Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-06, 13:17
  #1
Medlem
Tagit lite blodprov där allt visa bra utan t4 där jag hade jag 25 och det va normalt mellan 12-22. Har tagit nya prover men vill ändå ha reda på vad det handlar om. Har läst runt lite och inte fått ut så mycket för allt verkar handla om att tjejer får det, men jag är ju kille. Nå är det något jag skall oroa mig för? För ca 1år sedan hade jag också höga värden men efter ett andra prov så va dom bra igen.
Citera
2014-08-06, 13:33
  #2
Medlem
Hur var tsh värdet???

Dina värde är måttlig förhöja ja, men kan vara det av fler orsaker.

Du kommer inte dö av förhöjda sköldkörtelhormoner, sjukdomar bakom det brukar alltid vara behandlingsbara.
Citera
2014-08-06, 14:35
  #3
Medlem
För högt T4-värde leder till hypertyreos.

För lågt T4-värde leder till hypotyreos.

Värdena kan dock gå upp och ner, så en tillfällig förhöjning behöver inte nödvändigtvis innebära att du är sjuk. Däremot bör du göra regelbundna kontroller. Läkarna på din vårdcentral kommer att göra allt de kan för att slippa, för tyvärr så skiter vården i sådana här "små" förhöjningar/förminskningar av just sköldkörtelvärden. Det finns en hel uppsjö av patienter som har friskförklarats, trots att de egentligen behövde behandling, för att läkarna är så nonchalanta.

Kräv att få ta ett nytt blodprov om tre månader. Kräv att få ta ett till ytterligare tre månader senare. Du vill se att värdet är normalt minst två gånger på rad. Ett konstant fluktuerande värde kan nämligen också kräva behandling.
Citera
2014-08-06, 16:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Hur var tsh värdet???

Dina värde är måttlig förhöja ja, men kan vara det av fler orsaker.

Du kommer inte dö av förhöjda sköldkörtelhormoner, sjukdomar bakom det brukar alltid vara behandlingsbara.

Alla andra va normalt, va bara T4 som va över normalt. När man läser på internet så verkar det gå hand i hand att har man högt T4 så har man lågt tsh men det hade inte jag. Hittar ingenting om bara förhöjd T4.
Citera
2014-08-06, 16:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mahak
Alla andra va normalt, va bara T4 som va över normalt. När man läser på internet så verkar det gå hand i hand att har man högt T4 så har man lågt tsh men det hade inte jag. Hittar ingenting om bara förhöjd T4.

Har du värdet på tsh?? Har dem kollar tpo antikroppar?? Vad ligger ditt crp/sr värdet på? Som ovan användare skrev så ska du kolla värdet igen, är det fortfarande högt så ska detta utredas, menar inte att detta är farligt, men flera saker kan liga bakom(som är ofarliga och behandlingsbara). Man kan tex undersöka sköldkörtel med ultraljud, kolla upp andra hormoner(som tex kortisol) som också kan påverka ämnesomsöttningen, kolla om du har infektion/inflammation osv.
Citera
2014-08-06, 16:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkerwkjl
För högt T4-värde leder till hypertyreos.

För lågt T4-värde leder till hypotyreos.

Värdena kan dock gå upp och ner, så en tillfällig förhöjning behöver inte nödvändigtvis innebära att du är sjuk. Däremot bör du göra regelbundna kontroller. Läkarna på din vårdcentral kommer att göra allt de kan för att slippa, för tyvärr så skiter vården i sådana här "små" förhöjningar/förminskningar av just sköldkörtelvärden. Det finns en hel uppsjö av patienter som har friskförklarats, trots att de egentligen behövde behandling, för att läkarna är så nonchalanta.

Kräv att få ta ett nytt blodprov om tre månader. Kräv att få ta ett till ytterligare tre månader senare. Du vill se att värdet är normalt minst två gånger på rad. Ett konstant fluktuerande värde kan nämligen också kräva behandling.

Tycker det känns som jag är "dålig" från och till, kan inte sätta fingret på vad det är men det är något som inte stämmer. Vissa perioder känns det som jag är svullen i ansiktet,huden stramar åt,spänningar i käken,svårt att sova mm. Varför jag gick till läkaren den här gången va för att jag gått ner lite över 10 kg på någon månad, syns inte på magen men vågen visar det och fått göra 4 nya hål på mitt skärp. Sen har jag varit ovanligt torr i hårbotten trots jag är rakad på huvudet. Gjorde även ett hemma "jodtest" och huden sög åt sig jodet på några timmar. Det va en tjejkompis som visade mig det hon har fått börja käka medicin för hon hade för låga värden och hon sa att mitt jod på huden försvann snabbare än vad hennes gjorde. När jag berättade för läkaren om detta testet så skrattade hon och sa att man inte kunde göra så, så jag vet inte riktigt vad jag skall tro =)
Citera
2014-08-06, 16:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Har du värdet på tsh?? Har dem kollar tpo antikroppar?? Vad ligger ditt crp/sr värdet på? Som ovan användare skrev så ska du kolla värdet igen, är det fortfarande högt så ska detta utredas, menar inte att detta är farligt, men flera saker kan liga bakom(som är ofarliga och behandlingsbara). Man kan tex undersöka sköldkörtel med ultraljud, kolla upp andra hormoner(som tex kortisol) som också kan påverka ämnesomsöttningen, kolla om du har infektion/inflammation osv.

