Ja, just Galago var väl kanske inte den jag mest hoppades skulle överleva. Läser den ibland på biblioteket, men avskyr 90% av serierna i den. Men visst kan även dagens ADHD-ungar uppskatta serier, min 13-åriga dotter älskar deadpool och ett helt gäng andra serietidningar. Kanske är det just jantelagen som slår till, för varför skulle någon få ha superkrafter? Lite trist då så mycket intelligent gjorts i serieväg, som totalt går förbi den svenska marknaden.
Jag vet att när jag var ung var ju serietidningar nästan uppe med videovåldet i farlighetsgrad, och gud nåde den som kallade det konst eller litteratur, även om jag stenhårt tror på att det finns berättelser där serietidningsformen är den absolut bästa.
Ett tag såg det ju lysande ut för de grafiska novellerna i alla fall, men som vanligt blev det alltför PK, folk tappade intresset utanför de innersta cirklarna, och om man namedroppar en serietidning idag känner ingen till den om den inte blivit spel eller film.
Citat:
Ursprungligen postat av
timheidecker
Serier som en accepterad konstform för sofistikerade vuxna var ju på väg att ske under 80-talets Sverige då Horst Schröder gav ut allt bra från Epix förlag. Men han var tyvärr före sin tid här. På grund av att svenska folket och Sture Hegerfors inte var tillräckligt mogna för att förstå att serier kan vara ett lika brett medium som film eller vanlig litteratur bojkottade alla vanliga butiker Schröders tidningar och det hela dog till slut ut i början av 90-talet. Galago överlevde detta men har under modern tid enbart inriktat sig på serier med politiska budskap och samhällssatir. Ironiskt nog var det bla en feministisk organisation som försökte få Horst Schröder dömd för tidningen POX. Flera av de åtalade serierna var gjorda av dåtidens ledande feministiska serieskapare som Dori Seda, Trina Robbins och Joyce Farmer.
Anledningen till att barn idag läser mindre serier är för att deras ADHD inte tillåter dem samt att en serietidning inte är interaktiv, vilket ett TV-spel är. Sen är ju det kommersiella utbudet som finns i vanliga matvarubutiker skit också.