• 1
  • 2
2014-08-22, 00:04
Medlem
Tänkte att vi skulle se om Rikskriminalen har rätt med att "Det endast finns 200 st Rånare i Sverige (Stockholm) Rikskriminalen Syftar på Bank samt värdetransport rånare.

Så inga kiosk eller Ica Rånare Behöver ni inte nämna,

Nu ska vi INTE peka ut personer som INTE har dömts, med Namn och Efternamn, va lite smarta när vi namnger personer, som till exempel

Saf* Kadu* Bagarmossen. dömd för bl.a helikopter rånet.

(Di*) Kadu* Bagarmossen bror till Saf*
(Stavningen på di* kan va fel.)

Ton* samt tvilling brodern Jock* Från Skarpnäck mins inte efternamnet ena brodern bl.a dömd för ett Rån i Kiruna, med ett byta på ca 3 miljoner.

Danie* Salaza* från Skarpnäck dömd för bl.a ett värdetransport rån.

Brodern Cristia* (Sall*(e) har också suttit häktad och varit misstänkt för Rån bl.a I Lidingö,

Marku* Lule* Aka Sebb* från kartellen.
Vart dömd för.medhjälp till rån har jag för mig.

Ren* Akofel* Hässelby dömd för bl.a Post rånet i Göteborg (postterminalen)

Brodern Pau*(l) är också känd rånare,

(Nase*(r) Abdul*(a) Tensta känd rånare

Redva*(n) Tensta vet ej efternamn, känd rånare.

Ahme*(t) (Fitv*(i) Tensta. Rånare

Ibrahi* (Ibb*(e) (Belykta*(s) Tensta/Kista, välkänd Rånare bl.a ett dubbel rån.
Ibbe*s vapendragare har varit bl.a
Mickae* (Micke) mins inte efternamnet. Svensk med ett ärr vid kinden.
Samt Kene*(t) efternamn okänt. Alla ifrån Tensta/Kista/Akalla/ Husby.

Gibb*(o) "Sebed*(i)" säkert lite stavfel i efternamnet. Dömd för Bl.a Transport Rånet i Globen för något år sen Enskede Dalen.

Mari*(o) Golza* Mi* Enskede Dalen. Dömd för Bl.a Rån vapendragare till Gibb* .

Laure*(l) Danie*(l) tror Danie* är rätt förnamn. Enskede Dalen dömd rånare hans syster är en känd sport utövare mins inte förnamnet tror.det va Ann*(a) eller johan*(a) Laure* (L)

Christia* (n) (Jarre*) Skarpnäck. Mins inte efternamnet. Dömd för Rån minst 3ggr bl.a i Skåne samt Stockholm känd Rånare bl.a för att vara en ensamrånare.

Danie* Maioran* känd rånare Tumba

Piu* akofel*(i) Hässelby dömd för rån.

Fredri* Andersso* Tumba dömd för bl.a Rånet mot bussterminalen i Landskrona bytet vart ca 17 miljoner om jag mins rätt.

Sabr* Abdullh*(a) Spånga känd rånare.

Fortsätt gärna att fylla på med namn.
Citera
2014-08-22, 09:24
Medlem
Eddietheeagles avatar
Ren* Akof*ly är död. Han blev skjuten tidigare i år. Trappuppgång nära hötorget i Stockholm.
Citera
2014-08-22, 10:54
Bannlyst
Finns ju några solklara stjärnor som kvalar in bland den skaran.

Sa*ber No*i Bagarmossen efterlyst av Finsk polis 2009 för värdetransportrån.
Sköt visst Finsk polis och väktare under flykten .

http://www.alandstidningen.ax/nyhete...du-sett-de-har

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=...ews_instance=2

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2979415

5 års fängelse för sista rånet vilket innebär att han nyss muckat.

http://www.nyheterna.net/NYHETER/Osk...etransportraan
Senast redigerad av Mirakelspektakel 2014-08-22 kl. 11:00.
Citera
2014-08-22, 16:03
Bannlyst
Intressant tråd

Någon som sitter på namn samt bild på de dömda av Arlandarånet? Förutom L*o Gonzale*
Citera
2014-08-22, 20:57
Medlem
I princip bara blattenamn i Ts inlägg! Maiorana verkar spela i en "lägre division" numera. Det stod väl i Expressen för en tid sedan, att han gripits för inbrott på ett apotek. Verkar syssla med rena pundargrejer?

Men naturligtvis finns det en hel del etniska svenskar också, som är aktiva i rånbranschen. Nisse Pistol: muckar väl om något år. Var ledare för Gubbligan - en liga, som inte inkluderade några blattar.

Sen har vi ju gänget som dömdes för rånförsöket mot en värdedepå i Norrland, det var väl -09. Skulle tippa att de är ute nu. Jag har för mig att dessa alla var helsvenskar.

Och de där typerna, som dömdes för ett värdetransportrån i Finland, tror det var -08. Nästan alla var väl invandrare.
Citera
2014-08-22, 22:02
Bannlyst
Lia*m N*rberg
Jon*s Or*dsson
Mår*ten (?)
Andre*s och Mick*, tvillingar från Hässelby?

Det är några namn jag kom på just nu, vet att det finns mycket mera fd rånare från Hässelbytrakten. Har för mig att dom kallades också för Grimstaligan, en del var både med i Grimstaligan och FFL.

Sen har vi millitärligan, vet inte namnet på dom, orkar inte söka upp heller.
Citera
2014-08-23, 19:51
Medlem
Mårte*n Tamiharj*u tror jag efternamnet va? Känd rånare dömd ett antal ggr för grova rån m.M också med i ffl har jag för mig. mins inte efternamnet

Sirva*n ? Från Tensta dömd för bl.a rån efternamn okänt.

