2014-10-19, 22:58
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
OK? Det där fattar jag inget av. Blir det inte missförstånd om man väljer fel preposition eller verbform i svenska då? Om något så kunde man väl förväntat sig att ett böjningsrikt språk som polska skulle vara mer redundant?
Visst kan det bli missförstånd, men jag vågar påstå att missförstånden både är vanligare och grövre på polska. Polska är ett språk som kräver extremt mycket studier för att säga väldigt lite, svenska ett språk som kräver förhållandevis lite studier.
Citera
2014-10-19, 23:02
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Visst kan det bli missförstånd, men jag vågar påstå att missförstånden både är vanligare och grövre på polska. Polska är ett språk som kräver extremt mycket studier för att säga väldigt lite, svenska ett språk som kräver förhållandevis lite studier.

precis, om man tänker efter så måste man tänka på varje ord, varje ord kan bli ens fall,
Citera
2014-10-19, 23:05
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
OK. Det hade jag ingen aning om. Då ändrar jag till formel1-förare och bridge-spelare i liknelsen.
Att jämföra polska och svenska är ungefär som att jämföra piano med nyckelharpa. Pianot kan visserligen vara svårt om man ska ge sig på Beethovens tyngsta sonater, men att spela enkla melodier är mycket enkelt. Nyckelharpa kräver mer av sin spelman då minsta fel gör att det låter förskräckligt.
Citera
2014-10-19, 23:14
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Att jämföra polska och svenska är ungefär som att jämföra piano med nyckelharpa. Pianot kan visserligen vara svårt om man ska ge sig på Beethovens tyngsta sonater, men att spela enkla melodier är mycket enkelt. Nyckelharpa kräver mer av sin spelman då minsta fel gör att det låter förskräckligt.

och sen förutom detta ska man jobba med uttalet...

ljud som är helt främmande

det blir en dubbel börda

Det viktigaste är alltid att förstå vad som sägs, sedan kommer det svåra att tala och skriva,
det bästa är att exponeras för språket så mycket som möjligt, bo i landet och ha en sexuell partner som talar språket, men det krävs disciplin att inte prata tex. engelska med varandra
Citera
2014-10-19, 23:23
Medlem
rex144s avatar
Vilka är då fördelar med att kunna prata polska?

då får man på köpet lite förståelse av de andra slaviska språken, tex. ryska, tjekiska, slovakiska, kroatiska, etc.

polacker bor i hela världen
Citera
2014-10-20, 01:16
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Vilka är då fördelar med att kunna prata polska?

då får man på köpet lite förståelse av de andra slaviska språken, tex. ryska, tjekiska, slovakiska, kroatiska, etc.

polacker bor i hela världen
Polska är ju det näst största slaviska språket i världen, och som du säger så får man kunskaper i andra slaviska språk på köpet. Ska man lära sig något slaviskt språk som svensk rekommenderar jag dock de sydslaviska språken, som inte alls är lika formrika som västslaviska, men ändock mycket tuffa. Har man fobi för kasus föreslår jag bulgariska, men nackdelen är att de istället utvecklat ett otroligt formrikt verbsystem. Det är inte ovanligt med 3000 olika former per verb. Då verkar inte kasus lika otäckt
Citera
2014-10-20, 09:49
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Jag tycker det är helt missvisande att jämföra ett fullfjädrat morfologiskt system för pronomen, adjektiv, substantiv och verb (vardera med mängder av kategorier, underkategorier och undantag) med några futtiga prepositioner eller ett tempussystem helt byggt på hjälpverb.

Komplexiteten i polskan handlar inte om att det finns 3 genus (nu räknar jag inte ens animate/inanimate och masculine personal plural) eller 7 kasus, eller 100 (för att dra till med något) inflektionsmönster. Komplexiteten handlar om att det finns allt detta samtidigt.

