• 1
  • 2
2014-08-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Det finns ju ICA-kort med kredit som fungerar överallt

Ja det är just detta kort som jag skrivit som exempel att använda.
Citera
2014-08-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superturbo2
Annars kan du ju bara använda dig av tjänster som ex. Tink vilket brukar ge tillräckligt bra överblick på ett ganska enkelt sätt.

Testade tink nu. Ser jättefint ut men ganska snabbt hittar man massa brister. Pengar som hamnar i fel kategori osv. Allt som köps på ikea hamnar under möbler även om man bara ätit på restaurangen etc. Däremot ser man ganska bra totalen av alla utgifter.
Citera
2014-08-16, 12:14
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Testade tink nu. Ser jättefint ut men ganska snabbt hittar man massa brister. Pengar som hamnar i fel kategori osv. Allt som köps på ikea hamnar under möbler även om man bara ätit på restaurangen etc. Däremot ser man ganska bra totalen av alla utgifter.

Fast det problemet har du ju även om du ska klassa allt från ICA som mat. En stormarknad säljer ju en massa 25 % moms-prylar också. Inte för att detta skulle innebära något stort problem för dig, ville mest belysa den sidan också.
Citera
2014-08-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Fast det problemet har du ju även om du ska klassa allt från ICA som mat. En stormarknad säljer ju en massa 25 % moms-prylar också. Inte för att detta skulle innebära något stort problem för dig, ville mest belysa den sidan också.

Allt jag handlar på ica räknas ihop. Inget problem. Jag handlar inte heminredning etc där.
Citera
2014-08-16, 19:45
Medlem
Citat:
Eftersom du kan ändra kategori på individuella transaktioner är detta inget problem. Bara att ändra posten från IKEA's restaurang i Tink till kategorin Restaurang.
Citera
2014-08-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadent
Eftersom du kan ändra kategori på individuella transaktioner är detta inget problem. Bara att ändra posten från IKEA's restaurang i Tink till kategorin Restaurang.

Ja men efter en snabb överblick och se att det var ganska mycket liknande saker som måste justeras manuellt så kändes det lite för krångligt. Men tanken är god.
Citera
2015-03-05, 09:44
Medlem
Kan såhär några månader senare konstatera och informera att det var väldigt lyckat att handla mat på krita. Funkar supersmidigt för mig. Betydligt bättre koll på hur mycket pengar som kan spenderas på Övrigt/nöje varje månad eftersom maten betalas med räkning.

Bostad (lån, bostadsföreingen, internet, tv etc) betalas med vanliga räkningar
Bil (Bensin, tvätt, reparationer) betalas på krita med Volvokort
Mat (inkl restauranger) betalas på krita med ICAkort

Enda kreditkortet jag saknar nu är ett för landstinget/apoteket.

Därutöver är det bara sparandepengar och spenderandepengar kvar.

Funkar bra för mig. Dock är det lätt att glömma att flera kort också medför flera kortavgifter.
Citera
2015-03-05, 11:46
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Dock är det lätt att glömma att flera kort också medför flera kortavgifter.
Då skaffar man kort utan avgifter ...några exempel:

Santander CONSUMER BANK
OKQ8
Norwegian
Ikano Bank
Citera
2015-03-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Då skaffar man kort utan avgifter ...några exempel:

Santander CONSUMER BANK
OKQ8
Norwegian
Ikano Bank

Absolut. Volvo tror jag är avgiftsfritt. Inte ICA däremot, men det var en kostnad jag tyckte var värd.
Citera
2015-03-05, 13:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Absolut. Volvo tror jag är avgiftsfritt. Inte ICA däremot, men det var en kostnad jag tyckte var värd.
Det stämmer Volvo är också ett alternativ men kanske lämpar sig bäst för Volvoägare.
Citera
2015-03-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det stämmer Volvo är också ett alternativ men kanske lämpar sig bäst för Volvoägare.

De kanske har mest nytta av det. Jag vet inte. Men vi som inte har volvo kan använda det med. Som bensinkort och kreditkort.
Citera
2015-03-06, 21:14
Medlem
Parkours avatar
Jag gör precis samma sak... Inget kreditkort som tillåter att man lånar pengar emot ränta eller liknande dock..

Men jag föredrar som du att få en faktura en gång i månaden med bra summeringar på vart pengarna har gått. Ser absolut ingen mening med att gå runt med ett kontokort eller kontanter... Medför bara en massa onödiga risker.

Min kortgräns är relativt lågt satt (6.000:-) och ett snabbt samtal till banken höjer den gränsen på stubinen.. Då slipper man risken för att förlora alla pengarna som sitter på personkontot om man blir scimmad t.e.x.. Men alla gillar vi olika och tur är väl det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in