2014-06-14, 14:34
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Cellerna ligger på stationen och är oftast placerade tillsammans. Utanför cellerna finns det ett skrivbord där den omhändertagne skyddsvisiteras innan vederbörande åker in i cellen (så att personen inte skall skada sig på något sätt, eller få med sig saker som tobak in i cellen). Inne i cellen får du inte äta, du blir som sagt visiterad innan så någon mat kommer inte på fråga. Cellen är utrustad med en madrass, en interntelefon som är kopplad till vakten, vattenkran samt en spartansk toalett eller hål i golvet (detta är olika från fyllecell till fyllecell).

Oftast stoppar man inte in två personer i samma cell. Ibland kan det dock finnas viss överbelastning, jag tänker främst på storhelger såsom valborg. Vad som brukar ske är att man först använder tomma anhållnings- och häktesceller, för att sedan gå över till att inte hålla folk omhändertagna i åtta timmar, utan kanske bara 4-5 timmar. Hjälper inte detta så kan flera personer placeras i samma cell.

Stämmer bra det. Flera celler på rad i en sorts korridor, skrivbord utanför där visitering sker innan man hamnar i cellen som vanligtvis är inredd med en plastmadrass på golvet och ingen annan inredning (antar att det är för att man inte ska kunna skada sig själv). Intertelefon där man kan ringa på vakten, en liten vattenkran och eventuellt en toalett (detta stämmer inte alltid, där jag satt för x antal år sedan fanns toaletten bakom en metalldörr som endast kunde öppnas av vakterna). Folk som skriker i cellerna intill, klaustrofobiskt. Usch, där vill man inte hamna igen, tur att man har mognat till sedan tonåren och inte super sig plakat längre. Kan inte kännas kul att vara polis på Valborg eller Midsommar när en stor del av Sveriges befolkning blir redlöst berusade.
Citera
2014-06-14, 14:43
Bannlyst
Alltid intressant med skildringar av livet som maktlös i polisens händer.
Tycker fortfarande att min egen story (som med lätt hand sopades bort
av en oförstående moderator) slår det mesta.

Hur många vet att det faktiskt finns poliser som för sitt rena nöjes skull
gör okynnesingripanden (även på sen kvällstid) bara för nöjet att förnedra ?
Ett och annat kan kanske förklaras av kombinationen "äldre" manlig chefsperson
och ung kvinnlig underlydande och att det lilla uppträdandet bara var en sorts
uppladdning för mer eller mindre intimt umgänge i befälsbilens fram- eller baksäte.

Återkommer gärna till själva historien någon gång. Och, jo, den är på sitt sätt
kul men ändå mest tragisk med tanke på att det är skattebetalarnas resurser
som förslösas. Jämför gärna med de godhjärtade poliserna i program som "112-
på liv och död". Man kunde faktiskt ha gjort nytta på något annat ställe. Men
den totala bristen på ödmjukhet hos polismakten (samt förstås ren dumhet)
ledde så småningom till Migrationsverkets förläggning för avvisning till främmande
land.
Senast redigerad av thunk 2014-06-14 kl. 14:48.
Citera
2014-06-14, 16:44
Medlem
cavaliers avatar
Varit med om det en gång (och fler blir det inte). Inte "LOB på gatan", utan hämtad hemma (bor ensam) för att anhöriga var berättigat oroliga för att jag var deprimerad och hade uttryckt "dödslängtan". Polisen kom och hämtade mig, och valde cellen istället för psyket. Jag var redigt berusad, men totalt foglig och lydig - jag försökte hänga med och frågade hela tiden vad/hur de ville att jag skulle göra så att det inte skulle uppstå något olyckligt missförstånd oss emellan. De var hur sjysta som helst, och vi pratade om ditt & datt under färden till "arresten". Efter avvisitering fick jag en "fin cell", med en brits och lite annat som jag inte kommer ihåg exakt ( ). Den såg trevlig ut, och jag ville bara sova. Men strax öppnades dörren av "vakthavande" (?) som ville prata lite med mig. Och jag förklarade att jag inte kände någon större lust att leva längre. Då fick jag gå in i en annan cell, som var betydligt mer spartanskt inredd, med i stort sett bara en "gul madrass" på golvet. Men det gjorde inte så mycket, temperaturen var OK och jag frös inte. De kollade mig var 5:e/10:de minut (man ser när ljuset faller in genom luckan) och de fick "tummen upp" av mig varje gång (jag sov ingenting på hela tiden, jag mådde som sagt inte bra, och tankarna for hit och dit).

