2014-08-10, 11:57
Medlem
abc_abcs avatar
Hej

En kompis till mig som undrade om det går att få tag på antingen ett läkarintyg eller en läkares medicin ordination , och då tänkte jag FB och tänkte se om nån va kunnig eller kan nått om sånt här.

Jo det är såhär att kompisen har sömn svårigheter och han kommer förmodligen att beställa typ imovane från nått ställe , nu är det så att hans tjej är emot "droger" och för att han ska slippa dölja att han tar imovane olagligt , vill han lura sin tjej att han verkligen ha fått dessa av en läkare och vill då visa upp ett utlåtande från nån random läkare att han ska ta en tablett vid säng gående.

Alltså vill han ha en papper där det står att denna läkare har skrivit ut imovane till han och att dosen är 1 tablett vid säng gående

Hoppas ni förstår vad jag menar , och att nån kan lösa det
Om vi kan ordna ett sådant papper som ser relativt äkta ut så
tar vi namn och person nr i pm

Mvh
Citera
2014-08-10, 12:07
Medlem
Ett "läkarintyg" får man inte i samband med lagliga recept. Vad ni behöver är ju en sån klisterlapp som apoteket sätter på förpackningen med datum, pris, läkarens namn, ordination osv.

Men han kan väl lika gärna ta dem i smyg för sin flickvän? Som för övrigt verkar väldigt kontrollerande..
Citera
2014-08-10, 12:14
Medlem
abc_abcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miraclecure
Ett "läkarintyg" får man inte i samband med lagliga recept. Vad ni behöver är ju en sån klisterlapp som apoteket sätter på förpackningen med datum, pris, läkarens namn, ordination osv.

Men han kan väl lika gärna ta dem i smyg för sin flickvän? Som för övrigt verkar väldigt kontrollerande..

Ja hon är ju emot olagligt köpt medicin , det är det han vill slippa att ta dom i smyg och hålla på gömma osv osv

Nä det får man ju inte men hon är inte direkt så smart , skulle det gå att ordna ett sådant papper så hår hon på det helt enkelt hehe ...

Typ ett intyg där det står att personen i fråga har sömnsvårigheter och ha fått imovane utskrivet för att ta en tablett vid sömngående aaa typ nått sånt , sen en random stämpel med nån random underskrift och sjukhus logga eller nått hehe
Citera
2014-08-10, 12:22
Medlem
Hej!
Varför inte gå till doktorn och be han skriva ut sömntabletter,?
Citera
2014-08-10, 12:41
Medlem
abc_abcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazer420
Hej!
Varför inte gå till doktorn och be han skriva ut sömntabletter,?

Han orkar inte med den processen att först testa sig fram vilken medicin han behöver och tror de rätt segt att få dessa tabletter som funkar för han att få dessa lagligt utskrivna,

Jag ha hittat ett papper på Google som behövs ändras bara
Typ som bilden nedan men med medicinen imovane osv går det att ändra på denna bild ?

http://sv.tinypic.com/r/2rnv62v/8
Citera
2014-08-10, 12:59
Medlem
Eddietheeagles avatar
Photoshop...
Citera
2014-08-10, 13:13
Medlem
abc_abcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddietheeagle
Photoshop...

Mmm men är ju inte direkt haj på det programmet :/
Citera
2014-08-10, 13:17
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abc_abc
Han orkar inte med den processen att först testa sig fram vilken medicin han behöver och tror de rätt segt att få dessa tabletter som funkar för han att få dessa lagligt utskrivna,

Jag ha hittat ett papper på Google som behövs ändras bara
Typ som bilden nedan men med medicinen imovane osv går det att ändra på denna bild ?

http://sv.tinypic.com/r/2rnv62v/8

Det är rätt mycket som måste ändras:
Alla inringade siffror (1-7) måste raderas.
Patientdata och läkemedelsnamn ska bytas ut.
Förskrivningsintervall ska ändras.
Läkarnamnet måste bytas ut.
Streckkoden är ogiltig.
Datum är felaktigt.
All grön text på receptblanketten är suddig.

Sen undrar kanske flickvännen varför det inte finns någon klisteretikett från apoteket på receptets baksida och varför kompisen aldrig går till apoteket och hämtar ut läkemedel? Dessutom är sannolikheten stor att dagens läkare skriver ett elektroniskt recept.

Ovanpå allting gör man sig skyldig till urkundsförfalskning om man visar upp ett förfalskat recept med förfalskad läkare-data och namnteckning.
Tillägg
Och vad händer om flickvännen tar kontakt med läkaren för att fråga om förskrivningen/läkemedlet???
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2014-08-10 kl. 13:20. Anledning: Tillägg
Citera
2014-08-10, 13:21
Medlem
fet-lat-cynisks avatar
Man får väl inte ens recept idag utan man legitimerar sig bara på apoteket så får man medicin. Kan inte ens minnas senast jag fick en receptlapp...

Receptet känns ju heller inte som det väsentliga för TS utan han behöver klisterlappen som sitter på paketet och den lär ju vara värre att förfalska.
Citera
2014-08-10, 13:24
Medlem
abc_abcs avatar
Jo det är ju det , rätt mycket jobb men detta handlar bara om att lura hans flickvän.
Denna lapp visar han ju upp för tjejen säger sedan nu drar jag hämtar ut dessa , sen kommer han hem med ett paket och sen den där lappen man får på paketet går ju lura i henne att dom glömt den.
Så det skulle hon gå på så smart är hon inte hehe.

Pappret jag länkade till är som du säger suddig men det kanske finns bättre att hitta?

Men man kanske ska testa redigera själv , det finns ju några Photoshop att ladda hem men vilket skall man ha för att manupilera en bild ?
Citera
2014-08-10, 13:26
Medlem
abc_abcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet-lat-cynisk
Man får väl inte ens recept idag utan man legitimerar sig bara på apoteket så får man medicin. Kan inte ens minnas senast jag fick en receptlapp...

Receptet känns ju heller inte som det väsentliga för TS utan han behöver klisterlappen som sitter på paketet och den lär ju vara värre att förfalska.

Näe jag tror nog den lappen kan skippas , de ju som sag skrev innan att de går ju säkert dra en rövare för henne att Apoteket missat sätta dit den ? Sånt kan väl hända ? :P
Citera
2014-08-10, 13:29
Medlem
abc_abcs avatar
Alltså hon skulle ju bara få se lappen en gång och lär väl inte lägga det på minnet vilket nr och vad läkaren heter ? Det tror jag inte hon gör.

Sen behöver man inte skriva en läkares namn utan man bara skriver nått påhittat namn ? Och påhittat nr ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in