Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-08-15, 09:10
Medlem
Datorn är seg och jag vill försöka avhjälpa det på något sätt förutom att formatera och ominstallera allt, vilket är sista utvägen.

Det ligger program installerade på olika ställen, tomma gamla mappar som jag inte har rätt att ta bort etc.

Har defragmenterat, kört C-cleaner, adwcleaner, malwarebytes, Advanced sys.care. Något mer jag kan prova?
Citera
2014-08-15, 09:18
Medlem
svallerbyttans avatar
Plocka bort så många program som möjligt från autostarten. msconfig -> autostart
Citera
2014-08-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Plocka bort så många program som möjligt från autostarten. msconfig -> autostart
Har gjort det, men problemet är inte uppstartsseghet. Det som går trögt är alla saker man gör på datorn; starta mediaspelare, öppna dokument, byta flikar, gå in och ur mappar, scrolla på sidor, stänga program/flikar etc. etc. Allt som ska ta 0,1-1 sekund tar 4-15 sekunder.
Senast redigerad av Yalouque 2014-08-15 kl. 09:34.
Citera
2014-08-15, 09:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem? Spec på hårdvaran?
Citera
2014-08-15, 09:44
Medlem
Nya drivrutiner är ju även det något att prova.
Citera
2014-08-15, 09:47
Medlem
OffensiveShits avatar
Du nämner att progam är installerad överallt hit å dit.
Ta bort onödiga programvara som du inte behöver och annan bloatware. Har du massa tillägg på din webbläsare? Ta bort det du inte behöver.

Vilken Windows version kör du på? Din dators hårdvara kan spela in en stor roll här så lista den också om du vill ha mer hjälp.

Vore jag du så skulle jag enbart ta en backup på dina nödvändiga filer och installera om skiten.
Citera
2014-08-15, 09:51
Medlem
Strychnos avatar
Är det något som ligger och äter upp all processorkraft?
Tryck CTRL+ALT+DELETE för att få upp aktivitetshanteraren,
Där ser du om, och vilket program det är som tar upp resurser.
Det kan vara något som ligger i bakgrunden och "Tuggar" i sig all cpukraft.
Citera
2014-08-15, 13:08
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Tryck CTRL+ALT+DELETE för att få upp aktivitetshanteraren
CTRL + SHIFT + ESC
Citera
2014-08-15, 13:18
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
CTRL + SHIFT + ESC

Det är ju naturligtvis ochså ett alternativ.
Citera
2014-08-16, 01:50
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det är ju naturligtvis ochså ett alternativ.
Hurdå "alternativ"?

Vi ska inte slösa alltför mycket tid på att märka ord, men CTRL + SHIFT + ESC gör just det som åsyftas, nämligen drar igång och lägger upp Aktivitetshanteraren.

CTRL+ALT+DELETE drar definitivt inte igång någon aktivitetshanterare, utan lägger som alla vet upp en hanteringsmeny, där man bland annat kan välja att gå vidare i menyvalen för att uppnå det åsyftade.
Citera
2014-08-16, 03:46
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
Hurdå "alternativ"?

Vi ska inte slösa alltför mycket tid på att märka ord, men CTRL + SHIFT + ESC gör just det som åsyftas, nämligen drar igång och lägger upp Aktivitetshanteraren.

CTRL+ALT+DELETE drar definitivt inte igång någon aktivitetshanterare, utan lägger som alla vet upp en hanteringsmeny, där man bland annat kan välja att gå vidare i menyvalen för att uppnå det åsyftade.

Det beror på vilket windows man kör,
I äldre windows så kommer aktivitetsahanteraren upp om man trycker CTRL+ALT+DELETE.
Den som har använt Windows sedan tidigt nittiotal har den kombon instinktivt i fingrarna,
Men visst du har rätt, Från Vista och framåt är det ju CTRL + SHIFT + ESC som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in