2014-08-07, 23:00
Medlem
Som rubriken lyder, när jag sätter fingrarna i öronen, mot örsnibben eller till och med kåpor över så hörs ändå ljudet fast det inte är speciellt högt. Tänkte att det kanske kan färdas genom andra hål så proppade igen munnen och näsan med utan resultat.

Det hörs fortfarande, sjukt nog. Är jag konstig och har övernaturliga öron eller finns det en logisk förklaring till detta fenomen?
Citera
2014-08-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlowerFactory
Som rubriken lyder, när jag sätter fingrarna i öronen, mot örsnibben eller till och med kåpor över så hörs ändå ljudet fast det inte är speciellt högt. Tänkte att det kanske kan färdas genom andra hål så proppade igen munnen och näsan med utan resultat.

Det hörs fortfarande, sjukt nog. Är jag konstig och har övernaturliga öron eller finns det en logisk förklaring till detta fenomen?
Ljudet är logaritmiskt, 3 dB är en halvering/fördubbling du kan höra från typ -3 dB och uthärda upp till 150 dB alltså är det mycket svårt att få bort allt genom att dämpa.
Citera
2014-08-07, 23:13
Medlem
Ljud är små, snabba tryckförändringar i ett medium. Detta medium kan vara vad som helst t.ex. vatten, trä, luft. Det enda som ljudvågor inte kan färdas genom är vaccum.
Citera
2014-08-07, 23:17
Medlem
Så om jag inte vill ha något ljud i min närhet måste jag leva i ett vakuum?
Citera
2014-08-07, 23:43
Medlem
Shoffens avatar
Om man knåpper sig på huvudet i vakuum hör man det då?
Hör man tinnitus i vakuum?
Citera
2014-08-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlowerFactory
Så om jag inte vill ha något ljud i min närhet måste jag leva i ett vakuum?

Finns ju rum som har minus i db. Då hör du dock ditt eget hjärta och när blodet pumpar, även din andning.
Citera
2014-08-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Om man knåpper sig på huvudet i vakuum hör man det då?
Hör man tinnitus i vakuum?

Tinitus är skadade små "hår" i öronen som ger en felaktig signal till hjärnan. Du kan vara döv men,endå ha tinnitus.
Citera
2014-08-08, 00:16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Google glasses använder en 'högtalare' som inte går via ögonen utan via 'bone conduction'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bone_conduction

Det är även så som vårt hörselorgan utvecklades från början; från några käkben.
http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_mammalian_auditory_ossicles

Evelyn Glennie, en av världens bästa slagverkare, är kliniskt döv men kan 'höra' på andra sätt
http://en.wikipedia.org/wiki/Evelyn_Glennie
Citera
2014-08-08, 00:20
Medlem
Sesam66s avatar
Du slutar ju inte höra bara för att du proppar igen hörselgången. Som du säkert vet så fortleds ljud även i vätska, muskler, fett och ben. Det ljudet du hör resonerar ifrån huden, till underhudsfettet vidare i benet omkring innerörat och in till hörselreceptorerna. Vill du ha så tyst som möjligt använd då öronproppar som du applicerar enligt bruksanvisning sedan ordentliga hörselkåpor som även isolerar ett område omkring öronen där den mesta benledningen utav ljud kommer in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in