2014-08-21, 14:59
Medlem
Som jag har förstått det är man, som svensk medborgare, berättigad CSN på universitetet under 6 år (dvs 12 terminer) och under två år (4 terminer) på folkhögskola och dessa möjligheter får man utnyttja som man vill. Ponera att man läser typ civilingenjör på universitetet och får studiebidrag för det men samtidigt läser en folkhögskoleutbildning på distans - kan man då få dubbelt studiebidrag?

Jag är tacksam för svar och vill inte ha studielån.
Citera
2014-08-21, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baguettemoisie
Som jag har förstått det är man, som svensk medborgare, berättigad CSN på universitetet under 6 år (dvs 12 terminer) och under två år (4 terminer) på folkhögskola och dessa möjligheter får man utnyttja som man vill. Ponera att man läser typ civilingenjör på universitetet och får studiebidrag för det men samtidigt läser en folkhögskoleutbildning på distans - kan man då få dubbelt studiebidrag?

Jag är tacksam för svar och vill inte ha studielån.

Nepp, det enda som krävs för att få FULLT bidrag är att studera minst 30hp varje termin på 100% fart. Gällande bidraget får man alltså inget extra för att man studerar fler utbildningar.
Citera
2014-08-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Nepp, det enda som krävs för att få FULLT bidrag är att studera minst 30hp varje termin på 100% fart. Gällande bidraget får man alltså inget extra för att man studerar fler utbildningar.

Jag förstår att man inte får mer än vanligt studiebidrag om man läser mer än 30hp på universitetet men ifall man läser en folkhögskoleutbildning samtidigt borde väl andra regler gälla?

Studiebidraget som man kan få för folkhögskola är ju åtskilt och oberoende av studiebidraget som man maximalt kan få för universitetsutbildningar...
Citera
2014-08-21, 16:33
Medlem
Nope min tjej läste två utbildningar samtidigt en på malmö högskola och malmö yrkeshögskola.. Båda CSN berättigade hon fick bara ett CSN bidrag
Citera
2014-08-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baguettemoisie
Jag förstår att man inte får mer än vanligt studiebidrag om man läser mer än 30hp på universitetet men ifall man läser en folkhögskoleutbildning samtidigt borde väl andra regler gälla?

Studiebidraget som man kan få för folkhögskola är ju åtskilt och oberoende av studiebidraget som man maximalt kan få för universitetsutbildningar...
Nope min flickvän läste en yrkesutbildning samt en annan utbildning via malmö högskola hon fick bara ett bidrag från csn fast två utbildningar
Citera
2014-08-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Nope min flickvän läste en yrkesutbildning samt en annan utbildning via malmö högskola hon fick bara ett bidrag från csn fast två utbildningar

Ok, men sökte hon för båda?
Citera
2014-08-21, 23:06
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Du kan inte få dubbelt, så enkelt är det. Du kan bara söka studiemedel för en utbildning i taget.
Citera
2014-08-22, 11:16
Medlem
CSN baseras på hur mycket pengar man behöver för att studera på heltid (och alltså inte jobba en enda timme). Att plugga dubbelt innebär inte att du kommer ha dubbelt så hög hyra, äta dubbelt så mycket mat o.s.v. och därför får du inte heller dubbelt så mycket pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in