2014-08-19, 13:17
Medlem
Okej, så jag håller på att torka 2 styckna panterflugsvampar (~80 grader celcius i ugnen i ~45 min) som jag hittade i skogen.
Tänkte käka en hel. Ska sen skriva tripprapport ;p (iaf tänkt så)
Lite fakta:
Panterflugsvampen (Amanita Pantherina var. pantherina) har samma aktiva ämnen som röd flugsvamp (Amanita muscaria) men mycket högre koncentration av de ämnerna (Muscimol och ibotensk syra(?)).
Muscimol och ibotensk syra har samma effekter vad jag hittat, men muscimol är mer potent, man behöver ungefär 50 ggr mer ibotensk syra för samma effekt. Utöver det så är ibotensk syra skadligt för hjärnan och kan lämna ärrvävnader på den, därför torkar man den i ugnen vid tidigare nämnd temperatur och tid, det gör så att ibotensk syra faller sönder till muscimol vilket ökar kraften hos svampen och minimerar skadan.
Myter:
Röd flugsvamp är inte dödlig och inte heller panterflugsvampen, krävs enorm dos för att riskera livet.
Myten kommer från när folk har (förr i tiden) letat efter den röda flugsvampen men tagit fel, de har råkat äta lömsk flugsvamp. efter tugnt regn tappar den röda flugsvampen sin färg och bleknar, då kan man lätt blanda ihop den med den lömska flugsvampen som är dödligt efter ett par tuggor (utan sjukvård i tid)

Källa: Flugsvampen och människan av Ole högberg. utgivare Carlssons bokförlag
Citera
2014-08-19, 16:02
Bannlyst
Kul med någon som kör den här! Experimenterade med röd flugsvamp i flera år innan jag fick ut något intressant av det och har tänkt prova rida pantern ett tag men det har inte blivit av.

Vet du hur mycket de väger ungefär och är det små och knubbiga eller med paraplyliknande hatt?
Citera
2014-08-20, 17:54
Medlem
Det var mer parasol hatt men men....

Okej, jag tror att en sån svamp var för lite, men jag kände mig riktigt stenad på gräs, men jag kunde tänka mkt klarare och hela min kropp kändes mjuk. Lite då och då lät det som nycklar som krasslade.

Inget specielt... behöver nog mer.
Den vägde ungefär 20 gram, men det var otorkad så vägde kanske 3 gram om torkat, det var rätt små hattar men men.... Bättre lycka nästa gång.... vill så gärna prova att trippa på svamp dock....
Citera
2014-08-20, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Kul med någon som kör den här! Experimenterade med röd flugsvamp i flera år innan jag fick ut något intressant av det och har tänkt prova rida pantern ett tag men det har inte blivit av.

Vet du hur mycket de väger ungefär och är det små och knubbiga eller med paraplyliknande hatt?

Det var mer parasol hatt men men....

Okej, jag tror att en sån svamp var för lite, men jag kände mig riktigt stenad på gräs, men jag kunde tänka mkt klarare och hela min kropp kändes mjuk. Lite då och då lät det som nycklar som krasslade.

Inget specielt... behöver nog mer.
Den vägde ungefär 20 gram, men det var otorkad så vägde kanske 3 gram om torkat, det var rätt små hattar men men.... Bättre lycka nästa gång.... vill så gärna prova att trippa på svamp dock....
Citera
2014-08-20, 18:54
Medlem
Fantasia2000s avatar
Det kommer bli en givande upplevelse!

Som sagt, A.P är upp emot 10 x potensen av A.M.
Börja med högst 0.5g torkad vikt.

Kan man få se bilder? Riktigt läcker svamp det där.
Är svampen gul eller endast vit under hatthuden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in