2014-08-06, 08:55
Medlem
Hej. Jag har en tvångshandling som lyder att jag, efter tandborstning, går och spottar flera gånger för att slippa svälja den tandkrämsfyllda saliven som bildas efteråt. Håller på och spottar i ungefär två timmar. Hur ska jag göra för att bryta detta beteende? Ska jag svälja istället för att spotta? Är det farligt att svälja saliven efter tandborstning?
Citera
2014-08-06, 09:01
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Skölja med vatten?
Citera
2014-08-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Skölja med vatten?
Har lärt mig att man INTE ska skölja med vatten eftersom det sköljer bort flouret som skyddar tänderna.
Citera
2014-08-06, 09:21
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rednaxela5
Har lärt mig att man INTE ska skölja med vatten eftersom det sköljer bort flouret som skyddar tänderna.
Kallt vatten fungerar bra
Citera
2014-08-06, 09:28
Medlem
Hamnkakas avatar
Nej det är inte farligt att svälja wtf.. tror du barn som precis lärt sig borsta tänderna själva inte sväljer en del? Om det vore farligt skulle tandläkare/apotekare hitta nya medel att borsta tänderna med. ^__^
Citera
2014-08-06, 09:38
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Jag har lärt mig att man ska skölja EN gång men inte mer.
Citera
2014-08-06, 09:42
Medlem
Det är ju bara att välja. Spotta i två timmar som ett jävla psykfall eller skölj munnen.

Man sköljer bort en del av det flour som sitter på tänderna. Who cares.

Barntandkräm har mindre fluor i sig av den anledningen att flour i stora mängder är direkt farligt för hälsan.
Citera
2014-08-06, 10:19
Medlem
Det du håller på med är inte bra för din hälsa..

Bryt tvångsbeteendet så fort som möjligt innan du börjar tvätta händerna flera gånger och annat sånt tills du tappar kontrollen.

Om jag var du skulle jag borsta tänderna och sedan dricka ett stort glas vatten för att intyga för mig själv att det är helt ofarligt, vilket det är..

Sen slutar du hålla på med spottandet.

Boven här är inte att svälja fluoret, det är ditt beteende.

Lycka till!
Citera
2014-08-06, 11:27
Medlem
Jag gör detsamma. Spottar och spottar i timmar! Jag brukar dessutom fluorskölja efter borstning.
Det är inte skoj att tvätta tänderna. Och de som påstår att det är ofarligt så kan jag säga att magen bråkar FETT. Och det är inte nyttigt med flour nånstans förutom på tänderna! Det är ett gravt gift för kroppen. Men tandläkare, när de tänker, har inte magproblem, som ger sura uppstötningar, som ger hål i emaljen i tanken, för DE har inte magproblem. De fruktar inte heller Flour. Fanemig om de inte har det som måltidsdryck.
Citera
2014-08-07, 19:36
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Hej. Jag har en tvångshandling som lyder att jag, efter tandborstning, går och spottar flera gånger för att slippa svälja den tandkrämsfyllda saliven som bildas efteråt. Håller på och spottar i ungefär två timmar. Hur ska jag göra för att bryta detta beteende? Ska jag svälja istället för att spotta? Är det farligt att svälja saliven efter tandborstning?

Själva tvångshandlingen måste du försöka jobba bort, har du fler tvångstankar då kan medicin vara ett alternativ.

Jag gillar själv att skölja munnen några gånger efter att jag borstat tänderna då jag gärna vill skölja ut maximalt av bakterier och plack som har lossnat vid tandborstningen. Däremot så tar jag alltid en fluortablett efter att jag borstat tänderna och xerogel när jag går och lägger mig.
Så det är lugnt att skölja bort tandkrämen men då bör du helst tillföra fluor på något annat sätt istället. Att svälja tandkrämen är dumt, flour utövar endast sina positiva effekter på tänderna när det finns i munhålan fluor är inte något som är särskilt nyttigt för kroppen alls men för oral användning är det mycket bra för tänderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in