2014-08-08, 19:03
Medlem
Min mor som bott i Norge som jag haft bristfällig kontakt med har gått bort. Hon har lämnat ett testamente som inte direkt är till min fördel efter sig.

Testamentet är undertecknat av två vittnen men man har angivit två olika datum då man signerat testamentet, t ex 2010-06-25 och 2011-06-25. Det är alltså årtalet som felar, förmodligen endast ett slarvfel men det är endast min gissning.

Nu är det ju givetvis norska lagar som kommer att gälla men jag antar att de är snarlika de vi har i Sverige. Är ovan tillräckligt för att ett testamente ska förklaras ogiltigt i Sverige enligt svenska lagar? I övrigt finns namn, yrke och adresser till vittnena med i testamentet.
Citera
2014-08-08, 21:27
Medlem
oviktigts avatar
Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island har ett internordiskt samarbete vad gäller arv och testamente. Som det ser ut bör norsk domsrätt och lag vara tillämplig på den eventuella tvisten. Huruvida den norska lagen motsvarar den svenska låter jag vara osagt. Enligt svensk lag är testamentet ogiltigt och kan klandras. Detta såklart om vittnena faktiskt skrev under med års mellanrum.
Citera
2014-08-08, 23:13
Medlem
Troligtvis undertecknades det samtidigt av båda vittnena men det är väl svårt att bevisa? Det är väl vad som står i testamentet som gäller?
Citera
2014-08-08, 23:49
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatHurley
Troligtvis undertecknades det samtidigt av båda vittnena men det är väl svårt att bevisa? Det är väl vad som står i testamentet som gäller?

Det är ju inte svårare än att ringa vittnena och fråga dem hur det förhåller sig på den punkten.
Citera
2014-08-09, 08:28
Medlem
på svenska sidan skulle det där testamentet förmodligen ej godkännas pga tidsskillnaden vilken är orimlig.
Är det testamenterat till andra syskon? ,släktningar? så kanske ni kan komma överäns ändå om något som är rimligt. annars får du dra det i domstol vilket är både tidskrävande och kan bli kostsamt.
Citera
2014-08-09, 23:19
Medlem
ApolloGrekens avatar
Finns det någon formulering "av oss samtidigt närvarande vittnen" eller dylikt?
Citera
2014-08-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatHurley

Nej, det är vissa formkrav som ska vara uppfyllda för att ett testamente ska vara giltigt. Missar man dom spelar det ingen roll vad som står i testamentet.

https://lagen.nu/1958:637#K10

*Edit*

Norsk lag verkar ha liknande formulering om bevittnande av testamenten som vi har i sverige. Dock står det bara att underskrifterna BÖR vara daterade.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5
Senast redigerad av Urmelkotten 2014-08-10 kl. 00:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in