2014-08-09, 05:25
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Kommer att flytta till sverige om ett tag och om allt går som det ska kommer jag att ha ca 20-30 000 i norska kronor i kontanter. Jag kommer då att växla in dessa pengar på forex till svenska, är dom precis som bankerna att dom vill veta vart det kommer ifrån om det är över en viss summa. Nu är ju inte direkt 20-30 000 en direkt stor summa pengar egentligen, men med tanke på att dom svenska bankerna är lite griniga kan jag tänka mig att forex är likadana. Vad tror ni?
Citera
2014-08-09, 05:28
Medlem
Ja. Gå till fem olika Forex .
Citera
2014-08-09, 06:49
Medlem
trottwells avatar
ja, Forex är precis som bankerna, Forex är en bank.
Gå till olika växlingsföretag.
Citera
2014-08-09, 10:22
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Kommer att flytta till sverige om ett tag och om allt går som det ska kommer jag att ha ca 20-30 000 i norska kronor i kontanter. Jag kommer då att växla in dessa pengar på forex till svenska, är dom precis som bankerna att dom vill veta vart det kommer ifrån om det är över en viss summa. Nu är ju inte direkt 20-30 000 en direkt stor summa pengar egentligen, men med tanke på att dom svenska bankerna är lite griniga kan jag tänka mig att forex är likadana. Vad tror ni?

Jag hade 3800€ när jag kom hem från utlandsjobb, gick till mitt Swedbankkontor och det var inte en enda fråga om var pengarna kom ifrån.
Citera
2014-08-09, 12:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
Jag hade 3800€ när jag kom hem från utlandsjobb, gick till mitt Swedbankkontor och det var inte en enda fråga om var pengarna kom ifrån.
Och när var det? Situationen har blivit värre bara de senaste åren.

TS kan också kolla med X-Change för att växla men smidigast vore om du kunde sätta in pengarna på ett norskt konto och göra en överföring till Sverige.
Citera
2014-08-09, 15:01
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag plockade ut 15 000 kr per bankkontor ( nordea ) en dag och fick ihop 150 000 kr . Betala kontant

När pengarna väl sitter på ditt konto frågar ingen hur du fått tag på dem , Du har jobbat . frågar dom mer ingående? be dom fara åt helvete man kan betala med euro här o var i Sverige =)
Citera
2014-08-09, 15:02
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

TS kan också kolla med X-Change för att växla men smidigast vore om du kunde sätta in pengarna på ett norskt konto och göra en överföring till Sverige.

Saken är att jag redan har satt inn ca 25k i loppet av 1-2 månader och känner att det kanske räcker...vill ju inte börja väcka misstankar. Visserligen så är det inget olagligt, har sållt en massa saker och fått dricks från jobbet. Dock så är dricksen inte skattad på och det vill ja undvika, det ska nämligen skattas på dricksen i norge har jag för mig...

Jag får helt enkelt gå i omgångar á 4-5000 en gång i månaden, det är väl ingen stress egentligen.
Citera
2014-08-09, 19:57
Medlem
Har du inget att dölja så har du väl inte heller något att oroa dig för. Det är väl bara att svara ärligt på de frågor de eventuellt ställer. Det är ju inte så att de tar dina pengar och behåller dem.
Citera
2014-08-10, 11:51
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Ca 15-20 juli 2012.
Citera
2014-08-13, 14:05
Medlem
Lykros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallyankan
Har du inget att dölja så har du väl inte heller något att oroa dig för. Det är väl bara att svara ärligt på de frågor de eventuellt ställer. Det är ju inte så att de tar dina pengar och behåller dem.

En storbank nekade att betjäna mig och mina ärenden tills jurister gått igenom min överföring.
Överföring var konto till konto.

Det hela berodde på inkompetens av bankpersonal och inget hände efter att de så kallade juristerna kartlagt mig.

Du kan få otäcka problem om de är inkompetenta och låser dina konton och anmäler dig till skatteverket felaktigt och de dömer dig till att betala påhittade straffskatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in