och den går inte in i trapphuset. Den är ej heller delbar sängen. När jag flyttade in firade jag upp den utvägen
Det kan dom säkert ordna om du ber dom om det men annars finns det massor av företag som sysslar med lyft. Lyfter båtar, delar till hus, rejäla saker till byggen, osv. Googla och se vad som finns i din kommun.
Citera
2018-01-27, 21:01
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Nu blir jag nyfiken! Och lite rädd.. Vad tar nästan 7 timmar om man inte bor så stort?

Nu är det ju längesedan du undrade, men när jag jobbade med flyttstäd så skulle det torkas i alla skåp och garderober och lådor, uppepå alla köksskåp, bakom alla element, bakom och under badkaret/duschkabinen, i kylskåpet och frysen, alla fönster skulle putsas på in- och utsidan samt mellan rutorna om det gick att öppna så, tak- och väggventiler skulle göras rent, avloppet i duschen och handfatet skulle göras rent, m.m. Är man en enda person så tar det tid om man är noggrann. Vi var oftast tre eller fyra som städade tillsammans istället. Säkrare också, om man ramlar när man torkar uppepå överskåpen i köket, t.ex.
Citera
2018-01-29, 02:54
Medlem
karlgunnars avatar
Jag anlitade flyttstäd en gång, efter första försöket fick dom icke godkänt av mig, det var drivor av damm kvar på golvet t.ex. Efter andra försöket fick dom nedslag av hyresvärden. Tredje gången gillt dock... Jag städar fan så mycket bättre själv, bara plugga in hörlurarna, på med bra musik och städa på!
Citera
2018-03-26, 01:48
Medlem
Jag flyttade för 1 vecka sedan och hittade nåt företag på blocket med 1 flyttgubbe och lätt lastbil 350kr/tim. jag bar ju själv också och 2 polare var med så vi var klara på 2 timmar.jäkligt nöjd över det båda lyorna är på ca 60 kvm. 1 timme och tömma och 1 timme att lasta in i nya.bara 5 min emellan. Alternativet var ju hyra lastbil på nån mack för ännu mer pengar och 1 flyttgubbe mindre.700 spänn är ju absolut ingenting men dom sa att det skulle vara rut men jag lämnade aldrig nåt person nr vilket verkar lite misstänksamt och betalade kontant utan kvitto när vi var klara.men företaget tjänar ju mer på vitt då dom får 50% mer men jag skiter i det.Blir det nåt jidder eller om dom skickar nån faktura så förnekar jag bara att dom har hjälpt mig det finns ju inte i några papper om dom inte har mitt person nr som kan styrka att just jag har anlitat dom.
Men om vad tror ni det kan bli för problem ?
Senast redigerad av fredrikha92 2018-03-26 kl. 01:56.
Citera
2018-04-01, 13:33
Medlem
TraXzmans avatar
Anlita istället typ samhall eller retro, returmarknader eller nåt... som är anställd via kommun. Tror dom gör allsköns jobb bara till en mindre kostnad. Tror att försäkringar gäller då ochså men för att vara på den säkra sidan kan du ju packa flyttkartongerna själva sen få dom bära och stånka på till lastbilen, surra fast osv, och drajva till nya boendet, dumpa av grejer i resp rum sen packar du opp

Se bara till att inte lasta kartongerna för tungt
Citera
2018-04-02, 00:50
Moderator
Oddballs avatar
Anlitade en av de största flyttfirmorna i Stockholm, flyttade från stan till en annan stad i länet. En stor lastbil och 3 flyttgubbar. De var väldigt noga med att plasta in och säkra upp sakerna och ingenting gick sönder under flytten. Bodde på tredje våningen utan hiss och flyttade till en villa med tre våningar, så de fick slita rätt hårt, men de har ju rätt utrustning för sånt. Det kändes jättetryggt och var värt varenda en av de 16.000 kronorna det kostade, dessutom var de supertrevliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in