2014-08-21, 16:34
Medlem
Lös ekvationen 4x^3+15x^2−1=0. Beskriv ditt resonemang.

1. Bestäm första roten genom att hänvisa till Sats om rationella rötter. Gissa ej osystematiskt.
2. Du får i din lösning av denna inlämningsuppgift inte använda pq-formeln utan ska istället använda kvadratkomplettering.

Kan någon av er ge tips eller ännu bättre, visa lösning på den så är jag er evigt tacksam. Jag måste ha klart uppgiften om 2 dagar.
Citera
2014-08-21, 16:56
Medlem
Sitkins avatar
Jag suger på matte och inriktar mig på något helt annat men räcker inte två dagar för att lösa uppgiften?
Citera
2014-08-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martenzi
Lös ekvationen 4x^3+15x^2−1=0. Beskriv ditt resonemang.

1. Bestäm första roten genom att hänvisa till Sats om rationella rötter. Gissa ej osystematiskt.
2. Du får i din lösning av denna inlämningsuppgift inte använda pq-formeln utan ska istället använda kvadratkomplettering.

Kan någon av er ge tips eller ännu bättre, visa lösning på den så är jag er evigt tacksam. Jag måste ha klart uppgiften om 2 dagar.

Använd satsen om rationella rötter för att hitta en rot. När du har en rot kan du reducera din tredjegradare till en andragradare genom polynomdivision eller bryta ut den kända faktorn.
Använd sedan kvadratkomplettering för att lösa din andragradsekvation.
Citera
2014-08-21, 17:21
Medlem
@Sitkin: Du tar alltså tid att svara utan att bidra till att lösa uppgiften. Mina omständigheter kräver att jag gör flera saker samtidigt. En av dom är att lösa denna uppgift.
Citera
2014-08-21, 17:26
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Du tar alltså tid att svara utan att bidra till att lösa uppgiften. Mina omständigheter kräver att jag gör flera saker samtidigt. En av dom är att lösa denna uppgift.
Ja, för du har inte ens bidragit med något. Utan vill ha facit på ekvationen. Ironiskt nog tar du din tid att skapa en tråd när du lika väl kunde lägga den tiden på att lösa problemet.

Något som jag har fått av att programmera är att försöka lösa/förstå uppgiften först och sedan fråga om hjälp. Gör du ingetdera så har du inte rätt till hjälp, enligt mig.
Senast redigerad av Sitkin 2014-08-21 kl. 17:41.
Citera
2014-08-21, 17:30
Medlem
Antag att en rot är x = p/q. Då gäller, enligt satsen om rationella rötter, att q|4 och p|-1. Alltså kan x = ± 1/4 eller x = ± 1/2. Då har du 4 rötter att testa.
Får du ut en lösning x = p/q dividerar du 4x^3+15x^2−1 med x-p/q genom exempelvis polynomdivision för att få en andragradsekvation du kan lösa med kvadratkomplettering.
Citera
2014-08-21, 17:40
Medlem
Kan du inte bara berätta för din lärare att du inte klarar det? Vore det inte härligare att få ett värdigt betyg än att fuska sig till ett betyg som inte kommer vara värt någonting i slutändan?

Fast förresten, ifall du skulle få hjälp nu av någon så kommer läraren ändå lista ut det för eller senare.

Jag må vara bitter, men jag har rätt.

EDIT: Nu tog jag i för hårt, jag vet själv hur det känns. Ursäkta, pms:sen tar kål på mig!
Senast redigerad av gandalfdaman 2014-08-21 kl. 17:49.
Citera
2014-08-21, 17:41
Medlem
Brady Stort tack för guiden!! Precis vad jag behövde.

Sitkin: Du är tydligt bitter på något men försök rikta den mot något produktivt. Jag ber om hjälp för jag måste lösa uppgiften och fick hjälp. Jag har två papperslappar med ekvationer som jag börjat på. Vill du att jag ska skriva ner dom till dig så att jag verifierar att jag försökt? Ironin är påtaglig det håller jag med om. Vi sitter i samma båt, du letar forum inlägg att kritisera för att vrida orättvisa till rättvisa, jag svarar tillbaka att ditt grundantagande var felaktigt. Vi båda får en marginellt njutningsfaktor av illusionen av att båda har mer rätt än den andre. Däri ligger den riktiga humorn.

ps. Jag kan varmt rekommendera kursen i förberedande matematik MM003 på SU om du önskar öka matte kunskaperna.
Citera
2014-08-21, 17:54
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Brady Stort tack för guiden!! Precis vad jag behövde.

Sitkin: Du är tydligt bitter på något men försök rikta den mot något produktivt. Jag ber om hjälp för jag måste lösa uppgiften och fick hjälp. Jag har två papperslappar med ekvationer som jag börjat på. Vill du att jag ska skriva ner dom till dig så att jag verifierar att jag försökt? Ironin är påtaglig det håller jag med om. Vi sitter i samma båt, du letar forum inlägg att kritisera för att vrida orättvisa till rättvisa, jag svarar tillbaka att ditt grundantagande var felaktigt. Vi båda får en marginellt njutningsfaktor av illusionen av att båda har mer rätt än den andre. Däri ligger den riktiga humorn.

ps. Jag kan varmt rekommendera kursen i förberedande matematik MM003 på SU om du önskar öka matte kunskaperna.
Nej inte alls bitter. Påpekade bara det självklara. Detta är inte bara något som flashbackanvändarna kräver men också professorer så egentligen är det en bra egenskap att öva på. Nej matematik är inget jag egentligen gillar
Jag är glad att du fick hjälp till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in