2014-08-07, 10:40
Medlem
Jag har en Renualt Megane från -02 som snart kört 20 000 mil på bensin. Imorse när jag körde till jobbet märkte jag att bilden var lite trögare och skumpade mycket på tomgång, mer än vanligt. Bilen brukar skumpa runt en aning på tomgång, så det är inget ovanligt, men mer än vanligt.

När jag kom ut på leden börjar varningslampan för avgaskontroll att blinka på instrumentbrädan. Det lustiga är att detta kommer och går. I ena stunden blinkar den, sedan inget på en halvminut-minut, sedan kommer det tillbaka omvartannat. Bilen körde felfritt igår när jag ställde den i garaget och har dessutom varit ut på en lång bilsemester med den utan minsta problem. Bilen kollades så sent som mars och då fanns det inget att anmärka.

Imorgon behöver jag åka sträckan Göteborg-Stockholm och undrar nu om bilen är körduglig eller om det är att bita i det sura äpplet och lämna in på verkstad och ta tåg/flyg/buss?

Jag kan i princip inget om bilar och har inte en verkstad som med så kort varsel kan ordna bilen till imorgon, så jag kan inte mecka själv.

Vad tror ni kan ha hänt?
Citera
2014-08-07, 10:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brinstar
Jag har en Renualt Megane från -02 som snart kört 20 000 mil på bensin. Imorse när jag körde till jobbet märkte jag att bilden var lite trögare och skumpade mycket på tomgång, mer än vanligt. Bilen brukar skumpa runt en aning på tomgång, så det är inget ovanligt, men mer än vanligt.

När jag kom ut på leden börjar varningslampan för avgaskontroll att blinka på instrumentbrädan. Det lustiga är att detta kommer och går. I ena stunden blinkar den, sedan inget på en halvminut-minut, sedan kommer det tillbaka omvartannat. Bilen körde felfritt igår när jag ställde den i garaget och har dessutom varit ut på en lång bilsemester med den utan minsta problem. Bilen kollades så sent som mars och då fanns det inget att anmärka.

Imorgon behöver jag åka sträckan Göteborg-Stockholm och undrar nu om bilen är körduglig eller om det är att bita i det sura äpplet och lämna in på verkstad och ta tåg/flyg/buss?

Jag kan i princip inget om bilar och har inte en verkstad som med så kort varsel kan ordna bilen till imorgon, så jag kan inte mecka själv.

Vad tror ni kan ha hänt?
Kanske är lambdasonden som spökar?
Citera
2014-08-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kanske är lambdasonden som spökar?

Innebär det att jag kan köra vidare imorgon eller att jag bara helt sonika skall lämna in den? Jag har läst på en del ställen att det där blinkandet brukar försvinna, men ingen aning om vad det innebär.
Citera
2014-08-07, 10:48
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brinstar
Innebär det att jag kan köra vidare imorgon eller att jag bara helt sonika skall lämna in den? Jag har läst på en del ställen att det där blinkandet brukar försvinna, men ingen aning om vad det innebär.
Du kan passa på att fråga om du kommer vinna storkovan på Lotto också.

först måste du ta reda på vad som är fel och det gör man med en felkodsläsare. Finns på Biltema och säkert en drös ställen i Stockholm som jag antar att du befinner dig i.
Sen när du fått felkoden så tar du reda på vad den beror på och byter aktuell del.

att köra vidare är bara dumt, följdskador kan bli mycket dyrare. Tex att du får köpa en ny katalysator bara för att du får massa bränsle som inte antänds ordentligt.
Citera
2014-08-07, 17:30
Medlem
PeterNosters avatar
Denna lampan är väl motorkontroll och brukar ha en massa mätpunkter ihopslagna till en lampa. Det finns givare för temperatur, luftflöde, tändinställning, lamdavärde o.s.v så att om någon givare failar så lyser lampan. Förbränningen blir ju inte optimal och inställningarna för tändning och insprutning går tillbaks till en grundinställning. Grundinställningen går att köra på. Det drar lite mer soppa och förpestar luften mer men jag tror inte ens avgasvärdena överskrids.

Jag hade liknande problem med en Peugeot 309. Det märkliga var att om lampan lyste när jag parkerade bilen så lyste den när jag startade den 7 timmar senare. Kommer ihåg färden till besiktningen. På vägen dit finns en massa rondeller. Mellan rondellerna tändes lampan och jag fick vända hem. Då slocknade lampan och jag gjorde ett nytt försök att nå besiktningen och då tändes lampan igen innan följande rondell. Jag fick ge upp till slut.

