2014-08-18, 15:33
Medlem
lehirals avatar
Fick denna bild länkad till mig på FB:s mirc.

http://y.cdn-expressen.se/images/d9/...1x1/645@70.jpg

Funkar köttindustrin så idag? Hur tänker dom?
Alltså skicka en ko från Irland där den är född, till Sverige, slakta den, sen skicka den runt halva jorden för att stycka den och sen skicka tillbaka den igen?
Eller är bilden fake.. eller nå?
Citera
2014-08-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Fick denna bild länkad till mig på FB:s mirc.

http://y.cdn-expressen.se/images/d9/...1x1/645@70.jpg

Funkar köttindustrin så idag? Hur tänker dom?
Alltså skicka en ko från Irland där den är född, till Sverige, slakta den, sen skicka den runt halva jorden för att stycka den och sen skicka tillbaka den igen?
Eller är bilden fake.. eller nå?

Är du dum i huvudet?
Som jag sa, detta har pågått i decennier.
Detta med tvivelaktig kötthantering är inget nytt år 2014.
Citera
2014-08-18, 15:44
Medlem
En riktig vagabond den där kossan.
Citera
2014-08-18, 16:04
Medlem
C8H11Ns avatar
Dem gick ut med att det var en felmärkning i detta fallet.

Dock vet jag ett liknande exempel på handskalade "färska" räkor som fiskats här i nord och skickats till Asien för att skalas och därefter tillbaka hit, motiveringen för att de fortfarande kan kallas färska: De har varit i rörelse/transport hela tiden.
Citera
2014-08-18, 16:07
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Dem gick ut med att det var en felmärkning i detta fallet.

Dock vet jag ett liknande exempel på handskalade "färska" räkor som fiskats här i nord och skickats till Asien för att skalas och därefter tillbaka hit, motiveringen för att de fortfarande kan kallas färska: De har varit i rörelse/transport hela tiden.
Ah, misstänkte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Är du dum i huvudet?
Som jag sa, detta har pågått i decennier.
Detta med tvivelaktig kötthantering är inget nytt år 2014.
Nu fick vi det klargjort, köttet var felmärkt din godtrogna jävla alban
Men tvivelaktig kötthantering vet nog dom flesta om, men i detta fall så var det du som var dum i huvudet, men det är du väl van vid att få höra.
Citera
2014-08-18, 16:18
Medlem
fet-lat-cynisks avatar
Testa att beställa en custombyggd mac TS. Den går från Irland till Europa, genom en 5-6 länder för att slutligen studsa tillbaka tillSverige. Trots att Sverige endast ligger ett stenkast i från Irland.
Citera
2014-08-18, 16:28
Medlem
Iloveludas avatar
Likadant med fisk. Skickas av Frionor i Norge till Thailand och packas där. Sedan från Thailand till Sverige där den säljs. Sinnessjukt. Transporter är för billiga när det kan löna sig att göra så här.
Citera
2014-08-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Ah, misstänkte det.

Nu fick vi det klargjort, köttet var felmärkt din godtrogna jävla alban
Men tvivelaktig kötthantering vet nog dom flesta om, men i detta fall så var det du som var dum i huvudet, men det är du väl van vid att få höra.

Haha ja i detta fall kanske det var felmärkt, men problemet finns fortfarande. Det är fortfarande kött som åker längs hela världen, trots att det borde göras lokalt.

Och detta visste du inte om, trots att det varit välkänt i över 20 år.

Nej du måste verkligen starta en tråd om det...
För övrigt så är jag varken taliban eller dum i huvudet.

edit: vem av oss som verkligen är dum i huvudet blir väl ganska uppenbart?
Flera i tråden bekräftar att kötthantering pågår på det här sättet. Så jag är inte dum i huvudet.

Du kan inte ens läsa en artikel ordentligt
Senast redigerad av Haschpundaren 2014-08-18 kl. 16:44.
Citera
2014-08-18, 17:50
Medlem
christerys avatar
Såg nåt liknande om musslor (tror jag det var, kan ha varit räkor åxå) som UG kikade på.
Väldigt beresta, och det hade nåt om jag inte kommer ihåg fel (detta var åratal sen) som gränspassagerna även var en ekonomisk fördel. Det var billigare att skicka dessa runt och få importbidrag eller om det nu var exportbidrag. Så det var inte bara arbetskraften utan subventionerna/stödet som var det fiffiga i det hela.

Produkten hamnade dock i slutändan i en affär 500m från där båten låg.

EU kan vara fantastiskt, det är billigare att köpa mjölk från andra länder än från bonden nästgårds, och köttet är det ju ännu värre med.
Citera
2014-08-21, 17:28
Medlem
BushKillingtons avatar
På jobbet har vi kött som har denna härliga transportsträcka: kött från polen slaktat i Irland, förpackat i nederländerna och märkt osv i sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in