2014-08-24, 11:28
Medlem
Hallå flashback!
Jo, jag har det senaste 1,5året tagit väldigt mycket centralstimulerande droger(4-mmc,3-mmc, amfetamin, ritalin, metamfetamin, ecstasy, a-php) det har väl i snitt varit 4dagar utan sömn eller mat per vecka.
Har sakta men säkert utvecklat vanföreställningar och tvångsmässiga paranoida beteenden.
Klarar inte heller av att hålla mig nykter mer än några dagar åt gången.

Nu till saken, har läst massvis om neuroleptika, och vad jag förstått så finns det en del varianter som blockerar noradrenalin och dopamin så att effekten av droger uteblir.
Har läst lite om SSRI och dem ska tydligen blockera så seretonerga droger inte fungerar.

1. Vilken neuroleptika blockerar dopaminet och noradrenalinet bäst?
2. Vilken SSRI blockerar serotonin bäst?
3. Kan man medicinera med både SSRI och neuroleptika samtidigt?

Tacksam för svar!
Citera
2014-08-24, 11:39
Medlem
E.W.s avatar
SSRI blockerar inte serotonin. Det blockerar återupptaget av serotonin från synapsen. Alltså får du mer aktivt serotonin i synapsen av SSRI. Det är alltså en effekt som du inte vill ha enligt ditt resonemang.

Atypiska neuroleptika blockerar både dopamin och vissa serotoninreceptorer. Exempel på atypiska neuroleptika är Risperidon, Quetiapin och Olanzapin. Samtliga av dessa ger trötthet och viktuppgång. De kan dock hjälpa mot vanföreställningar.
Senast redigerad av E.W. 2014-08-24 kl. 11:50.
Citera
2014-08-24, 12:10
Medlem
herrcarlssons avatar
Precis som E.W. Skriver så hindrar SSRI din hjärna att återuppta serotonin och märker på så sätt inte när den ska sluta producera utan fortsätter producera konstant.

Det du kommer få för vanföreställningar och tvångssyndrom är något helt annat. Vad det blir kan man undra.
Citera
2014-08-24, 13:13
Medlem
du kommer troligtvis få en a-typisk neuroleptika, som tidigare nämnts. risperidon och olanzapin är dom som har fungerag bäst för mig, dock är det ganska hög risk för viktuppgång på dessa mediciner. ssri avråder jag från, men ja, det går att kombinera ssri och neuroleptika.
Citera
2014-08-24, 13:34
Medlem
Det viktigaste är ju att du slutar stoppa i dig det som orsakar problemen.
Verkar som att alla knarkare tror att dom är läkare bara för att dom läst lite på flashback och i fass och sedan behandlar sig själva. Men så blir det ju därefter också..
Citera
2014-08-25, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trycorder
Det viktigaste är ju att du slutar stoppa i dig det som orsakar problemen.
Verkar som att alla knarkare tror att dom är läkare bara för att dom läst lite på flashback och i fass och sedan behandlar sig själva. Men så blir det ju därefter också..

Det är det som är problemet. Jag studerar heltid och får bara ut 3900kr i månaden.
Har lägenhet etc.
Eftersom jag inte får dem extrajobben jag söker så säljet jag droger för att ha råd med hyra och mat.
Och det är det som är problemet, att knarket finns där hela tiden. Därför tänkte jag att det vore på sin plats att ta läkemedel som blockerar effekterna.
Citera
2014-08-27, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
SSRI blockerar inte serotonin. Det blockerar återupptaget av serotonin från synapsen. Alltså får du mer aktivt serotonin i synapsen av SSRI. Det är alltså en effekt som du inte vill ha enligt ditt resonemang.

Atypiska neuroleptika blockerar både dopamin och vissa serotoninreceptorer. Exempel på atypiska neuroleptika är Risperidon, Quetiapin och Olanzapin. Samtliga av dessa ger trötthet och viktuppgång. De kan dock hjälpa mot vanföreställningar.

Dem som blockerar både dopamin och serotonin, vet du vad dem heter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in