2014-08-16, 15:06
Medlem
TLuthers avatar
Alla är vi nog överens om att man ska vårda relationer till dem som man har en positiv relation till. Att man ska hålla kontakten i en positiv vänskapsrelation är uppenbart. Men när det gäller ovänskap och fiendeskap med människor. Är det då bättre att fly än att illa fäkta, som det gamla ordspråket säger, eller ska man lösa konflikten och bli vänner igen.

En av mina bästa vänner är rena motsatsen till mig. Och en gång fightades vi och jag uttryckte endel rasistiska tillmälen och han endel svenskfientligt. Men dagen därpå beslutade vi oss för att aldrig mer bråka och det löftet har hållt. Nu nio, snart tio, år senare så är vi fortfarande bästa vänner och vi brukar alltid snacka när vi möts. Det som började så destruktivt slutade med något mycket positivt.

Alltså är min erfarenhet att man ska lösa konflikten. Inte genom att någon sida vinner utan att båda sidor ger upp och att båda lägger det gamla bakom sig.

Vad anser flashback om min slutsats att ordspråket "bättre fly än illa fäkta" ska tolkas som att man ska ge upp, och inte som att man ska fly? Diskutera!

Med vänliga sommarhälsningar
Tluther
Citera
2014-08-16, 15:12
Medlem
kinesarsles avatar
Tror du har tolkat ordspråket lite fel. Notera "bättre fly än illa fäkta". Det handlar alltså om att inse sina begränsningar, om att det är meningslöst att ge sig in i striden om det ändå är chanslöst.

För övrigt tycker jag att det är något oklart vad det är du vill diskutera. Är det ordspråket eller om man ska försöka bli sams med vänner?
Citera
2014-08-16, 15:23
Medlem
Om du funderar på att döda din kompis - så fungerar din strategi......flyende i förhållande till fäktande.
Citera
2014-08-16, 15:26
Bannlyst
En del människor är oförmögna till att komma överens om fred eller ens göra en liten kompromiss då är det bättre "fly" än att försöka ens "fäkta" då det endast suger energi och frustration. Det är även inte värt det då det skapar en stark känsla av hopplöshet.
Citera
2014-08-16, 16:02
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Erm, jag tror inte ordspråket var tänkt till människor som ursprungligen var vänner och sedan började bråka med varandra, utan mer något som appliceras på människor som bara varit fiender eller åtminstone främlingar från början.
Citera
2014-08-16, 16:16
Medlem
empoisonnes avatar
Kinesarsle har rätt. Ordpråket handlar om att man bör dra sig ur en konflikt/relation/whatever när man är i underläge.

Det är givetvis applicerbart på vilket förhållande som helst. Fiender eller gamla vänner. Förutsatt att det råder obalans och ena parten är i någon form av underläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in