• 1
  • 2
2011-05-06, 08:13
Medlem
Ronilles avatar
Jag håller med ovanstående talare, det är slöseri att göra plojgrejer av just bröstmjölk. Det finns faktiskt bebisar som är i stort behov av det för överlevnad och välbefinnande.

Sedan tycker jag att det är osmakligt och förstår inte varför. Har man själv fött barn, så anser man nog att bröstmjölk är något primärt, naturligt.

Men jag tycker faktiskt att främmande människors bröstmjölk är illamående framkallande, man har ju ingen aning om deras hälsostatus...
Citera
2011-05-06, 11:50
Medlem
hängballens avatar
Jag skulle äta om jag visste vem det var ifrån och hon var en pudding. Gärna dricka direkt ur förpackningen
Citera
2011-05-06, 16:04
Medlem
MMXs avatar
Vet inte om det framgar i artiklarna men stallet i fraga fick sluta servera glassen strax efter artiklarna om den publicerades. Tror halsomyndigheterna ville undersoka glassen narmare innan de godkande den.
Citera
2014-08-20, 20:26
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Byta ut mjölk mot bröstmjölk - matlagning och desserter

För några år sedan (2011) gjorde ägaren av en glassbar i London slag saken och efterfrågade donatorer av bröstmjölk för att skapa en glass tillverkad av just bröstmjölk. Om jag inte minns helt fel blev det inte någon längre försäljningsperiod av bröstmjölksglassen.

Denna ide var något kontroversiell, men samtidigt spännande. Skulle det vara möjligt att tillaga maträtter eller desserter på bröstmjölk?

Jag förstår naturligtvis att det kan finnas vissa betänkligheter mot denna typ av mat, men skulle det vara möjligt att sälja produkter tillverkade av bröstmjölk i Sverige och vad skulle i så fall rekommenderas?

Spontant skulle jag tro att desserter på bröstmjölk skulle fungera. En bechamel gjord på bröstmjölk ställer jag mig mera tveksam till. Vad tror ni?
Citera
2014-08-20, 20:34
Medlem
Iloveludas avatar
Jag tror inte att det skulle gå och sälja. Dels skulle troligtvis etiska regler stoppa. Sen tror jag att ingen skulle vilja köpa. Så det är inget vi kommer att få se. Sen är det brist på bröstmjölk till för tidigt födda barn ändå. Så donationer bör gå till sjukhusen istället.
Citera
2014-08-20, 20:37
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Jag tycker vi ska bortse från eventuella etiska resonemang och fokusera på vilka maträtter eller desserter som kan fungera med bröstmjölk istället för "vanlig" mjölk.
Citera
2014-08-20, 21:00
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Jag tycker vi ska bortse från eventuella etiska resonemang och fokusera på vilka maträtter eller desserter som kan fungera med bröstmjölk istället för "vanlig" mjölk.
Okej. Om bröstmjölk har någon som hellst likhet med komjöl så vet jag en sak. Om kon fick missfall eller en dödfödd kalv så att råmjölken inte förbrukades. Den som finns enbart några få dagar. Den var gul och tjockare än vanlig mjölk. Nyttig till max efersom alla antikroppar mm finns i den. Hur som helst. Tjockpankaka på råmjölk smakar något helt underbart. Kan detta vara något för bröstmjölk med?
Citera
2014-08-20, 21:38
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Okej. Om bröstmjölk har någon som hellst likhet med komjöl så vet jag en sak. Om kon fick missfall eller en dödfödd kalv så att råmjölken inte förbrukades. Den som finns enbart några få dagar. Den var gul och tjockare än vanlig mjölk. Nyttig till max efersom alla antikroppar mm finns i den. Hur som helst. Tjockpankaka på råmjölk smakar något helt underbart. Kan detta vara något för bröstmjölk med?

Kanske, eller kalvdans. Dock förutsätter ju detta att bröstmjölken är av variant "råmjölk". Vad tror du om vanliga pannkakor, fast på bröstmjölk? Dem vill jag ju gärna ha lite sötare.
Citera
2014-08-21, 09:05
Medlem
Milizers avatar
Intressant fråga. Som någon påpekade är det ju egentligen konstigare att vi vuxna människor frossar i mjölk och mjölkprodukter från kor och getter, medan det finns ett tabu för mjölk från kvinnor.

Kanske beror detta på att bröstmjölk från kvinnor anses vara till för bebisar. Och att det anses smått utvecklingsstört att fortsätta lapa bröstmjölk efter bebisåren. Vi är nog många som sett dessa småbarn som ammas av sina mammor upp i 3-4-årsåldern och tänkt tyst för oss själva sådant som "Ungen är nog efterbliven", "Mamman är störd eftersom hon inte vill acceptera att barnet håller på att växa upp".

Så för att svara på frågan: Nej, detta är inget som tilltalar mig. Det skulle kännas som att jag regrederade.
Citera
2014-09-26, 14:02
Medlem
Milizers avatar
Min grannfru har nyss fått en liten unge. Hon och barnets far är tyvärr inte tillsammans längre, så hon och lilla Agnes (som dottern heter) kommer ofta över hit.

Jag bjuder på kaffe.

Emmas (hon heter så) vackra bröst flödar av mjölk. Borde jag be om några centiliter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in