Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-18, 22:38
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag låst ut mig själv från min dator med Windows 8.1, det allt började med ett skämt som involverade att sätta ett lösenord. Dumt nog valde jag ett lösenord med bokstaven "ä" och eftersom det är en engelsk version av Windows så tror jag att det kan ha klyddat till det. Jag kommer ihåg lösenordet, har testat slå in det men till ingen lycka.

Finns det något annat sätt man kan skriva in lösenordet på (ex. låtsas att man har engelsk tangentbord och använda det tecken som då skulle slagits in), eller finns det något sätt att komma runt skyddet?

Har läst det här med Utilman.exe men vågar mig ej riktigt på det och eftersom jag hade senaste versionen så tror jag att Windows patchat den luckan.

Något annat sätt? Vill verkligen inte formatera om skivan för har värdefulla spelfiler
Citera
2014-08-19, 00:15
Medlem
ljudkellgrens avatar
Du beksriver inte helt tydligt de exakta förhållandena när du skrev in ditt lösenord första gången, därför finns det lite olika svar...Datorn vet inte vad det står på dina tangenter, den läser bara av att en viss tangent tryckts ner och tittar sedan i en tabell över det i operativsystemet valda tangentbordsspråket och ser att du menar ett visst tecken.
1. På inloggningsskärmen nere till höger kan du välja tangentbordslayout bland de du "installerat". Har du både svenskt och engelskt tangentbord så provar du med båda och ser om något av dem fungerar.
2. Du prövar att skriva ä genom att skriva ett a med två prickar över. ¨ + a => ä

Berätta gärna noggrannare om inte något av dessa tips hjälpte dig.
Citera
2014-08-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chatip
Hej!

Nu är det så att jag låst ut mig själv från min dator med Windows 8.1, det allt började med ett skämt som involverade att sätta ett lösenord. Dumt nog valde jag ett lösenord med bokstaven "ä" och eftersom det är en engelsk version av Windows så tror jag att det kan ha klyddat till det. Jag kommer ihåg lösenordet, har testat slå in det men till ingen lycka.

Finns det något annat sätt man kan skriva in lösenordet på (ex. låtsas att man har engelsk tangentbord och använda det tecken som då skulle slagits in), eller finns det något sätt att komma runt skyddet?

Har läst det här med Utilman.exe men vågar mig ej riktigt på det och eftersom jag hade senaste versionen så tror jag att Windows patchat den luckan.

Något annat sätt? Vill verkligen inte formatera om skivan för har värdefulla spelfiler

Antar att du har ett Microsoftkonto? Isånafall kan du återställa lösenordet online.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in