2014-08-09, 22:47
Medlem
Enkel fråga men kanske svårare svar (hoppas på en läkare eller apotekare/farmacevt som vet):

Ungefär hur många milligram Atarax motsvarar 5 milligram Stesolid?

Jag vet allt det där som handlar om respektive medicin, verkan, et cetera. Så det behöver inte avhandlas här, tack.
Citera
2014-08-09, 22:50
Bannlyst
Du kan inte få sådan verkan med Atarax som med Stesolid. Atarax är en antihistamin. Stesolid är en bensodiazepin. Bensodiazepiner går in direkt i nervbanornas kaliumjonkanaler och stänger av. Det gör inte antihistaminer.
Citera
2014-08-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
... Jag vet allt det där som handlar om respektive medicin, verkan, et cetera. Så det behöver inte avhandlas här, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du kan inte få sådan verkan med Atarax som med Stesolid. Atarax är en antihistamin. Stesolid är en bensodiazepin. Bensodiazepiner går in direkt i nervbanornas kaliumjonkanaler och stänger av. Det gör inte antihistaminer.
Se ovan.
Citera
2014-08-09, 23:52
Bannlyst
OK, det blir alltså inte likadant, men 25-50mg ungefär.
Citera
2014-08-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
OK, det blir alltså inte likadant, men 25-50mg ungefär.
Okej, tack!

Finns det fler åsikter, eller kan någon mer bekräfta detta? Alla reagerar mer eller mindre individuellt på mediciner, och jag anser att frågor av typen "vilken är den bästa medicinen mot ångest" är tämligen meningslösa därför, men det vore ändå bra att ha något att utgå från.

PS. Jag har fått båda medicinerna utskrivna, men rekommenderade doser är vida i omfång.
Citera
2014-08-10, 00:28
Medlem
MagicMacks avatar
Om jag har slut på benzo/z-analoger brukar jag ta en 4-6st*25mg atarax. Ofta till ingen eller minimal avslappnande effekt. *För att somna
Citera
2014-08-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicMack
Om jag har slut på benzo/z-analoger brukar jag ta en 4-6st*25mg atarax. Ofta till ingen eller minimal avslappnande effekt. *För att somna
Tack för ditt svar. Enligt FASS är rekommendation av Atarax mot ångest "10-50 mg, 2-3 gånger dagligen", alltså maxdos 150 mg per dygn. Du tar maxdos vid ett enda tillfälle och upplever nästan ingen effekt. Jag håller mig inom FASS normer. Fler synpunkter utifrån det emottages tacksamt.
Citera
2014-08-10, 12:46
Medlem
jag tror faktiskt inte det går att få fram en ekvivalent dos av antihistamin gentemot bensodiazepin. det är så otroligt stor skillnad på hur den verkar.
Citera
2014-08-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
jag tror faktiskt inte det går att få fram en ekvivalent dos av antihistamin gentemot bensodiazepin. det är så otroligt stor skillnad på hur den verkar.
Båda medicinerna verkar lugnande, om än på olika sätt, och olika mycket så dels beroende på individuella förutsättningar, men dels också dosering, självklart. Jag inser att det inte finns ett svar som säger att si och så mycket Atarax ger exakt samma verkan som 5 mg Stesolid. Jag vill veta på ett ungefär, vad som är rimligt att anta.
Citera
2014-08-10, 13:25
Medlem
fet-lat-cynisks avatar
Din frågeställning är skev. Preparat X blir inte preparat Y bara för man tar lite större dos.

2 olika läkemedel!
Citera
2014-08-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet-lat-cynisk
Din frågeställning är skev. Preparat X blir inte preparat Y bara för man tar lite större dos.

2 olika läkemedel!
Tack för upplysningen.
Citera
2014-08-10, 14:53
Medlem
Jag ber att få tacka för alla mer eller mindre givande svar. Tråden kan för min del låsas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in