2014-08-14, 18:16
Och en stund efteråt.. Är sällan eller aldrig, som jag känner mig så avslappnad och framförallt fokuserad, som när jag ser just på bio. Det är något visst med att sitta i ett stort mörkt rum, tillsammans med främlingar som är tysta och uppslukade av filmen (förhoppningsvis), och se en film på en stor duk med maffigt ljud. Jag känner mig så tillfreds, avslappnad, fokuserad och trygg. Och efter filmen, när det är dags att besöka toaletten, och jag gjort mina bestyr, så kollar jag mig i spegeln, och då är jag verkligen mer vaken och uppåt än vanligtvis. Så att gå på bio är som en slags drog för mig, en fokuserardrog.

Någon som känner igen sig, eller bara älskar bio rent allmänt? Vad kan denna trygghet och sinnenas vitalisering bero på? Själv tror jag just att det beror på att världen är så rörig, men i biografen så får jag äntligen ihop pusslet. Kanske därför som vissa väljer att begå självmord? De finner ingen ro i det vanliga livet..
Citera
2014-08-14, 18:18
Medlem
particulum1s avatar
Det är nog för att din tankeverksamhet tystnar ner då du lägger fokus på filmen och inte alldagliga sysslor som kräver ett mer problemlösande tankesätt.
Citera
2014-08-14, 18:23
Medlem
krigsbarns avatar
Nu var det längesedan jag var på en biograf, men det hände då och då när jag var yngre, således är det för mig mest en positivt nostalgisk och därför mysig känsla tror jag. Känner du igen dig?
Citera
2014-08-14, 18:31
Medlem
Jag håller med att en biovistelse gör en lugn efteråt. Filmen behöver inte ens vara
särskilt bra heller. Det är nog miljön för mej som gör det avkopplande
Citera
2014-08-14, 18:41
Ja. Något som rejält stimulerar hjärnvågorna, eller så.., är det ju frågan om. Ett fokus jag knappast kan få i "vanliga" livet, då jag anser den mesta av vår interaktion är mer hämmande än vettig och hjälpande. Som sagt, så behöver inte filmen ens vara bra. Så länge den inte upprör mig (och detta kanske inte ens gäller). Ett biobesök är som en bra fylla - då allt faller på plats, och vardagen ter sig mer logisk och begriplig och medgörlig.

Bio och alkohol. Två bra saker helt enkelt.
Citera
2014-08-15, 00:00
Bannlyst
Instämmer. När jag sitter på bion så kan jag få lyckokänslor av att planera vad jag ska göra efter bion på något sätt. Typ om jag kollar på bio och just när jag sitter på bion kommer jag på saker jag ska göra efter bion som får mig att må bra, kan vara saker som att städa mitt rum, skicka iväg ett gulligt SMS till en tjej eller liknande. Men jag kan ändå fokusera på filmen och veta att jag ska göra den bra saken efter, inte som att "jag måste härifrån och göra den bra saken" utan jag är lugn och så och njuter av filmen. Det måste vara något i bion som triggar dessa känslor. Nån mer som känner som jag eller är jag ensam om detta?
Citera
2014-08-15, 19:02
Medlem
tumbleeweeds avatar
Det är fan sant. Har lagt märke till det själv men aldrig formulerat det för mig som TS. Känner mig ofta upplyft efter ett biobesök, får perspektiv på tillvaron på nåt sätt. Saker känns lättare.

Kanske dags å köra igång nån slags bio-meditationsmindfulnessverksamhet ? Skulle nog bli populärt=)
Citera
2025-06-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Och en stund efteråt.. Är sällan eller aldrig, som jag känner mig så avslappnad och framförallt fokuserad, som när jag ser just på bio. Det är något visst med att sitta i ett stort mörkt rum, tillsammans med främlingar som är tysta och uppslukade av filmen (förhoppningsvis), och se en film på en stor duk med maffigt ljud. Jag känner mig så tillfreds, avslappnad, fokuserad och trygg. Och efter filmen, när det är dags att besöka toaletten, och jag gjort mina bestyr, så kollar jag mig i spegeln, och då är jag verkligen mer vaken och uppåt än vanligtvis. Så att gå på bio är som en slags drog för mig, en fokuserardrog.

Någon som känner igen sig, eller bara älskar bio rent allmänt? Vad kan denna trygghet och sinnenas vitalisering bero på? Själv tror jag just att det beror på att världen är så rörig, men i biografen så får jag äntligen ihop pusslet. Kanske därför som vissa väljer att begå självmord? De finner ingen ro i det vanliga livet..

Nu går det ju inga bra filmer på bio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in