2014-08-23, 00:53
Bannlyst
Som jag förstått det så får man ingen ersättning i FAS3 trots att man jobbar/praktiserar på något onödigt arbete. Min fråga är då varför går folk bara inte ur skiten?
Citera
2014-08-23, 00:56
Medlem
För denna typ av människor lever på någon form av bidrag, tex socialbidrag och om man då lämnar fas3 så tappar man även detta bidraget.
Citera
2014-08-23, 01:03
Medlem
lousys avatar
Tror du alla dessa människor går i FAS 3 för att de tycker det är roligt/nyttigt?

Givetvis finns det en ekonomisk motivation till att behöva förnedra sig varje dag som de gör.
Citera
2014-08-23, 01:27
Medlem
curiamobiliums avatar
De som deltar i fas 3 får ej lön eftersom ingen anställning föreligger, men för dem som uppfyller villkoren för a-kassa utgår aktivitetsstöd med 65 procent av den dagsförtjänst som låg till grund för den senaste arbetslöshetsersättningen, lägst 320 kronor per dag. Den som inte uppfyller villkoren för att få a-kassa får ingen ersättning/aktivitetsstöd i fas 3 och dessa är då hänvisade till respektive hemkommuns försörjningsstöd.Kommunen betalar då ut ersättning om man är i FAS 3. Vissa kommuner gör det inte.
Citera
2014-08-23, 03:19
Medlem
Dants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anabolakillen95
Som jag förstått det så får man ingen ersättning i FAS3 trots att man jobbar/praktiserar på något onödigt arbete. Min fråga är då varför går folk bara inte ur skiten?

Kanske är roligare en att vara hemlös.
Citera
2014-08-23, 03:24
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dant
Kanske är roligare en att vara hemlös.

Detta stämmer inte. Om du är svensk medborgare så har du alltid rätt till socialhjälp. Fantastiskt mycket skräp man läser på detta forum. Är ni alla 12 år?
Citera
2014-08-23, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Detta stämmer inte. Om du är svensk medborgare så har du alltid rätt till socialhjälp. Fantastiskt mycket skräp man läser på detta forum. Är ni alla 12 år?

Alltså arbetsförmedlingen säger att om man tackar nej till ett jobb inom fas 3, praktik/sysselsättning. Så får man ingen hjälp av arbetsförmedlingen ekonomiskt.

Om soc hjälper en efter om man ändå tackar nej, vet jag faktiskt inte. Men har du koll på det får du gärna berätta? du verkar ju insatt. Om man är svensk medborgare har man alltid rätt till socialhjälp har hört/läst det med, har jag för mig. Men stämmer det?
Citera
2014-08-23, 05:52
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Du måste fortfarande uppfylla en del villkor för att få socialbidrag. Även om det nu står att du har rätt till
bidrag så innebär inte det att alla som behöver får det.
Citera
2014-08-23, 15:30
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Ekonomiskt bistånd från soc får man endast om man uppfyller vissa krav. Som arbetslös ska man bland annat vara inskriven på Arbetsförmedlingen och delta i någon form av arbetsmarknadspolitisk program. Om det då "råkar" vara fas 3, så ska man alltså gå kvar. Om man går ur Fas 3, så kan man alltså förlora socialbidraget (och i princip alla gör det också).

Det krävs lite mer än att bara vara svensk medborgare för att ha rätt till ekonomiskt bistånd från Socialen.
Citera
2014-08-23, 15:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Fram till slutet av 90-talet var det så ja.
Men den så kallade "uppsalamodellen" prövades i rätten och ansågs lagenlig. Det vill säga att socialtjänsten har rätt att kräva en motprestation för socialbidrag.
Citera
2014-08-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toriavic
Alltså arbetsförmedlingen säger att om man tackar nej till ett jobb inom fas 3, praktik/sysselsättning. Så får man ingen hjälp av arbetsförmedlingen ekonomiskt.

Om soc hjälper en efter om man ändå tackar nej, vet jag faktiskt inte. Men har du koll på det får du gärna berätta? du verkar ju insatt. Om man är svensk medborgare har man alltid rätt till socialhjälp har hört/läst det med, har jag för mig. Men stämmer det?

Social tjänsten är ännu hårdare än arbetsförmedlingen eller Försäkringkassan
Jag har haft en kompis som gjorde praktik i en månad men han gick inte en halv dag och blev av med hela månads ersättning pga han var inte aktiv i arbetslivet .

Det är krig om pengar . Myndigheter gillar att du tar livet av dig för du kostar staten kommunen pengar
Citera
2014-08-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Social tjänsten är ännu hårdare än arbetsförmedlingen eller Försäkringkassan
Jag har haft en kompis som gjorde praktik i en månad men han gick inte en halv dag och blev av med hela månads ersättning pga han var inte aktiv i arbetslivet .

Det är krig om pengar . Myndigheter gillar att du tar livet av dig för du kostar staten kommunen pengar

Inte mer än rätt. Varför struntade han i att gå en dag? Han förtjänar inte socialbidrag i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in