Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det är alltså radikala lagändringar du vill få till för så här är det inte nu.
Hur ska det vara om man bara är korkad, det finns ju många personer som gör mer dumma saker pga att de bara är korkade än vad smarta personer gör när de är onyktra, ska feminister aldrig få fatta beslut?
Du kan inte hävda att feminister som grupp är korkade i den mån att de skulle ha låg begåvning. Sen kan man tycka att deras åsikter är fel, men det är en helt annan sak. För att fastställa begåvning behöver man ha tester i sådana fall. Människor med tillräckligt låg begåvning har, skulle jag tro, någon form av "god man" som hjälper dem, även om det inte är lagstadgat.
Jag personligen anser detta ja. En människa under berusning ska inte kunna spela bort sitt hus och det ska inte vara lagligt att varken köpa eller sälja sex för en människa under påverkan av heroin. Sen är det givetvis en omöjlighet att ha lagar för alla möjliga olika situationer. Och jag inser svårigheten med att verkställa denna typ av lagar, för det finns oerhört många gråzonsområden.
Till exempel har jag funderat över om inte en kvinna som bor kvar hos en man som misshandlar henne skulle tvångsomhändertas tills att hon är vid sina sinnes fulla bruk. En kuvad person tänker inte klart heller och är en fara för sig själv, vilket vi sett många exempel på. Samtidigt som mannen grips av polis bör kvinnan eventuellt omhändertas och undersökas psykiskt.
Men, här blir ju den svåra frågan: Var ska samhällets ansvar ta vid och var ska det sluta?
Problematiskt.
Men hur som, det jag från början diskuterade det var det oförsvarbara i att köpa sex av en heroinist på gatan. Någon försvarade detta, Babianen tror jag, och fick några påhejare, du själv till exempel, och därför hamnade diskussionen där den gjorde.