Jag blev bra bemött, även om det var en otrevlig upplevelse. Om man uppför sig som en hygglig människa, så blir man bemött på samma sätt. Det är den erfarenhet jag kan dra ur min vistelse där. Att det är obehagligt att bli frihetsberövad är ju självklart! Men åtminstone för större delen av människosläktet är det så att man kan sätta sig över sina egna primitiva reflexer, och tänka igenom situationen först. Eller hur?
Citera
2014-06-17, 22:35
Medlem
Nicke1234s avatar
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/rymling-sprayades-med-pepparspray

Hade tillverkat mäsk i ventilationen uppe vid taket och hade hemlängtan...
Senast redigerad av Nicke1234 2014-06-17 kl. 22:41.
Citera
2014-06-18, 01:21
Medlem
Zeberdees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1234
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/rymling-sprayades-med-pepparspray

Hade tillverkat mäsk i ventilationen uppe vid taket och hade hemlängtan...

I och med att han var placerad på Renforsen så antar jag att han hade LVM. Tillverkade han mäsk på behandlingshemmet eller i fyllecellen? Förstår inte riktigt annars vad det hela har med fylleceller att göra.
Citera
2014-06-20, 00:42
Medlem
Nicke1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeberdee
I och med att han var placerad på Renforsen så antar jag att han hade LVM. Tillverkade han mäsk på behandlingshemmet eller i fyllecellen? Förstår inte riktigt annars vad det hela har med fylleceller att göra.

Han (det var jag, jag hade LVM) tillverkade mäsken på det så kallade behandlingshemmet. Man hinner ju inte tillverka mäsk i en fyllecell där man i normala fall sitter i runt 6 timmar.

Blev så jävla förbannat när dom tog mig till fyllecellen. Jag ringde på larmknappen tusen gånger eftersom jag behövde pinka. Men ingen svarade, så jag ställde mig mitt på golvet och sprayade hela cellen med piss.
Och jag fick åka tillbaks till behandlingshemmet i Vindeln i bar överkropp. Hade på mig en Kriminalvårdströja när jag skulle sticka, men den tog polisen.
Senast redigerad av Nicke1234 2014-06-20 kl. 00:53.
Citera
2014-06-20, 01:19
Medlem
Jag skulle aldrig vilja hamna i en fyllecell utan toalett. Tänk om man behöver bakisbajsa på morgonen?
Citera
2014-06-20, 02:08
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Jag skulle aldrig vilja hamna i en fyllecell utan toalett. Tänk om man behöver bakisbajsa på morgonen?
Det finns ett hål för sånt
Citera
2014-07-08, 20:42
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Jag har inte suttit i en sådan cell, men kan svara allmänt utifrån information jag har plockat upp på andra håll och kanter.

Cellerna ligger på stationen och är oftast placerade tillsammans. Utanför cellerna finns det ett skrivbord där den omhändertagne skyddsvisiteras innan vederbörande åker in i cellen (så att personen inte skall skada sig på något sätt, eller få med sig saker som tobak in i cellen). Inne i cellen får du inte äta, du blir som sagt visiterad innan så någon mat kommer inte på fråga. Cellen är utrustad med en madrass, en interntelefon som är kopplad till vakten, vattenkran samt en spartansk toalett eller hål i golvet (detta är olika från fyllecell till fyllecell).

Oftast stoppar man inte in två personer i samma cell. Ibland kan det dock finnas viss överbelastning, jag tänker främst på storhelger såsom valborg. Vad som brukar ske är att man först använder tomma anhållnings- och häktesceller, för att sedan gå över till att inte hålla folk omhändertagna i åtta timmar, utan kanske bara 4-5 timmar. Hjälper inte detta så kan flera personer placeras i samma cell.

Edit: Såg inte att det var ett gammalt inlägg.

Grattis, nu har du en notering i belastningsregistret i tio år.

Hur menar duom man får fråga?
Citera
2014-07-08, 20:51
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tolchocker
Hur menar duom man får fråga?
Du fick ju villkorlig dom. Det gallras efter tio år från att domen föll.
Citera
2014-07-10, 17:36
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Du fick ju villkorlig dom. Det gallras efter tio år från att domen föll.

Betyder de jag måste vara extra noga med allt i 10 år? Jeeeeezzzzzz visste ej det var så länge
Citera
2014-07-15, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tolchocker
Betyder de jag måste vara extra noga med allt i 10 år? Jeeeeezzzzzz visste ej det var så länge

Hopblandning av två saker, dels hur länge straffet "syns" och dels hur
länge man måste sköta sig. Om du inte sköter dig skiter det sig ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in