2014-08-08, 18:24
Medlem
Hej!

Jag har hittat lite bilder som jag planerar att beställa och sedan rama in. Problemet är dock att dom inte följer "våra" standarder i storleken. Så därför letar jag nu efter "USA-ramar" att beställa i Sverige. Jag har googlat som en tok utan större framgång och dessutom kollat Amazon och Ebay från USA, men där är frakten såpass dyr (200-300kr) jämfört med ram-priset så det känns lite sådär. Sen är det även en del som inte skickar till Sverige överhuvudtaget.

Är det någon som vet en sida/butik där man kan beställa hem ramar med Usa-standard? Eller får jag helt enkelt ta den smällen med dyr frakt?

Specifika måttet jag är ute efter är 11x17 inch (Ledger).

Edit: Skulle även funka med en passepartout i samma storlek.
Senast redigerad av freddanb 2014-08-08 kl. 18:36.
Citera
2014-08-09, 01:11
Medlem
iseereds avatar
Detta tips fick jag av en annan FB:are för några år sedan. Jag lydde rådet. Det var enkelt och mycket billigare än att gå till en inramningsaffär. De kedjor som finns typ Gallerix har bara svenska standardmått.

"Finns massor med små ramverkstäder över hela landet (jag blev rätt överaskad när jag skulle ha tag i en ram). Men naturligtvis är det billigare att fixa själv. När jag skulle ha tag i en rätt stor ram med lite udda mått så gjorde jag så att jag åkte till ett vanligt byggvaruhus och köpte någon sorts vanlig list i trä. De har mönster och tom en liten "avsats" på baksidan, perfekt för att tavlan och glaset ska passas in i. Be personalen att såga ändarna i 45 grader på båda sidor efter dina mått. Hemma igen så limmar du bara ihop bitarna och målar ramen i någon snygg färg. Sedan åker du till vilken glasfirma som helst och ber att köpa en bit tavelglas med dina mått. Det fixar personalen där på 3 min och det kostar kanske 50kr.

På så vis har du snabbt en snygg och billig ram som ser ut precis som du vill ha den."
Citera
2014-08-09, 14:33
Medlem
Det har jag faktiskt inte haft en tanke på... Kan ju definitivt vara värt en titt!
Tack för tipset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in