Jona*s oredsso*n måste nog va en av dom kändaste rånare.

Mvh
Citera
2014-08-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesam00
Mårte*n Tamiharj*u tror jag efternamnet va? Känd rånare dömd ett antal ggr för grova rån m.M också med i ffl har jag för mig. mins inte efternamnet

Sirva*n ? Från Tensta dömd för bl.a rån efternamn okänt.

Jona*s oredsso*n måste nog va en av dom kändaste rånare.

Mvh

Alltså, jag tolkade din trådstart som så, att vi skulle diskutera kända - och aktiva - rånare!? Du nämner något om att rikskrim skulle sagt att "det finns endast 200 rånare i Stockholm (Sverige?)". Kan du ange källa på detta uttalande från rikskrim? Länk?

"Oredan" som du här nämner är definitivt inte aktuell som rånare, utan tillhör kriminalhistorien avseende rån. Samma sak gäller väl också Militärligan, och definitivt Liam Norberg...!

Sedan verkar siffran 200 rånare väl hög! Med tanke på hur sällan det numera sker ett värdetransportrån - för att inte tala om bankrån...det finns knappast "arbete" till 200 personer...
Citera
2014-08-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Alltså, jag tolkade din trådstart som så, att vi skulle diskutera kända - och aktiva - rånare!? Du nämner något om att rikskrim skulle sagt att "det finns endast 200 rånare i Stockholm (Sverige?)". Kan du ange källa på detta uttalande från rikskrim? Länk?

"Oredan" som du här nämner är definitivt inte aktuell som rånare, utan tillhör kriminalhistorien avseende rån. Samma sak gäller väl också Militärligan, och definitivt Liam Norberg...!

Sedan verkar siffran 200 rånare väl hög! Med tanke på hur sällan det numera sker ett värdetransportrån - för att inte tala om bankrån...det finns knappast "arbete" till 200 personer...

Denna siffra brukar väl nämnas i samband med större rån. Det brukar snarare handla om att det finns 200 personer i exempelvis Stockholm som har kapacitet att utföra ett större rån. Sen sysslar givetvis inte alla 200 med rån utan ett antal sitter inne, säljer droger, begår bedrägerier osv
Citera
2014-08-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Denna siffra brukar väl nämnas i samband med större rån. Det brukar snarare handla om att det finns 200 personer i exempelvis Stockholm som har kapacitet att utföra ett större rån. Sen sysslar givetvis inte alla 200 med rån utan ett antal sitter inne, säljer droger, begår bedrägerier osv

Men den siffran kan knappast stämma idag. Vilka skulle dessa 200 vara? 200 dömda värdetransportrånare under de senaste 10 åren? Så många finns det inte. Och bankrånare kan du räkna bort, eftersom det brottet knappt existerar längre. I realiteten handlar det nog om färre än 20 personer. Nu talar jag alltså om personer, som skulle kunna genomföra ett lyckat värdetransport-/depårån - inte de, som eventuellt skulle kunna försöka - i så fall kan du lika gärna skriva 2.000.000 (alla friska män i aktiv ålder)...
Citera
2014-08-29, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Men den siffran kan knappast stämma idag. Vilka skulle dessa 200 vara? 200 dömda värdetransportrånare under de senaste 10 åren? Så många finns det inte. Och bankrånare kan du räkna bort, eftersom det brottet knappt existerar längre. I realiteten handlar det nog om färre än 20 personer. Nu talar jag alltså om personer, som skulle kunna genomföra ett lyckat värdetransport-/depårån - inte de, som eventuellt skulle kunna försöka - i så fall kan du lika gärna skriva 2.000.000 (alla friska män i aktiv ålder)...

Värdetransportrån just nu i Tyresö.

http://www.expressen.se/nyheter/tva-...ardetransport/

Troll med mindre intellektuella påståenden om att rån upphört i Sverige bör söka hjälp .
Självklart inte alla i nivå med helikopterrånets summor.
Men rån är rån.Värdetransportrån är värdetransportrån.Rån mot affärer är rån.
Rånen har blivit mer fantasifulla och grövre dock.
Citera
2014-08-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirakelspektakel
Värdetransportrån just nu i Tyresö.

http://www.expressen.se/nyheter/tva-...ardetransport/

Troll med mindre intellektuella påståenden om att rån upphört i Sverige bör söka hjälp .
Självklart inte alla i nivå med helikopterrånets summor.
Men rån är rån.Värdetransportrån är värdetransportrån.Rån mot affärer är rån.
Rånen har blivit mer fantasifulla och grövre dock.

Vem säger, att rån upphört??

Butiksrån kan du glömma - det handlar inte tråden om. Att du hittat en artikel om ett värderån bevisar ingenting. Enligt mina uppgifter begicks 31 värdetrsp-rån 2013 i landet. Du kan kallt räkna med, att flera av dessa genomförts av samma gärningsmän. Alltså talar vi inte om 31 eller fler unika gärningsmän under ett år, utan om kanske 10-15. Sedan är väl en del av dessa rån helt misslyckade; genomförda av Ahmed, som åkt in från förorten för att höja sin status genom "ett värdetransportrån" - som bara bestått i en väskryckning, med kastad, oöppnad värdeväska..

Antalet värderån 2012 och 2011 lär ha varit lägre. Så uppgiften om 200 tunga rånare i landet verkar hur som helst överdriven, vilket var min poäng. Eller kan du presentera några belägg för motsatsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in