Nej har inte värdet på tsh men det skall nog vara normalt eftersom dom inte sa något om det. Fick bara ett brev igår där det stod att T4 fritt va lätt stegrande och alla dom andra va normala och jag skulle göra nya prov, gjorde det idag och då frågade jag bara hon som tog provet i labbet om hon kunde se vad jag hade värden och då sa hon 25 T4.
Citera
2014-08-06, 17:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mahak
Nej har inte värdet på tsh men det skall nog vara normalt eftersom dom inte sa något om det. Fick bara ett brev igår där det stod att T4 fritt va lätt stegrande och alla dom andra va normala och jag skulle göra nya prov, gjorde det idag och då frågade jag bara hon som tog provet i labbet om hon kunde se vad jag hade värden och då sa hon 25 T4.

Vad som är normalt eller inte skiljer mellan läkare och läkare, då de använder sig av olika refvärde.

Varför jag frågade om tsh värdet är att om tsh är lätt förhöjd(över 2.5) så kan orsaken vara det, att hypofysen signalerar till sköldkörtel att tillverka mer t4 trots att du har tillräckligt mycket. Då kan det röra sig om hypofysrubbning tex.
Citera
2014-08-06, 17:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Vad som är normalt eller inte skiljer mellan läkare och läkare, då de använder sig av olika refvärde.

Varför jag frågade om tsh värdet är att om tsh är lätt förhöjd(över 2.5) så kan orsaken vara det, att hypofysen signalerar till sköldkörtel att tillverka mer t4 trots att du har tillräckligt mycket. Då kan det röra sig om hypofysrubbning tex.
Ok då får jag återkomma när jag fått reda på det, för just nu har inga värden alls. Får väl reda på dom snart!
Citera
2014-08-06, 18:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Vad som är normalt eller inte skiljer mellan läkare och läkare, då de använder sig av olika refvärde.

Varför jag frågade om tsh värdet är att om tsh är lätt förhöjd(över 2.5)

Fast det blir ju lite dumt när du först säger att referensvärdet kan variera, och sedan skriver du själv ut ett maxvärde på 2.5. På min vårdcentral är referensvärdet för S-TSH 0,4 - 4,0.

Referensvärden är dock väldigt dåliga att förlita sig på, eftersom de är uträknade på en population. Även om man skulle ligga på exakt 4,0 (och vara "helt normal" på pappret), finns det ju ingenting som säger att man i vanliga fall inte skulle ha legat på 0,4, och nyligen har fått en ökning på 3,6.


Citat:
Ursprungligen postat av theeight
så kan orsaken vara det, att hypofysen signalerar till sköldkörtel att tillverka mer t4 trots att du har tillräckligt mycket. Då kan det röra sig om hypofysrubbning tex.

När T4 är förhöjt brukar TSH vanligtvis ligga *under* referensvärdet, inte tvärtom. Mig veterligen.
__________________
Senast redigerad av jkerwkjl 2014-08-06 kl. 18:15.
Citera
2014-08-06, 18:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkerwkjl
Fast det blir ju lite dumt när du först säger att referensvärdet kan variera, och sedan skriver du själv ut ett maxvärde på 2.5. På min vårdcentral är referensvärdet för S-TSH 0,4 - 4,0.

De nya rekommenderade referensvärde har en gräns på 2.5. Dock så använder inte alla vårdcentraler/laboratorier de nya referensvärdena. så hos vissa kan 5 vara normalt.

http://hypotyreos.info/attachments/0...r%20nov-09.pdf



Citat:
Ursprungligen postat av jkerwkjl
När T4 är förhöjt brukar TSH vanligtvis ligga *under* referensvärdet, inte tvärtom. Mig veterligen.
Ja om det handlar om sköldkörtelrubbning. Är det hypofysrubbning så brukar tsh vara förhöjda vilket leder till att t4 också blir förhöjda.
Citera
2014-08-07, 18:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
De nya rekommenderade referensvärde har en gräns på 2.5. Dock så använder inte alla vårdcentraler/laboratorier de nya referensvärdena. så hos vissa kan 5 vara normalt.

http://hypotyreos.info/attachments/0...r%20nov-09.pdf

Jo, fast det var inte det som var poängen. Men strunt samma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback