Citat:
Ursprungligen postat av
Rednaxela5
Hej. Jag har en tvångshandling som lyder att jag, efter tandborstning, går och spottar flera gånger för att slippa svälja den tandkrämsfyllda saliven som bildas efteråt. Håller på och spottar i ungefär två timmar. Hur ska jag göra för att bryta detta beteende? Ska jag svälja istället för att spotta? Är det farligt att svälja saliven efter tandborstning?
Själva tvångshandlingen måste du försöka jobba bort, har du fler tvångstankar då kan medicin vara ett alternativ.
Jag gillar själv att skölja munnen några gånger efter att jag borstat tänderna då jag gärna vill skölja ut maximalt av bakterier och plack som har lossnat vid tandborstningen. Däremot så tar jag alltid en fluortablett efter att jag borstat tänderna och xerogel när jag går och lägger mig.
Så det är lugnt att skölja bort tandkrämen men då bör du helst tillföra fluor på något annat sätt istället. Att svälja tandkrämen är dumt, flour utövar endast sina positiva effekter på tänderna när det finns i munhålan fluor är inte något som är särskilt nyttigt för kroppen alls men för oral användning är det mycket bra för tänderna.