Alla är vi nog överens om att man ska vårda relationer till dem som man har en positiv relation till. Att man ska hålla kontakten i en positiv vänskapsrelation är uppenbart. Men när det gäller ovänskap och fiendeskap med människor. Är det då bättre att fly än att illa fäkta, som det gamla ordspråket säger, eller ska man lösa konflikten och bli vänner igen.
En av mina bästa vänner är rena motsatsen till mig. Och en gång fightades vi och jag uttryckte endel rasistiska tillmälen och han endel svenskfientligt. Men dagen därpå beslutade vi oss för att aldrig mer bråka och det löftet har hållt. Nu nio, snart tio, år senare så är vi fortfarande bästa vänner och vi brukar alltid snacka när vi möts. Det som började så destruktivt slutade med något mycket positivt.
Alltså är min erfarenhet att man ska lösa konflikten. Inte genom att någon sida vinner utan att båda sidor ger upp och att båda lägger det gamla bakom sig.
Vad anser flashback om min slutsats att ordspråket "bättre fly än illa fäkta" ska tolkas som att man ska ge upp, och inte som att man ska fly? Diskutera!
Med vänliga sommarhälsningar
Tluther