Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-06, 16:40
  #1
Medlem
Jag missade en faktura när jag betalade mina räkningar (mitt fel och lätt hänt, inga invändningar mot påminnelseavgift)

Det som däremot gjort mig lite sur är att jag var borta i 1 vecka och hann både få betalningspåminnelse och inkassokrav på dessa sju dagar. Enligt god inkassosed ska företag (om påminnelse skickats ut) ge en skälig tid mellan att påminnelsen skickas ut och att inkassokrav skickas. Men jag har inte hittat några tydliga krav på hur långt tid som bör gå mellan att påminnelsen är mig tillhanda (alltså när den landade i brevlådan, inte deras fel att jag är borta) och att inkassokrav kan skrivas ut.
Citera
2014-08-06, 17:04
  #2
Medlem
Enligt de allmänna råden +8 dagar, dock gäller detta mellan krav och att man vidtar rättsliga åtgärder dvs lämnar det till KFM, domstol eller annan åtgärd. I ditt fall verkar det vara frågan om först en påminnelse och när inte betalning har skett så kommer ett inkassokrav enligt 5§ Inkassolagen, det är alltså först därefter som den skäliga tiden börjar löpa.
Citera
2014-08-06, 17:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Enligt de allmänna råden +8 dagar, dock gäller detta mellan krav och att man vidtar rättsliga åtgärder dvs lämnar det till KFM, domstol eller annan åtgärd. I ditt fall verkar det vara frågan om först en påminnelse och när inte betalning har skett så kommer ett inkassokrav enligt 5§ Inkassolagen, det är alltså först därefter som den skäliga tiden börjar löpa.

Exakt, min fråga är tid är mellan påminnelse och inkasso. Inte mellan inkassokrav och överlämnande till KFM.

Hade det varit fråga om någon annan tidsperiod hade jag redan hittat ett svar men i det här fallet är det motigt .

Funderar även på om NJA 1998 s. 23 kan rädda mig. Betalade på kvällen dagen innan utskriftsdatum för inkassokravet och frågan är om de skrev ut kravet innan pengarna registrerats på deras bankgiro.
__________________
Senast redigerad av Foretagsspionen 2014-08-06 kl. 17:23.
Citera
2014-08-06, 17:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen
Jag missade en faktura när jag betalade mina räkningar (mitt fel och lätt hänt, inga invändningar mot påminnelseavgift)

Det som däremot gjort mig lite sur är att jag var borta i 1 vecka och hann både få betalningspåminnelse och inkassokrav på dessa sju dagar. Enligt god inkassosed ska företag (om påminnelse skickats ut) ge en skälig tid mellan att påminnelsen skickas ut och att inkassokrav skickas. Men jag har inte hittat några tydliga krav på hur långt tid som bör gå mellan att påminnelsen är mig tillhanda (alltså när den landade i brevlådan, inte deras fel att jag är borta) och att inkassokrav kan skrivas ut.

Finns det överhuvudtaget någon "lag" som säger att man överhuvudtaget måste skicka ut en påminnelse om en faktura? I princip kan man ju skicka den förfallna fakturan direkt till inkasso alt. direkt till KFM. man behöver ej gå via ett inkassobolag överhuvudtaget....
Citera
2014-08-06, 19:47
  #5
Medlem
Kutym är att skicka en påminnelse, sedan efter mint 10-12 dagar inkassokrav. Däremot föreligger det (undantag finns) inget lagenligt krav på att påminnelse alls ska skickas till gäldenären.
Citera
2014-08-07, 11:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Finns det överhuvudtaget någon "lag" som säger att man överhuvudtaget måste skicka ut en påminnelse om en faktura? I princip kan man ju skicka den förfallna fakturan direkt till inkasso alt. direkt till KFM. man behöver ej gå via ett inkassobolag överhuvudtaget....

Systemet är upplagt så här:

Bolag kan skicka en betalningspåminnelse (där man kan ta ut upp till 60 kr i påminnelseavgift) eller skicka en faktura direkt till inkasso.

Om en betalningspåminnelse har skickats ska gäldenären ha en skälig tid på sig att betala enligt påminnelsen innan fakturan skickas till inkasso (inkasso kan kräva upp till 160 kr i administrativ avgift).

Det dryga är att "skälig tid" mellan en påminnelse och inkassokrav inte finns definierat någonstans där jag kan hitta det.Jag har ingenting emot att betala påminnelseavgiften eftersom min betalning var sen. Däremot invänder jag mig mot inkassoavgiften eftersom kraven kom tätt inpå varandra.

Du kan läsa mer på Datainspektionens hemsida: http://www.datainspektionen.se/Docum...ad-inkasso.pdf
Citera
2015-07-09, 07:32
  #7
Medlem
Hej


Har en annan undran. Finns det något som kan räknas som skälig tid mellan faktura och betalningspåminnelse? Fick en påminnelse på en faktura över 5 år från fakturadatum. En faktura som jag dessutom har bestridit när jag fick den. Fick dessutom inte ett enda svar på bestridandet..


Med vänlig hälsning

GM
Citera
2015-07-09, 07:38
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golvmattan
Hej


Har en annan undran. Finns det något som kan räknas som skälig tid mellan faktura och betalningspåminnelse? Fick en påminnelse på en faktura över 5 år från fakturadatum. En faktura som jag dessutom har bestridit när jag fick den. Fick dessutom inte ett enda svar på bestridandet..


Med vänlig hälsning

GM

Är det en vanlig konsumentskuld? Då är den preskriberad. Om du har företag är det ett korrekt krav.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback