2014-08-07, 11:55
Medlem
ollepolle90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Vem skulle låna ut pengar till en som ska dö inom ett par månader?

Trodde det var underförstått att jag menade att man inte skulle säga någonting om sin hälsa , men ber om ursäkt att jag var otydlig
Citera
2014-08-07, 12:09
Medlem
Vem skulle orka hålla på med allt detta om man ändå ska dö inom kort? Att det skulle vara omöjligt tror jag dock inte med tanke på hur det lånas hej vilt i Lyxfällan.
Citera
2014-08-07, 14:40
Medlem
Skulle fungera utmärkt! man tar Blancolån på valfritt institut på nätet och sätter inte huset i pantbrev el dyl. Om du vill kan du ta i lite extra så du har till amorteringarna ett år framåt (Lyxfällemodellen). Pengarna ger du bort till barnen innan 14/9 för då finns det risk att gåvoskatten införs igen. Sen kan du sälja huset i slutet av din Canserresa och ge barnen/vem du vill pengarna för själv ligger du på hemmet redan. Vet ett antal som gjort just detta när de ändå ska tacka för sig och det funkar. Det moraliska arvet har de inget: De hänvisade till flyktingpolitiken som de inte ville stödja! Detta var helt vanliga personer som jag träffade i mitt jobb som Färdtjänstchaufför och körde en del ganska ofta och fick reda på en hel del! var inte de själva smarta så var deras barn det...
Citera
2014-08-07, 20:49
Medlem
libbens avatar
Folk som vet att de inte kommer få någon pension att tala om osv. Dra på er feta stora skulder. Lev på existensminimum. Pensionen kommer ändå inte vara högre än det for sure.

Ta pengarna och lek och betala inte tillbaka helt enkelt.
Citera
2014-08-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Vem skulle orka hålla på med allt detta om man ändå ska dö inom kort? Att det skulle vara omöjligt tror jag dock inte med tanke på hur det lånas hej vilt i Lyxfällan.

Fast många verkar omedvetna om att det ev hus mm som dödsboet äger tas i säkerhet och får säljas och lånet betalas innan några arvpengar delas ut.
Citera
2014-08-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Fast många verkar omedvetna om att det ev hus mm som dödsboet äger tas i säkerhet och får säljas och lånet betalas innan några arvpengar delas ut.
Sant, men i Lyxfällan lånas det hej vilt trots att dom enbart bor i hyresrätt och inte äger någonting mer än krimskrams i plast.
Citera
2014-08-08, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intefake
Förutsatt att det fungerar och ditt dödsbo inte kommer ha något värde så kanske det är värt.

Har du däremot hus, bil, besparingar etc så kommer väl värdet av dessa gå till att betala borgenärerna före dina efterlevande får ärva? Eller har jag fel?
Man kan ju sälja eller ge bort huset och sina två ferarris innan man kolar
Citera
2014-08-08, 11:41
Medlem
Oavsett vad är det en dum idé. Antingen minskar kvarlåtenskapen med motsvarande summa + ränta eller - om det inte finns några andra tillgångar - så kommer dödsboet gå i konkurs och konkursförvaltaren kan då med laglig rätt kräva tillbaka de gåvor du givit bort. Vilket kan sätta gåvotagaren i knipa.

Med andra ord en dålig idé.
Citera
2014-08-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Oavsett vad är det en dum idé. Antingen minskar kvarlåtenskapen med motsvarande summa + ränta eller - om det inte finns några andra tillgångar - så kommer dödsboet gå i konkurs och konkursförvaltaren kan då med laglig rätt kräva tillbaka de gåvor du givit bort. Vilket kan sätta gåvotagaren i knipa.

Med andra ord en dålig idé.
Och jobbigt. Oavsett om man är sjukligt döende eller självmordsbenägen verkar det långsökt att springa på banker och söka lån med allt vad det innebär. En livstrött har knappast intresse av detta och en sjuk är förmodligen lika deprimerad. Men tanken kan ju kittla om det funkar eller ej.
Citera
2014-08-08, 16:21
Medlem
Familjen får väl ärva skulden?
Citera
2014-08-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADfullHD
Familjen får väl ärva skulden?
Skulder går inte att ärva. Som mest kan den som har hand om dödsboet bli betalningsansvarig för skulderna om dödsboet missköts, då är inte skulderna ärvda, det är ett straffansvar för den som ska sköta dödsboet.
Citera
2014-08-08, 17:52
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Diskuterade detta med några vänner, och tänkte höra hur det står till i verkligheten.

Låt oss säga att jag är gammal, några år från döden.
Jag går runt till alla banker och tar ut stora lån, låt oss säga att jag i slutändan lyckas få ut en miljon i lån. Sedan ger jag bort dessa pengar, vartenda öre till mina barn eller barnbarn. Innan jag dör.

Sedan dör jag, och i min ägo finns inget av värde. Som jag förstått det är det emot lagen att min skuld skulle ärvas av mina barn eller barnbarn, och då jag inte lämnat efter mig nåt banken kan ta som är värt nåt, så står dom tomhänta.

Hade detta funkat i praktiken?

Jag har aldrig i hela mitt liv tagit ett lån, mer än 50 kr av nån kompis för lunch nån gång, så jag är inte ett dugg insatt på det där med reglerna kring lån, men hade det fungerat i verkligheten att göra på detta sätt?
Om jag emot förmodan lyckats ta ut dessa lån?

Allsmäktig moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.
För det första får du inte ut lån vid den åldern, och för det andra så räknas tillgångarna (netto och skulder) ihop i dödsboet, och om du har lånat pengar och gett bort dessa så tas alla dessa tillgångar tillbaka av banken tills: a. skulden är bortbetald helt eller b. det inte finns mera tillgångar i dödsboet (all din totala egendom) att ta skulden ifrån. Den delen av lånet som inte kan betalas med resten av ditt dödsbo avskrivs, och dina barn blir helt utan arv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in