Citat:
Ursprungligen postat av
ADiUM
Jag undrar över hur man i hemmet till en billig peng kan göra produkter av silikon typ menskoppar och liknande. Har förstått att man måste ha en "form" men vart får man tag i silikonet man ska ha i? Hur bestämmer man tjockleken och att det blir jämt i formen?
Tack på förhand
Måste det vara i plast? Det är relativt enkelt att göra en form utav bluecore, en hårdare typ utav cellplast/frigolit. Klä in den i plastfolie och släppvax. Lägg sedan lager med glasfiberväv över formen, och epoxy. Laminera ihop flera lager i olika fiberriktningar, och låt torka. Slipa sedan och gör fint så blir det nog den mest hållbara menskoppen någon tillverkat.
Bonustips. Om du har extrem menstruation så går det att använda ovanstående teknik med kolfiber, eller kevlar också.
Edit, okej, nu har jag kollat upp vad menskopp är, och den ska tydligen införas in i kroppen. Då fungerar nog ovanstående metod inte så bra då de blir styva.
Det finns många problem med detta, du måste ha en silikon som är lämplig att föra in i kroppen, och det är ingenting man hittar på byggvaruhus.
Ska du prompt göra det själv så föreslår jag att du letar upp lämplig silikon, ber någon cnc-fräsa ut en form, bygg en uppvärmd, trycksatt behållare som du sedan kopplar till formen, som även den bör vara uppvärmd. Tryck in silikonet i formen och låt torka.
Denna metoden kanske kommer kosta dig runt 10 000 kr, så jag föreslår att du köper en för en 20a.