2014-08-06, 23:15
Medlem
von.Jekwels avatar
Hej,

Jag börjar lätt blöda näsblod när jag inte sovit tillräckligt eller är sjuk, näsblodet börjar rinna trots noll yttre påverkan så det måste bero på fysisk utmattning i kroppen. Det jag började fundera på idag är varför hjärnblödning är så ovanligt? Visst skulle det vara tokigt för människorasen om hjärnblödningar var vanligt så jag antar att det naturliga urvalet har gjort att de människor som inte drabbas lätt av hjärnblödningar avlat av sig genom århundradena - vilket skapat en människoras med mindre benägenhet för hjärnblödningar.

Men hur är detta möjligt? Om jag börjar blöda näsblod bara för lite trötthet, varför får jag inte en hjärnblödning titt som tätt också? Visst, blodkärlen i näsan ska ju vara väldigt tunna men hur tjocka kan de vara i hjärnan egentligen? Någon som kan förklara detta för mig?

Vänligen,
von.J
Citera
2014-08-07, 07:31
Medlem
Hjärnblödningar är inte alls speciellt ovanliga per se, men du får inte speciellt många av dom då det väldigt ofta har dödlig utgång, samt om det är en mindre hjärnblödning så märker du det inte okulärt, kanske genom yrsel och huvudvärk.
Citera
2014-08-08, 14:56
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jwpk.rothschild
Hjärnblödningar är inte alls speciellt ovanliga per se, men du får inte speciellt många av dom då det väldigt ofta har dödlig utgång, samt om det är en mindre hjärnblödning så märker du det inte okulärt, kanske genom yrsel och huvudvärk.
Ok, så det kan vara så att man förhållandevis ofta får pyttesmå hjärnblödningar, men att de inte orsakar några symptom i princip?

Jo, visst är det ovanligt med hjärnblödning men det är just det jag funderar över, varför är det så ovanligt?
Citera
2014-08-08, 15:19
Medlem
Sen handlar det väl också om att hjärnans kärl inte är speciellt utsatta. Vi har ett tjockt kranium för en anledning.
Näsan däremot är ju öppen och blir därmed lättare irriterad och utsätts för yttre påverkan mer än hjärnan.

Blödningar uppstår inte spontant på så många ställen dessutom. Näsan är väl nog den enda kroppsdel som bara blöder "utan anledning". Blåmärken får man t.ex inte spontant utan någon underliggande sjukdom...
Citera
2014-08-08, 18:53
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddyeh
Sen handlar det väl också om att hjärnans kärl inte är speciellt utsatta. Vi har ett tjockt kranium för en anledning.
Näsan däremot är ju öppen och blir därmed lättare irriterad och utsätts för yttre påverkan mer än hjärnan.

Blödningar uppstår inte spontant på så många ställen dessutom. Näsan är väl nog den enda kroppsdel som bara blöder "utan anledning". Blåmärken får man t.ex inte spontant utan någon underliggande sjukdom...
Jo det är sant, blödningar uppstår inte spontant på särskilt många ställen alls, det har du rätt i. Och sen har vi ju ett tjock kranium som sagt. Javisst, det är väl inte så konstigt att vi inte drabbas av fler hjärnblödningar trots allt. Tack för svaren båda två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in