2014-08-18, 13:46
Medlem
MrMumsfilibabas avatar
Tjenare, har problem med min stationära som inte startar. Som en sista utväg kommer jag hit här för att fråga om råd.

Tidigare i veckan skulle jag installera den nya drivrutinen till mitt grafikkort (780 SLI) version 340.52. Men när jag startade om datorn så kom automatisk startreparation upp och sa att windows inte kunde startas. Varför vet jag inte. Har aldrig haft sådana här problem förr. Kanske ska tilläggas att jag har windows 8.1 och det är lagligt. Hur som helst jag gick in på avancerade alternativ och valde att återställa windows till en annan tidpunkt eller vad det nu heter. Det fungerade fint i några dagar. Igår när jag stängde av datorn installerades det en uppdatering som jag lät installera, men nu när jag startar datorn så kommer bara startreparation upp igen. Det är bara någon månad sedan jag skaffade mig en ny SSD och installerade om windows. Jag vill gärna undvika att behöva installera om windows då jag har en hel drös med program som ska laddas ner och jag har inte världens snabbaste uppkoppling. Jag har ingen idé vad jag ska göra. Att återställa datorn till en tidigare tidpunkt fungerar inte får ett felmeddelande. "Ett okänt fel inträffade under systemåterställningen. (0x80070005)" googlade felmeddelandet men blev inget klokare för det.

Vad bör jag göra?

EDIT: Testade att starta i felsäkert läge men det fungerar inte heller.
Senast redigerad av MrMumsfilibaba 2014-08-18 kl. 13:57.
Citera
2014-08-18, 15:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Nu sökte jag snabbt på felkoden -> http://support.microsoft.com/kb/968003/sv

Där finner man lite mer information om orsak och om åtgärder.

Du nämner i slutet att inte ens under felsäkert läge fungera. Får datorn ström? Kan du höra att någon komponent går igång?

I värsta fall så blir det kanske en ominstallation med hjälp av en bootbar installationsskiva.
Citera
2014-08-18, 15:15
Medlem
MrMumsfilibabas avatar
Jag har redan läst den men det hjälpte inte.
Citera
2014-08-18, 15:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ok. Och dom andra frågorna?
Citera
2014-08-18, 15:25
Medlem
MrMumsfilibabas avatar
Jag är väldigt säker på att datorn får ström. Jag hör inga speciella ljud. Grafikkorten lyser som de ska etc.
Citera
2014-08-19, 09:45
Medlem
MrMumsfilibabas avatar
Någon annan som har något förslag? Eller är det ominstallation som gäller?
Citera
2014-08-19, 10:02
Medlem
Astalons avatar
Du har inte haft liknande problem innan? Laddat nee eller labbat med inställningar på sista tiden?
Citera
2014-08-19, 14:05
Medlem
MrMumsfilibabas avatar
Det har hänt två gånger den senaste tiden. Första gången när jag installerade den senaste drivrutinen till grafikkortet. Och en andra gång efter det att jag installerat en uppdatering av windows.
Citera
2014-08-25, 20:31
Medlem
Dra hem någon variant utav MiniXP och kör det ifrån skiva. Då kommer du in i burken och har möjlighet att spara det du laddat ner. Koppla in en usb disk eller minne. Sedan kör du en nyinstallation utav Windows, 7:an är att föredra. Sedan kastar du 8.1 så långt åt helvete du bara kan. Det är vad jag brukar göra när mina väninnor har haft samma problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in