2014-08-22, 22:09
Medlem
Har i dagens läge en Chervolet Cruze 2.0D på 163Hk. Var inne på att piffa till motorn lite, men det kändes onödigt vid tillfället. Nu däremot fick jag höra att dessa boxar även sänker bränsleförbrukningen.

T.ex. http://dieselkraft.se/Produkt/Chevrolet/Cruze/6925/ 5-12% mindre förbrukning. Hur bra stämmer detta och hur vet jag vart jag hamnar? (Ska nog ta och maila dom och fråga).

Och hur bra är deras försäkring om motorn skulle skita sig pga denna box?

Så jag riktar mig mer mot folk som har lite erfarenhet av dessa produkter.
Citera
2014-08-22, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkburk92
Har i dagens läge en Chervolet Cruze 2.0D på 163Hk. Var inne på att piffa till motorn lite, men det kändes onödigt vid tillfället. Nu däremot fick jag höra att dessa boxar även sänker bränsleförbrukningen.

T.ex. http://dieselkraft.se/Produkt/Chevrolet/Cruze/6925/ 5-12% mindre förbrukning. Hur bra stämmer detta och hur vet jag vart jag hamnar? (Ska nog ta och maila dom och fråga).

En stor jävla bluff är detta, och pajar din motor så är den sista du får hjälp av är den som säljer bluffprodukten.

Edit:kollade nu in sidan det är ju så gott som en pajassida.
Citera
2014-08-22, 22:14
Medlem
Manboiiis avatar
Jag har då chiptrimmat min Hemi 4.7L och valde ekonomi läge på min, sänkte bränsleförbrukningen asevärt mycket. Men inte med nå grejjer som du linkade iaf
Senast redigerad av Manboiii 2014-08-22 kl. 22:17.
Citera
2014-08-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
En stor jävla bluff är detta, och pajar din motor så är den sista du får hjälp av är den som säljer bluffprodukten.

Edit:kollade nu in sidan det är ju så gott som en pajassida.

Okej, reason?
Citera
2014-08-22, 22:19
Avslutad
Gör en djupare undersökning på företaget Diesel Kraft
Citera
2014-08-22, 22:26
Medlem
Eller någon med erfarenhet av KCR.se boxarna?
Citera
2014-08-22, 22:38
Medlem
Ja det stämmer att bränsleförbrukningen kan sjunka om man prioriterat just den egenskapen.

Det funkar så att man sprutar in lite mindre diesel lite tidigare och får då ut samma effekt.

Nackdelarna är att avgastempersturen stiger kraftigt. Avgasventiler och framför allt turboaggregat tar stryk. Kväveoxiderna i avgaserna skjuter i höjden men det är kanske lätt gör den enskilde bilägaren att skita i.

Biltillverkarna gör inte så här för att de måste få rimlig hållbarhet på motorerna och även klara avgaskraven.
Citera
2014-08-22, 22:39
Avslutad
Citat:
Okej, reason?

I huvudsak så skrivs det på ren svenska här men anledningen/reason varför TS bör kolla upp företaget är att de utlovar något som strider mot alla naturlagar COMPRENDO?
Citera
2014-08-23, 04:17
Medlem
Finns mängder med trådar runt om på internet om dessa trim boxar av alla möjliga märken.
Ja dom kan sänka förbrukningen och höja effekten, men varför köper då således inte bara dom stora motor/bil/lastbil/traktor och maskintillverkarna upp dessa små mirakelfirmor då dom tydligen kan bättre, nej för dom behöver inte ta hänsyn till utsläppen och hållbarheten.
Hade dom stora tillverkarna också fått fritt spelrum med detta hade siffrorna sett helt annorlunda ut.
Alltid en balans mellan förbrukning, utsläpp och effekt.
Trimfirman kan såsa på redigt med diesel på fullgas då man idag inte längre gör ett röktäthetstest på dieselbilar utan bara kollar diagnosuttaget.
Dom stora tillverkarna däremot måste ju klara dom krav som finns, även på belastning.
Citera
2014-08-23, 08:55
Medlem
zepofans avatar
Varför vill du ha en trimbox? Svaret är väl att du vill ha mer effekt och en piggare bil, lägre bränsleförbrukning är i så fall bara en bieffekt. Tyvärr är det ju så att man inte både kan ha kakan och äta den, dvs. om du utnyttjar den ökade effekten du fått så lär inte bränsleförbrukningen sjunka.
Om du däremot kör exakt som du gjort förut så kanske din förbrukning sjunker en aning, men det kommer iaf. att ta lång tid innan du sparat ihop till vad boxen kostade dig.
Citera
2014-08-23, 09:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Riktiga män köper inte trimboxar för att få ökad effekt eller att minska förbrukningen. Om riktiga män modifierar sina bilar så är det möjligtvis för att trimma bilen på riktigt.

Att köpa en trimbox är jämförbart med att, strax efter bröllopet, skicka sin fru till en plastikkirurg samt att skicka henne på en stylingkurs. Det visar bara att man valt fel från början.

När det gäller eventuella garantier så kan du räkna med att den dagen du får problem med din motor så kommer trimboxleverantören självklart inte hjälpa dig eftersom ansvarsförsäkringen är skriven så att något ansvar inte går att utkräva.
Citera
2014-08-23, 19:06
Medlem
TattooedFuckers avatar
Hade en chippat monster och märkte ingen skillnad men å andra sidan körde ja med en 25 liters tank och hade 609 hk på 1100 kg kunde köra 8 mil med gasen i botten mer inom hastighetsbegränsningarna så kom ja ungefär 15 mil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in