Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
En debatt går väl ut på att få den andra personen att komma till insikt med hjälp av sakliga argument (baserat på fakta) som man lägger fram. Jag tycker debattforumet verkar bra, då man slipper onödiga personliga påhopp om man skulle skriva någonting som upprör någon annan.
Vad som hade varit bättre är dock att höja nivån i de existerande forumen. Integration & Invandring håller tillexempel en bedrövlig nivå. Det är lite tråkigt, tycker jag...
Ja, men i huvudsak gäller det att vinna en debatt. Har du, exempelvis hört en hel sanning av en politiker i debatter om vård skola och omsorg. Nej naturligtvis inte som medborgare måste du alltid ta reda på allt som finns bakom alla påståenden. För debattören i detta fall, att vinna röster vilket är det primära.
Jag pratade med en läkare som hade forskat på hudsjukdomar och han menade, att för att få pengar så gällde det mixtra med statistiksiffror. Det hade han lärt sig av kolesteroldebatten. Hur många pratar om kolesterol nu. Nej just det, nästan ingen för idag står barnfetma på programmet. Tidigare var det konditionen hos den vuxna befolkningen som var den tickande bomben. När en fristående utredning gjordes visade det sig att svenska folket var i mycket god fysiskt trim, men däremot var den psykiska hälsan dålig.
Hur går man då till väga? Ja ljuga går inte för då avslöjas man, men halvsanningar går bra! Alltså först går forskaren ut med en hel del debattartiklar som innehåller mycket tro men även ganska mycket vetande och avsikten är att göra så att folk blir rädda.
Tänk på solens inverkan på huden. Nu har forskaren lyckats med att skrämma folk. Steg nummer två det är att peka på att det finns hopp, men för att hoppet skall infrias krävs pengar. På så sätt får forskaren oppinionen med sig och syndabockar har i samma veva utsetts, politikerna. som vanligtvis skjuter till pengar för att lugna massorna. Forskaren är nöjd för nu kan han arbeta i lugn och ro under ett antal år utan att någon lägger sig i.
Precis samma regler gäller för en allmän debatt. Visa på något som berör eller upprör tala om vem som är boven och du som debattör åtminstone har en dellösningen. Debatt är ju faktiskt ett åsiktsforum som inte ställer krav på sanningshalten till så måtto att det skall opponeras av sakkunniga på vad du skriver eller säger. Nej, en debatt kan faktiskt röra sig om vardagstankar om ditt eller datt och en livlig debatt präglas av personliga argument dock inte personliga påhopp.
Avslutningsvis jag ser en debatt som en boxningsmatch i OS, vill någon gå in i ringen otränad så får han göra det. Dock är risken stor att han åker på storstryk! Dock har den otränade lärt sig en sak, nämligen att komma väl förbetedd inför en match.
Exakt samma förutsättningar gäller för debattörer! Den faktakunnige vinner oftast alla debatter och den okunnige lär sig något genom att han/hon får prova sina tankar och idéer mot en kunnig motståndare. Därtill kommer insikten att man måste komma väl förberdd för att inte bli slagen till slant.