Citat:
Ursprungligen postat av
Jooontee
Hej! detta är min första tråd efter många år av inaktivitet när det gäller skapande/skrivande. Jag har i alla fall en fundering när det gäller köp av bil via kvarndammen.se (kvd)
Jag vann en auktion via kvd.se som håller auktioner med bilar. Grejen är att reservation-priset inte uppnåddes (det priset säljaren ville minst ha) enligt ett mail från kvd så är jag ändå bunden till det budet jag la via kvd.se, jag väntar alltså på svar från säljaren om dom godkänner mina 65 tusen för bilen eller om dom vill ha mer, jag har alltså rätt att neka om säljaren vill ha mer än 65 000 för bilen, men jag måste köpa bilen om dom går med på 65 tusen , grejen är att jag inte får besked om jag får köpa den för 65 tusen eller inte, alltså är det precis som att jag ligger ute med 65 tusen. Jag vågar inte boka någon resa eller köpa något då jag inte vet om jag måste betala dom där 65 tusen. Har dom verkligen rätt att vänta med svaret? någon som har koll på juridiken och vet om detta är okej?
Ursäktar min formulering då jag inte är den bästa på svenska..
Mvh: Jonatan
Vunnit bud gäller för din del, dvs det du bjudit är du bunden till, även om reservationspriset inte uppnåtts. Så är det på de flesta auktionssajter av denna typ. Sedan har säljaren ett antal dagar på sig att neka, eller godkänna ditt bud. Nekar säljaren, så är det över för din del, men godkänner säljaren underbudet, så är det bara att gratulera till ett bilköp för din del.