Jag är verkligen ingen expert på högtalare/watt eller ohm.
Citat:
Ursprungligen postat av
dadikiuz
Jag planerar att köpa en Randall RG 1503 top och en låda/kabinett till den. Men jag har verkligen ingen aning om vad man ska tänka på när man köper en låda, ska topen och lådan ha matchande wattantal? Låter det bäst med öppen eller stängd låda? Hur många högtalare ska lådan ha? Vilka märken är bra?
Ska bara ha lådan i replokalen så den behöver bara vara kraftig nog för att hålla jämn volym med trummisen. Btw vi spelar metalcore.
Personligen föredrar jag öppna högtalarlådor. Ljudet fyller upp rummet mycket bättre. Är kabinettet stängt får man ett väldigt "riktat" ljud.
Det i särklass allra vanligaste är 4*12 tums kabinett, med Celestion-högtalare. Men det är ju därför Marshall är så enormt dominerande. Skriv ett mejl till Randall, och fråga vad dom skulle rekommendera. Om inte annat så ser det nog snyggare ut om du har samma märke på toppen, som på kabinettet.
Det mesta jag vet är hörsägen och obekräftade uppgifter, som jag inte vet stämmer. Dock vet jag att det är 12-tums högtalarelement du vill ha. Celestion är det kändaste märket, men det finns givetvis flera andra högklassiga märken.