Det säger sig själv att det är väldigt mycket svårare och mer tidskrävande att lära sig: w Krakowie [Kraków], w Gdańsku [Gdańsk], w Warszawie [Warszawa], we Wrocławiu [Wrocław], w Łodzi [Łódź], w Niemczech [Niemcy], w Zakopanem [Zakopane], w Bielsko-Białej [Bielsko-Biała], na Litwie [Litwa], w Przemyślu [Przemyśl], w Białymstoku [Białystok], w Katowicach [Katowice], na Węgrzech [Węgry] än det är att lära sig i + oböjt namn på ort: "i Kraków, i Gdańsk, i Warszawa, i Wrocław, i Łódź, i Tyskland, i Zakopane, i Bielsko-Biała i Litauen i Przemyśl, i Białystok, i Katowice, i Ungern". Allt du behöver lära dig här i svenskan är ett par ynka prepositioner, "i/på" medan du i polskan måste lära dig (förutom rätt preposition, w, we, na, beroende på stad/land/plats) mängder av inflektionskategorier, underkategorier och undantag.
Lokativ igen? Är det det enda svåra i polska? Om man inte kan polska specifikt så är det naturligtvis utifrån en random lista svårt att avgöra exakt hur oförutsägbara dessa former är och hur många alternativ det egentligen finns.

Men för att ta två exempel: w Katowicach och w Zakopanem. Varför är dessa svåra? Är det för att du utgår från att man inte vet att Katowice är plural och Zakopane ett adjektiv? Om man inte vet det så kan man ju inte böja orden över huvud taget. Det enda sättet att inte veta detta är dessutom att aldrig ha hört orden användas i något sammanhang vilket känns lite orealistiskt. (Samma invändning gäller flera av formerna men jag valde dessa två.)

En annan aspekt på just geografiska namn är väl också att de helt naturligt förekommer i lokativ. Om jag studerar polska i Polen i X månader så är det väl i princip omöjligt att inte snappa upp att i Gdansk heter w Gdańsku. Det blir ju för mig rent lexikalisk inlärning.

Om man istället utgår från att språkinlärning sker i ett vakuum så blir det ju lika omöjligt för en polack att veta att det heter i Stockholm men på Gripsholm. Han kommer att behöva tänka så det knakar och ändå säga fel med 50 % chans varje gång.
Senast redigerad av JaneC 2014-10-20 kl. 09:53.
Citera
2014-10-20, 09:50
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Visst kan det bli missförstånd, men jag vågar påstå att missförstånden både är vanligare och grövre på polska.
Jag vet redan att du påstår det men det vore bättre om du förklarade varför du påstår det. Var kommer denna information ifrån? Är den tillgänglig för nån annan än dig?
Citera
2014-10-20, 12:52
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jag vet redan att du påstår det men det vore bättre om du förklarade varför du påstår det. Var kommer denna information ifrån? Är den tillgänglig för nån annan än dig?
Som sagt så har både rex144 och Lechonian gett bra exempel. Särskilt sistnämnde, och även om svenska har två möjliga prepositioner, så har polska även ändelser man måste ta sig an.
Citera
2014-10-20, 13:04
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Som sagt så har både rex144 och Lechonian gett bra exempel. Särskilt sistnämnde, och även om svenska har två möjliga prepositioner, så har polska även ändelser man måste ta sig an.
Du svamlar. Du har fortfarande inga som helst belägg för det du ursprungligen skrev.

Citat:
I svenska bryr sig ju ingen om man råkar säga "igår jag sett ett man gick på väget". Alla förstår vad som avses. I polska däremot kan man bli rejält missförstådd med liknande missar, särskilt i verbsystemet.

Citat:
Jo, eftersom hopblandning av verbformer och kasus ger helt olika meningar, på ett sätt som inte är lika framträdande i svenska.
Citera
2014-10-20, 19:21
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Du svamlar. Du har fortfarande inga som helst belägg för det du ursprungligen skrev.
Nu har jag själv inte så bra kunskaper i polska att jag kan ge dig konkreta exempel, men de båda polskkunniga i tråden har hållit med mig.
Citera
2014-10-20, 20:06
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Nu har jag själv inte så bra kunskaper i polska att jag kan ge dig konkreta exempel, men de båda polskkunniga i tråden har hållit med mig.
Ja, men då så. Polsktalande brukar ju ha en distanserad och objektiv syn på polska.

Är det förresten någon av standarmyterna vi missat hittills?

1. Polska är världens svåraste språk. Om du inte tror mig kan jag visa dig en A4 med samtliga böjningar av siffran "2".

2. Ingen utomstående kan någonsin lära sig acceptabel polska. Inte ens polacker talar "korrekt" polska.

3. Ingen polack skulle någonsin våga yttra "Skicka mjölken!" utan att först ha gjort ett satsdelsdiagram och konsulterat fyra oberoende filologer.

4. Polska är så svårt att alla andra språk blir en ren barnlek för polsktalande.

(#4 sägs med fördel på riktigt dålig svenska eller engelska.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in