Citat:
Ursprungligen postat av
jwpk.rothschild
Skitsnack och sensationshysteri för att sälja sin bok till foliehattar och rasister.
Jag har roat mig genom att läsa årsredovisningen från Migrationsverket. När det är drygt 60 000 inskrivna i Migrationsverkets mottagningssystem, då kostar det ca. 190 miljoner per dygn.
Om 30 900 asylsökande befinner sig i ett tillfälligt anläggningsboende (ABT) samt förvar, då kostar det 180 miljoner per dygn.
Om 33 000 asylsökande befinner sig i ett anläggningsboende (ABE), då kostar det 10 miljoner per dygn.
Här har jag specificerat boendeform och kostnad per dygn i kronor. Den stora kostnaden ser vi där den asylsökande befinner sig i förvar. Som jag förstår det av senaste delrapporten, så befinner sig ca. hälften av de asylsökande i förvar. Det förklarar varför dygnskostnaden är så vansinnigt hög i deras senaste rapport.
Nedanstående är dygnskostnader som täcker kost/logi, sjukvård, undervisning, personalkostnader samt ersättning.
Tillfälligt anläggningsboende (ABT): 515 kr
Anläggningsboende enskilt (ABE): 304 kr
Eget boende (EBO): 207 kr
Förvar: 3 840 kr
Övrigt: 304 kr
Det som inte ingår i dygnskostnaderna, är följande poster som kostar ca. 50 000 per asylsökande.
Kostn resa tvång: resekostnader för av- och utvisningar av personer som inte medverkar
Kostn resa självmant: resekostnader för personer som återvänder självmant
Kostn MiÖD biträde: kostnader för offentligt biträde hos Migrationsöverdomstolen
Kostn prövn MiÖD: kostnader för prövning hos Migrationsöverdomstolen
Kostn prövn VUT Migr: kostnader för prövning av verkställighetshinder hos
Migrationsverket
Kostn MD biträde: kostnader för offentligt biträde hos migrationsdomstolarna
Kostn prövn MD: kostnader för prövning hos migrationsdomstolarna
Kostn prövn ökl Migr: kostnader för hantering av överklaganden inom Migrationsverket
Kostn AF: kostnader för Arbetsförmedlingen
Kostn Migr biträde: kostnader för offentligt biträde hos Migrationsverket
Kostn Migr prövn: kostnader för Migrationsverkets prövning
Antal utflyttade: antal utflyttade ur Migrationsverkets mottagningssystem
MIGR-BEV: Bifall på asylansökan hos Migrationsverket
VUT-BEV: Bifall efter prövning om verkställighetshinder
MD-BEV: Bifall efter prövning hos migrationsdomstol (inkluderar även det fåtal bifall
som lämnas av Migrationsöverdomstolen).
Boendekostnader för personer som skrivits ut ur Migrationsverkets mottagningssystem 2013 landade på ca. 100 000 per person. Det stod ingenting om kostnader för uppehälle i rapporten, men jag antar att gällande socialnorm gäller.
Av vad jag har läst, så går det att konstatera följande kostnader för år 2013.
Boendekostnader inom Migrationsverket ligger på 70 miljarder per år (drygt 60 000 personer).
Migrationsverket kostnader för tvångsavvisningar, domstol, arbetsförmedlingen, bifall m.m. landar på 3 miljarder per år (60 000 personer).
Boendekostnader för personer som skrivits ut ur Migrationsverkets mottagningssystem landar på 6 miljarder (60 000 personer).
Uppehälle för personer som skrivits ut ur Migrationsverkets mottagningssystem landar på 3 miljarder per år (60 000 personer).
Nu har jag bara räknat på de mest basala kostnaderna för 60 000 personer år 2013. Med anhöriginvandringen på 40 000, så hamnar vi på ca. 100 000 invandrare för år 2013.
Migrationsverkets egna anläggningsboenden samt övriga kostnader hamnar på 73 miljarder per år. Migrationsverket betalar kommunerna i tre år för asylsökande som flyttas över från Migrationsverkets anläggningsboende. Väldigt lågt räknat så blir kostnaderna för 300 000 personer ca. 50 miljarder per år.
Nu är summan uppe i 123 miljarder per år, då har jag bara räknat med 60 000 personer i Migrationsverkets anläggningsboende, samt 300 000 personer som flyttats över till olika kommuner, men fortfarande står under Migrationsverket försorg.
Kostnaderna för de 300 000 personerna har jag satt skrattretande lågt. Jag vet att det inte bara kostar 150 000 per person, men jag vill bara förtydliga hur mycket pengar som det rör sig om genom en kraftig underdrift.
Enligt Arbetsförmedlingens statistik så är det ca. 300 000 utlandsfödda som är arbetslösa, eller befinner sig i en åtgärd. Om dessa personer får samma ersättning som en svensk, då har vi ytterligare 50 miljarder.
Då är vi uppe i 173 miljarder per år. Om jag skulle orka och verkligen fördjupa mig i alla kostnader, då skulle nog siffrorna hamna på ungefär samma summa som Tullbergs uträkning.