2005-09-02, 10:49
Medlem
Ponera att ett nytt företag ska startas. Uteslut hur stor dess kassa, budget eller annat ekonomiskt dravel är då den biten förmodligen redan är avklarad. Det väsentliga för bildandet av detta företag är att tillgodose konsumenterna med den vara/tjänst som de vill ha, efterfrågar och helst även saknar för tillfället.

Exempel: Eva är en kontorskvinna med den dåliga vanan att stressa på morgonen med besvärlig magont som följd. Som ett led i att motverka denna jobbiga åkomma vill hon ha en liten hälsosnabbmatsrestaurang/modul med personal och snabb service nära t-bana och större busshållplatser där man kan köpa färdiglagad, nyttig mat för en billig peng. På detta sätt slipper hon laga sin egensidiga, slarviga och oftast magontsframkallande mat och sparar på så sätt tid och smärta på detta fastfood företags koncept.

Alla idéer är välkommna. En grundregel för att tråden inte ska förstöras är givetvis att samtliga förslag ska kunna vara realistiska (sett ur människors perspektiv) eller i vart fall jordnära samt politiskt/religiöst obundna.

Shoot.
Citera
2005-09-02, 12:43
Medlem
Jag vill ha en biltvätt där jag jobbar. Alltså en hall där en levande människa tvättar bilen FÖR HAND och inga maskindumheter.

Stället jag jobbar på liknar Kista, dvs många ingenjörer o.dyl. (Dvs inga hantverkare som kan tänkas behöva sin bil under dagen.)

När jag kommer på morgonen vill jag lämna bilen någonstans som gör att jag har gångavstånd till mitt kontor, och hämta den lika smidigt.

Service som kan erbjudas är t.ex.

1) Tvätt (in- och utvändig) FÖR HAND
2) Tankning
3) Översyn/påfyllning spolarvätska, kolla däcktryck
4) Byte vindrutetorkare

Hela poängen är att jag inte ska behöva lägga någon tid på det där, jag lämnar ifrån mig bilen vid dörren till mitt kontor och hämtar den utanför dörren till mitt kontor. Då slipper jag dessutom hitta parkering.

Ett sånt företag skulle jag vilja etablerade sig här.
Citera
2005-09-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag vill ha en biltvätt där jag jobbar. Alltså en hall där en levande människa tvättar bilen FÖR HAND och inga maskindumheter.

Stället jag jobbar på liknar Kista, dvs många ingenjörer o.dyl. (Dvs inga hantverkare som kan tänkas behöva sin bil under dagen.)

När jag kommer på morgonen vill jag lämna bilen någonstans som gör att jag har gångavstånd till mitt kontor, och hämta den lika smidigt.

Service som kan erbjudas är t.ex.

1) Tvätt (in- och utvändig) FÖR HAND
2) Tankning
3) Översyn/påfyllning spolarvätska, kolla däcktryck
4) Byte vindrutetorkare

Hela poängen är att jag inte ska behöva lägga någon tid på det där, jag lämnar ifrån mig bilen vid dörren till mitt kontor och hämtar den utanför dörren till mitt kontor. Då slipper jag dessutom hitta parkering.

Ett sånt företag skulle jag vilja etablerade sig här.

Edit: läste om förslaget nu och insåg att den beskriver ett helt nytt och intressant koncept. Utmärkt förslag!
Citera
2005-09-03, 01:07
Medlem
Bumpar tråden lite. Är det verkligen total idétorka i FB-fabriken? Inte undra på att det är så få entreprenörer i Sverige
Citera
2005-09-03, 15:20
Medlem
Ja, vafan, jag har en grej till.

Jag sitter på jobbet och vet att jag behöver handla mat. Jag vet EXAKT vad jag ska ha eftersom jag brukar handla på samma ställe och alltid skriver en inköpslista.

Istället för att plocka ihop alltihop själv så mailar jag min inköpslista och så står allting packat och klart vid en lastbrygga vid affären när jag kommer dit på väg hem från jobbet. Lite tajming behövs ju, så att inte glassen smälter.

Bara att ställa in i bilen och åka.
Citera
2005-09-03, 16:55
Medlem
jo man tar en båt och ankrar upp utanför 3 mil gränsen, den fuller man sen med varor från det eu land som råkar ha det lägsta priset bensin tobak m,m , sen kör man med inköpsresor dit med mindre fly tyg
Citera
2005-09-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ja, vafan, jag har en grej till.

Jag sitter på jobbet och vet att jag behöver handla mat. Jag vet EXAKT vad jag ska ha eftersom jag brukar handla på samma ställe och alltid skriver en inköpslista.

Istället för att plocka ihop alltihop själv så mailar jag min inköpslista och så står allting packat och klart vid en lastbrygga vid affären när jag kommer dit på väg hem från jobbet. Lite tajming behövs ju, så att inte glassen smälter.

Bara att ställa in i bilen och åka.

Du personifierar den servicehungrande konsumenten gart. Intressanta idéer dock.
Citera
2005-09-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
jo man tar en båt och ankrar upp utanför 3 mil gränsen, den fuller man sen med varor från det eu land som råkar ha det lägsta priset bensin tobak m,m , sen kör man med inköpsresor dit med mindre fly tyg

Denna idé verkar lukrativ men skulle nog dessvärre orsaka en del tvister med diverse berörda parter.
Citera
2005-09-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Bumpar tråden lite. Är det verkligen total idétorka i FB-fabriken? Inte undra på att det är så få entreprenörer i Sverige

Du MalcolmtripleX, jag tror du har suttit och tittat på för mycket filmer på
Viasat eller liknande och du tror att sånt som händer i film kan hända här i Sverige med! Bah! Hoppas att det inte är så. Det handlar inte om få entreprenörer här i Sverige, men vi som är svenskar från grunden har trots allt en viss moral! Har du det så bevisa det för mig!
Citera
2005-09-04, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Viasat eller liknande och du tror att sånt som händer i film kan hända här i Sverige med! Bah! Hoppas att det inte är så. Det handlar inte om få entreprenörer här i Sverige, men vi som är svenskar från grunden har trots allt en viss moral! Har du det så bevisa det för mig!

Eeh..va?

Skulle väldigt gärna vilja ha en lite mer utförlig förklaring till ditt ovanstående inlägg då jag inte förstod ett dyft utav det eller hur det kom in i sammanhanget överhuvudtaget.
Citera
2005-09-04, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2

Det här var nog det i särklass snurrigaste inlägget jag läst på flashback/ekonomi på länge...

Kommit hem från krogen och kanske inte riktigt nykter, Pojken2?
Citera
2005-09-04, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX

En entreprenör som har en idé sprider inte ut den. Den slipas på och förfinas tills den går att genomföra i praktiken, då först får resten av världen ta del av affärsidéen. En entreprenör är affärsdrivande och affärstänkande.

En idéspruta kläcker idéer på löpande band, realistiska och orealistiska att genomföra. Eftersom en idéspruta sällan tänker på någon ekonomi i de afärsidéer han kläcker så tänker han inte heller någon uppfattning om att just idérna i sig har ett värde.

Sammanför entreprenören som kan omvandala en idé till en affärsidé med en idéspruta så kan det starta många nya företag. Problemet är att alla pengarna hamnar i fíckan hos den ena parten för vem tänker ge gart någon ersättning för den affärsidén han nu lämnat när ni startar detta företag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in