Citat:
Ursprungligen postat av
Sesamdaman
Ok tack för svaret! Jag var osäker om punkt 3 inkluderade dvs att de hjälper mig och övning etc hon sa nämligen inget om det. Vad var det för olika par du testade? Menar du olika i typ av synfel eller olika i typ av månadslinser/dagslinser?
Grejen är den att jag inte vet just nu hur ofta jag kommer behöva dem. Ska börja studera på universitet och kommer gå där nästan varje dag i veckan ser det ut som. Men annars hemma har jag inga problem att se, eller när jag är ute och utövar idrott etc. När jag kör bil blir det krångligt som sagt och jag kan komma att köra bil ganska ofta men ibland väldigt lite. Lutar mer nu som månadslinser är bäst.
Den infon kan man väl skaffa på nätet och youtube? Inget de därborta har patent på eller?
En sak till, om jag öppnar månadslinserna idag och använder dem intesivt i 2 veckor men behöver sen inte använda dem näskommande 2 veckorna, kan jag då spara dem och använda dem i 2 veckor till?
Det minns jag inte

men jag har ganska känsliga ögon och någon lättare allergi (kan vara pollen, fått piller utskrivet men tycker inte de funkar så bra) så bad om linser som släpper in mer luft och inte "täpper till", sen har jag brytningsfel så då minskar valet av linser lite och det blir dyrare. Så har du brytningsfel kommer ditt utbud minska. De jag har nu heter Air Optix.
Jag hade det precis lika dant som dig innan, "glasögon när jag kollade film, körde bil och satt på föreläsningar", vägrade att använda dem hela tiden. Men för 2 år sedan började jag använda glasögon på heltid och sen linser på heltid sen några månader tillbaka. Så om du nu ska ha månadslinser och går på föreläsningar var/varannan dag så kommer du vänja dig vid styrkan och du kommer uppleva att du ser sämre utan dem. Det är ju drygare att hålla på att sätta in och ta ut linser, så tar du i dem på morgonen kommer du med all säkerhet ha dem på dig tills du ska gå och lägga dig. Precis som en skrev ska du byta ut linsvätskan i behållaren 1 gång om dagen, skölja ur behållaren med varmt vatten (eller koka) och massera linserna i 10 sekunder vardera med linsvätskan på, i handflatan. Alltid tvätta händerna noga och se till att de är torra innan du tar in/ut dem i ögat. Inte tvätta av ansiktet med ansiktsrengöring/tvål om linserna är i för det torkar ut dem. Inte använda linserna om du får en infektion i kroppen då ögonen lättare blir torra osv. Finns en massa att tänka på! Så självklart kan du youtuba/Googla fram det mesta, men jag personligen tyckte om hjälpen jag fick. Beställer du dessutom från nätet vet du ju inte vilka linser eller märke som är bra, vilket material som passar dig bäst osv. Plus att du oftast köper för 3-12 månader, så innan du hittat rätt kanske kostnaden blir mer ändå?
Du kan låta linserna ligga i samma vätska upp till 5-6 dagar, sen byter du bara vätskan i behållaren och kan låta dem ligga i 5-6 dagar till. Du märker när dem blir torra!