Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det var ett jävla tjat om en snart 30 år gammal bok som ingen läst.
Ska vi klanka ner på allt som någon sagt för 30 år sedan eller kanske fokusera lite mer på här och nu?
För övrigt lätt det fetade rätt klokt. Samhället bör ge ett grundskydd, resten får man då för själv.
Det är så illa, jag har en kompis som var med i Muff på 80-talet och han hängde med i deras argumentering mest för att känna sig inne i gemenskapen, personligen var han något av en fri tänkare, anarkistiskt lagd, toppstyrd av sin familj, men på slutet av 80-talet blev han, jag och några andra ett gäng Arne Anka arbetskygga individer, sådana som fanns på den tiden som gick om kring med runda glasögon, väst och skjorta och någon form av hatt, och hade extrema vänsteråsikter mest för att provocera sin omgivning.
Men dessa moderater under diskussioner berättade hur de ville ha samhället när de vann valet, de ville ha en svensk version av Thatchers England, inga socialbidrag eller andra statliga utgifter, inga konststöd eller kulturstöd utan kulturen fick marknaden ta hand om.
Under dessa år trodde min kompis att de skämtade, ett av skämten handlade om att låta det välla in kriminella utlänningar som skulle få svenska folket att bli så avskräckta att de begärde fler poliser och hårdare fängelser, de sa att de ville bygga ett stenhårt samhälle för att efter några år senare mjuka upp det.
Samma moderater hatade all form av bojkott mot Sydafrika, men idag vet vi att bojkotten hade avsedd verkan, många av moderaterna då hyllade Pinochet, det vill säga 80-talets Pinochet, Chile var drömlandet nr 1 för moderaterna.
1991 vann moderaterna och Bildt blev stadsminister, min kompis bror blev jublande glad på valnatten och stod triumfatoriskt med en fet ciggar i munnen och vrålade The Blue Revolution är här.
Då trodde jag att han hade grovt fel, idag ser vi ju resultatet av denna valseger, det var 1991 då allt på allvar började gå åt helvete med välfärden.
Idag är min kompis sosse och inser att allt hans kompisar sa åren 1984-1991 inte var några skämt, de menade 100% allvar.
Att låta det välla in massa invandrare bygger på att göra samhället hårt i början för att senare mjuka upp det och omfördela resurserna till fördel för de rika och den högre medelklassen.
På det sättet kan man när kriminaliteten hårdnar kräva hårdare lagar, hårdare fängelser, hårdare straff och fler poliser, det är klassisk moderatpolitik i grunden.
Nej vi som har haft kontakt med de moderater som föddes mellan 1962-1972 vi ser hur de nu förverkligar sina ungdoms drömmar, så en 30 år gammal bok är högst relevant i frågan.