2014-08-13, 13:20
Medlem
Nu visar även tekniknyhetssidan Mobil.se att de inte kan stå oberoende när det kommer till politik.

Vad tycker ni om att blanda in jämställdhetsfrågor i tekniknyheter eller är det för mycket?

http://www.mobil.se/mobil-business/apple-domineras-av-vita-m-n#.U-tITvl_ve_
Citera
2014-08-13, 13:26
Medlem
Det räcker väl inte att deras nuvarande VD Tim Cook är bög och att tidigare VD:n Steve Jobs var arab, buddhist och vegan (lol).

"70 procent av de anställda på bolaget som helhet är män."

Är det verkligen en hög siffra? Med tanke på att de flesta som utbildar sig inom IT är män så kan 30 procent kvinnor mycket väl vara en hög siffra.
Citera
2014-08-13, 13:44
Medlem
Reagerade också på dessa tal som du nämner, även att 55% av de anställda är vita. Är det ens något att ta upp tänker jag. Tydligen är det väldigt chockande siffror för några.
Citera
2014-08-13, 13:48
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Att mobil.se skriver om det är ju inte ett ställningstagande utan deras normala verksamhet.

Rapporten och presentationen av den samt Tim Cooks utalande angående den ligger i de flesta "tech-inriktade" nyhetsflöden. Varför skulle mobil.se inte skriva om det.
På vilket sätt menar du att de ger upp sitt politiska oberoende som journalister?
Citera
2014-08-13, 13:58
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Att mobil.se skriver om det är ju inte ett ställningstagande utan deras normala verksamhet.

Rapporten och presentationen av den samt Tim Cooks utalande angående den ligger i de flesta "tech-inriktade" nyhetsflöden. Varför skulle mobil.se inte skriva om det.
På vilket sätt menar du att de ger upp sitt politiska oberoende som journalister?
Ingressen lyder såhär:
Citat:
När Apple nu släpper sin första mångfaldsrapport är det dyster men inte helt förvånande läsning.
Det tycker jag är ett ganska starkt ställningstagande.

För att svara på frågan i TS tycker jag det här är underligt. Det är ju inte på något sätt chockerande siffror! 30 % kvinnor (och könlösa?) är ju riktigt bra! Annat vore det om det var över 90 % män. Och 55 % vita? Det är ju "bara" drygt hälften.
Senast redigerad av mung 2014-08-13 kl. 14:02.
Citera
2014-08-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

Det är nog möjligt att jag överreagerar över artikeln. Främst kanske för jag hört och läst mycket om PK-media under de senaste dygnen. Ur min synpunkt ser jag hur artikeln i det stora hela försöker spegla siffrorna som ett problem.
Citera
2014-08-13, 14:13
Medlem
Celenos avatar
White alone, not Hispanic or Latino, percent, 2013, 62.6%

http://quickfacts.census.gov/qfd/states/00000.html

Det är alltså mindre proportion vita som är anställda på Apple än andelen i befolkningen i övrigt.
Citera
2014-08-13, 14:20
Medlem
Jopsiks avatar
Jag har svårt att tro att kvinnor diskrimineras på grund av sitt kön, tror hellre överrepresentationen beror på att fler män sökt jobb helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamatatsu
Reagerade också på dessa tal som du nämner, även att 55% av de anställda är vita. Är det ens något att ta upp tänker jag. Tydligen är det väldigt chockande siffror för några.

Amerikas vita befolkning är 73%. Så inte konstigt om 55% av de anställda och 64% av cheferna är vita.
Om det var 80% vita däremot så vita var överrepresenterade hade det varit rasistiskt och grund för bojkott.
Citera
2014-08-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Jag har svårt att tro att kvinnor diskrimineras på grund av sitt kön, tror hellre överrepresentationen beror på att fler män sökt jobb helt enkelt.

Amerikas vita befolkning är 73%. Så inte konstigt om 55% av de anställda och 64% av cheferna är vita.
Om det var 80% vita däremot så vita var överrepresenterade hade det varit rasistiskt och grund för bojkott.

Rasism är jag tveksam om man kan grunda på sådana siffror. Men att siffrorna skulle enligt artikelförfattaren vara "dystra" förstår jag inte.
Citera
2014-08-13, 14:29
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik

Skulle tro att asiatiska män är överrepresenterade, de är ca 2% av USAs befolkning men ca 35-40% av anställda inom IT-branshen.

Man borde fråga varför andra raser diskrimineras och är underrepresenterade jämfört med indier och kineser. Nåja, det är klart att ingen diskrimineras här. Företag vill ju ha bästa möjliga personal anställda eller så går de i konkurs.
Citera
2014-08-13, 14:32
Medlem
salty-sailors avatar
Apple grundades och startades av vita män, så varför skulle det vara konstigt om det var vita män som dominerade?
Citera
2014-08-13, 14:41
Medlem
Rois avatar
Det pågår en ganska stark kampanj för att bekämpa det som amerikanska vänstern kallar "brogrammers". Man anser att nördarna odlar en machokultur där kvinnor inte känner sig välkomna.

Eftersom nördarna har bättre betalt än genomsnittet måste denna manlighetskultur krossas till varje pris. Död åt nördarna, de ska veta sin plats.
Senast redigerad av Roi 2014-08-13 kl. 14:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in