Citat:
Ursprungligen postat av
respekt90
Att du inte behövde hugga någon till döds under omständigheterna skall du anse vara riktigt tur. Är ganska nyfiken på hur du (och alla andra som gör det för den delen) tänker när ni bestämmer är för att vifta med kniv i 15-åldern. Ganska korkat, om du frågar mig. När slutade det räcka med knytnävsslag och lite svordomar?
Det fattas förebilder för dessa ungdomar, om de nu bestämmer sig för "gatulivet" (vi kallar det så, fastän det inte har något med gatan att göra, men det tror de), det enda de lär sig ifrån är Kartellmesarnas låtar där de själva förespråkar kniv och pistoler. Hah, svenska gangster rappare gömmer sig bakom vapen. Behövs någon som ska lära ungarna att ett par verkligen räcker och bör vara den sista utvägen - som människor ska vi kunna diskutera oss fram...
Visst är det korkat. Jag var inte heller urtypen för en som man väntar sig ska bära kniv och jag kommer från stabila hemförhållanden. Jag hittade en kniv ute i tidiga tonåren, bar omkring med den några veckor och kom i en situation där jag och en kompis hamnade mot ett gäng på flera. Givetvis var det urkorkat att dra fram kniven eftersom det inte så sällan eskalerar därifrån, men som tur var blev jag avväpnad av någon med vettet att slänga kniven i en container.
Vad jag vill ha sagt är att situationer uppstår där detaljer avgör utgången. Tonårskillar bär ofta på osäkerhet, ilska och hävdelsebehov och det är naivt att tro att det bara är grovt kriminella utan framtidsutsikter som kan hamna i sådana här situationer. En kniv eller trasig flaska är saker som kan finnas lättillgängligt i allas värld och leda till sådant som nu hände i Limhamn.
Och även om killarna i det här fallet ser ut som ligister så finns det nästan alltid en annan sida också och för någon/några är sorgen oändlig idag, oavsett om det rör sig om "äkta" svenskar eller inte, gangsters eller lugna killar.
Jag är ingen naiv batikhäxgubbe som tror gott om alla, men jag tycker det är vidrigt att gå in på ett forum och spy galla över en minderårig som blivit mördad, gissa etnicitet på GM och BO samt sitta och gotta sig i det som hänt.