2014-08-09, 21:49
Medlem
Nu är fysik inte min starka sida så vänder mig därför till er kunniga på flashback.

Jag ska bygga ett 'sugsystem' som kan suga till sig massan x från punkt 1 till punkt 2. Hur räknar jag då ut hur lågt tryck samt luftflöde som krävs? En hänvisning till någon vettig hemsida att varit kanon.

Tack!
Citera
2014-08-09, 22:08
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
Nu är fysik inte min starka sida så vänder mig därför till er kunniga på flashback.

Jag ska bygga ett 'sugsystem' som kan suga till sig massan x från punkt 1 till punkt 2. Hur räknar jag då ut hur lågt tryck samt luftflöde som krävs? En hänvisning till någon vettig hemsida att varit kanon.

Tack!
Om fysik inte är din starka sida, så gäller nog samma sak med din förmåga att förklara
Du får nog förklara lite tydligare. Är det ett slutet system? Typ rörpost ?
Storlek ? Hur långt skall massan förflyttas ? 4 cm eller 200 m ? Är det 2g eller 2 kg som skall flyttas.
Senast redigerad av natteknik 2014-08-09 kl. 22:13.
Citera
2014-08-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Om fysik inte är din starka sida, så gäller nog samma sak med din förmåga att förklara
Du får nog förklara lite tydligare. Är det ett slutet system? Typ rörpost ?
Storlek ? Hur långt skall massan förflyttas ? 4 cm eller 200 m ? Är det 2g eller 2 kg som skall flyttas.

Haha, grejen är väl den att jag inte riktigt har klart för hur det ska se ut. Än så länge spekulerar jag bara.

Det som ska transporteras väger <1g och behöver inte flyttas mer än någon cm. Manicken bör ligga omkring 45cm3 (bxh 30x2x1.5), ju mindre desto bättre.

Antar att det måste vara ett slutet system? Håller fortfarande på och letar efter det som kan leverera och samtidigt ta minimal plats.
Senast redigerad av Rafflarn 2014-08-09 kl. 23:38.
Citera
2014-08-10, 10:29
Medlem
Edit: (bxh 15x2x1,5) och sträckan det ska transporteras kan sättas till 4cm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här