Citat:
Ursprungligen postat av
Andiders
Diskuterade detta med några vänner, och tänkte höra hur det står till i verkligheten.
Låt oss säga att jag är gammal, några år från döden.
Jag går runt till alla banker och tar ut stora lån, låt oss säga att jag i slutändan lyckas få ut en miljon i lån. Sedan ger jag bort dessa pengar, vartenda öre till mina barn eller barnbarn. Innan jag dör.
Sedan dör jag, och i min ägo finns inget av värde. Som jag förstått det är det emot lagen att min skuld skulle ärvas av mina barn eller barnbarn, och då jag inte lämnat efter mig nåt banken kan ta som är värt nåt, så står dom tomhänta.
Hade detta funkat i praktiken?
Jag har aldrig i hela mitt liv tagit ett lån, mer än 50 kr av nån kompis för lunch nån gång, så jag är inte ett dugg insatt på det där med reglerna kring lån, men hade det fungerat i verkligheten att göra på detta sätt?
Om jag emot förmodan lyckats ta ut dessa lån?
Allsmäktig moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.
För det första får du inte ut lån vid den åldern, och för det andra så räknas tillgångarna (netto och skulder) ihop i dödsboet, och om du har lånat pengar och gett bort dessa så tas alla dessa tillgångar tillbaka av banken tills: a. skulden är bortbetald helt eller b. det inte finns mera tillgångar i dödsboet (all din totala egendom) att ta skulden ifrån. Den delen av lånet som inte kan betalas med resten av ditt dödsbo avskrivs, och dina barn blir helt utan arv.