Lämnade in på verkstad men då var lampan släckt så de kunde inte hitta felet. Jag fick provocera fram felet och lämna in den när lampan råkade vara tänd. Deras datasystem täckte tydligen inte fel på lamda-sonden för det var den som var fel.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-07 kl. 17:32.
Citera
2014-08-07, 18:09
Medlem
Frinks avatar
Blinkar lampan skulle jag inte köra.
Det brukar betyda att man har ett så pass gravt fel att skador kan uppkomma.
T.ex. att den inte går på alla burkar och du riskerar att elda upp katten.

Med tanke på vilken bil det handlar om gissar jag på att en tändspole givit upp.
Ett väldigt vanligt fel på äldre renaulter, de hade någon undermålig leverantör under flera år, brukar bli att man till slut har bytt samtliga tändspolar i bilen till en nyare variant som håller bättre.
Citera
2014-08-07, 18:12
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Denna lampan är väl motorkontroll och brukar ha en massa mätpunkter ihopslagna till en lampa. Det finns givare för temperatur, luftflöde, tändinställning, lamdavärde o.s.v så att om någon givare failar så lyser lampan. Förbränningen blir ju inte optimal och inställningarna för tändning och insprutning går tillbaks till en grundinställning. Grundinställningen går att köra på. Det drar lite mer soppa och förpestar luften mer men jag tror inte ens avgasvärdena överskrids.

Jag hade liknande problem med en Peugeot 309. Det märkliga var att om lampan lyste när jag parkerade bilen så lyste den när jag startade den 7 timmar senare. Kommer ihåg färden till besiktningen. På vägen dit finns en massa rondeller. Mellan rondellerna tändes lampan och jag fick vända hem. Då slocknade lampan och jag gjorde ett nytt försök att nå besiktningen och då tändes lampan igen innan följande rondell. Jag fick ge upp till slut.

Lämnade in på verkstad men då var lampan släckt så de kunde inte hitta felet. Jag fick provocera fram felet och lämna in den när lampan råkade vara tänd. Deras datasystem täckte tydligen inte fel på lamda-sonden för det var den som var fel.
Den lampan bygger på ett krav som alla bilar ska ha.
På den här sidan finns information om vad som kontrolleras. Tänds den så blir det fel utsläpp på ett eller annat sätt. Varken optimalt för miljön eller plånboken även om man vid vissa fel inte upplever några problem.
http://www.autometric.se/produkterwebshop/diagnos/eobd-info
Citera
2014-08-12, 19:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Blinkar lampan skulle jag inte köra.
Det brukar betyda att man har ett så pass gravt fel att skador kan uppkomma.
T.ex. att den inte går på alla burkar och du riskerar att elda upp katten.

Med tanke på vilken bil det handlar om gissar jag på att en tändspole givit upp.
Ett väldigt vanligt fel på äldre renaulter, de hade någon undermålig leverantör under flera år, brukar bli att man till slut har bytt samtliga tändspolar i bilen till en nyare variant som håller bättre.

Har aldrig hört talas om att man har fler än en tändspole i en vanlig bil. En SAAB tvåtaktare och Citroen 2 CV är de enda jag känner till.
Citera
2014-08-12, 19:41
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Har aldrig hört talas om att man har fler än en tändspole i en vanlig bil. En SAAB tvåtaktare och Citroen 2 CV är de enda jag känner till.
Tändspolen är istället för tändhatten så det sitter en för varje tändstift.

Som flink säger tror jag också på en spole, felkoder måste kollas och då får man misfire över en cylinder. Vanligt fel som sagt och då hoppar bilen, brukar komma och gå.

Edit:
https://www.google.se/search?q=t%C3%A4ndspole&source=lnms&tbm=isch&sa=X& ei=61HqU6i-OormyQPMmYKYDw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=911&bih=445#fac rc=_&imgdii=_&imgrc=J_JlgHNqOtsKwM%253A%3BWadpHVhx dMEdCM%3Bhttp%253A%252F%252Fimages.biltema.com%252 FPAXToImageSer vice.svc%252Fproduct%252Fmedium%252F2000029597%3Bh ttp%253A%252F%252Fwww.biltema.se%252Fsv%252FBil--- MC%252FBilreservdelar%252FTand--Glodsystem%252FTanddelar%252FTandspole%252FTandspo le-53401%252F%3B35 5%3B240
Citera
2014-08-13, 20:52
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Coil On Plug kallas det och har varit standard sen sekelskiftet säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in