Citat:
Cellerna ligger på stationen och är oftast placerade tillsammans. Utanför cellerna finns det ett skrivbord där den omhändertagne skyddsvisiteras innan vederbörande åker in i cellen (så att personen inte skall skada sig på något sätt, eller få med sig saker som tobak in i cellen). Inne i cellen får du inte äta, du blir som sagt visiterad innan så någon mat kommer inte på fråga. Cellen är utrustad med en madrass, en interntelefon som är kopplad till vakten, vattenkran samt en spartansk toalett eller hål i golvet (detta är olika från fyllecell till fyllecell).
Oftast stoppar man inte in två personer i samma cell. Ibland kan det dock finnas viss överbelastning, jag tänker främst på storhelger såsom valborg. Vad som brukar ske är att man först använder tomma anhållnings- och häktesceller, för att sedan gå över till att inte hålla folk omhändertagna i åtta timmar, utan kanske bara 4-5 timmar. Hjälper inte detta så kan flera personer placeras i samma cell.
Oftast stoppar man inte in två personer i samma cell. Ibland kan det dock finnas viss överbelastning, jag tänker främst på storhelger såsom valborg. Vad som brukar ske är att man först använder tomma anhållnings- och häktesceller, för att sedan gå över till att inte hålla folk omhändertagna i åtta timmar, utan kanske bara 4-5 timmar. Hjälper inte detta så kan flera personer placeras i samma cell.
Stämmer bra det. Flera celler på rad i en sorts korridor, skrivbord utanför där visitering sker innan man hamnar i cellen som vanligtvis är inredd med en plastmadrass på golvet och ingen annan inredning (antar att det är för att man inte ska kunna skada sig själv). Intertelefon där man kan ringa på vakten, en liten vattenkran och eventuellt en toalett (detta stämmer inte alltid, där jag satt för x antal år sedan fanns toaletten bakom en metalldörr som endast kunde öppnas av vakterna). Folk som skriker i cellerna intill, klaustrofobiskt. Usch, där vill man inte hamna igen, tur att man har mognat till sedan tonåren och inte super sig plakat längre.
Kan inte kännas kul att vara polis på Valborg eller Midsommar när en stor del av Sveriges befolkning blir redlöst berusade.
). Den såg trevlig ut, och jag ville bara sova. Men strax öppnades dörren av "vakthavande" (?) som ville prata lite med mig. Och jag förklarade att jag inte kände någon större lust att leva längre. Då fick jag gå in i en annan cell, som var betydligt mer spartanskt inredd, med i stort sett bara en "gul madrass" på golvet. Men det gjorde inte så mycket, temperaturen var OK och jag frös inte. De kollade mig var 5:e/10:de minut (man ser när ljuset faller in genom luckan) och de fick "tummen upp" av mig varje gång (jag sov ingenting på hela tiden, jag mådde som sagt inte bra, och tankarna for hit och dit).