Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-13, 21:59
Medlem
Tjena,

Jag har jobbat utomlands en längre tid och kommer nu åka tillbaka till Sverige.
Under den här tiden har jag sparat en del pengar och kommer ungefär ha motsvarande 80 000 - 110 000 kronor när jag åker hem.

Dessa pengar har jag betalat skatt på i det landet jag arbetat i.

Nu är min fråga vad som är bästa sättet att föra över dessa till Sverige. Kan jag bara föra över alla pengar till mitt svenska bankkonto eller kommer skatteverket kräva mig att skatta på pengarna så jag kommer bli dubbelbeskattad?

Vet att om man för över under 10 kkr så behöver inte banken meddela skatteverket eller något sådant. Skulle det vara bättre för mig att föra över pengarna i omgångar om ungefär 1000€ /månaden?

Kan lägga till att under den här perioden har jag inte meddelat skatteverket eller annan myndighet att jag bott utomlands.

Så vad tror ni är bästa lösningen för mig?
Citera
2014-08-13, 23:42
Medlem
frank_pes avatar
Du kan ha pengarna hos en nätplånbok som PayPal / Netelller m.m. eller växla till någon nätvaluta t.ex Bitcoins men ta bara över till ditt svenska konto när du behöver pengar.
Citera
2014-08-31, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du kan ha pengarna hos en nätplånbok som PayPal / Netelller m.m. eller växla till någon nätvaluta t.ex Bitcoins men ta bara över till ditt svenska konto när du behöver pengar.

Hmm okej. Bitcoin tycker jag känns för osäkert att använda som valuta att spara i.
Paypal kanske skulle fungera.

Men vad skulle hända om man bara flyttade över pengarna till sitt svenska bankkonto? Skulle man bli dubbelbeskattad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in