2014-08-23, 21:42
Medlem
Jag funderar på att spendera 4mån i Sverige per år och tänkte därför köpa mig en rolig sommarbil från Tyskland. Dock är frågan i vilket land man skall regga den i. Regeln säger att fordonet skall reggas i det lan man är bosatt i. Det blir svårt då jag bor på andra sida jordklotet.

Hur funkar det med försäkringar måne tro om man inte har fast adress i Sverige eller Tyskland eller vad man nu väljer att regga bilen?
Citera
2014-08-24, 10:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zazzzz
Jag funderar på att spendera 4mån i Sverige per år och tänkte därför köpa mig en rolig sommarbil från Tyskland. Dock är frågan i vilket land man skall regga den i. Regeln säger att fordonet skall reggas i det lan man är bosatt i. Det blir svårt då jag bor på andra sida jordklotet.

Hur funkar det med försäkringar måne tro om man inte har fast adress i Sverige eller Tyskland eller vad man nu väljer att regga bilen?

Sannolikt så får du problem eftersom du inte kan regga bilen i Sverige (om du nu är bosatt utanför EU).

Bor man inom EU så kan man bo i land AAA och samtidigt äga och köra en bil registrerad i land BBB om bilen är en företagsbil och du representerar företaget. Detta är dock inte applicerbart i din situation.
Citera
2014-08-25, 18:52
Medlem
Fick svar ifrån vägverket

Hej!

Om ni fortfarande har ett personnummer i hos Skatteverket och
folkbokföringen så kan ni ha fordon registrerade i vägtrafikregistret på det personnumret. Om
ditt personnummer finns hos folkbokföringen, men har en notering om utvandrad, så får
vi dock ingen automatisk adressuppdatering i vårat system utan ni måste istället
själv, skriftligen ange till oss vilken adress som ni vill ska vara registrerad i vårat
register och även meddela oss om det sker ändringar gällande den. Viktigt att det är
en adress där någon ombesörjer att den blir omhändertagen då vi skickar
registrerignsbevis, fordonskatteavier m.m. till den angivna adressen. Försäkringsbolag använder även den adressen.
Citera
2014-08-25, 21:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zazzzz
Fick svar ifrån vägverket

Hej!

Om ni fortfarande har ett personnummer i hos Skatteverket och
folkbokföringen så kan ni ha fordon registrerade i vägtrafikregistret på det personnumret. Om
ditt personnummer finns hos folkbokföringen, men har en notering om utvandrad, så får
vi dock ingen automatisk adressuppdatering i vårat system utan ni måste istället
själv, skriftligen ange till oss vilken adress som ni vill ska vara registrerad i vårat
register och även meddela oss om det sker ändringar gällande den. Viktigt att det är
en adress där någon ombesörjer att den blir omhändertagen då vi skickar
registrerignsbevis, fordonskatteavier m.m. till den angivna adressen. Försäkringsbolag använder även den adressen.

I så fall blev det smidigare än jag trodde. Då är det bara att köra på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in