2014-08-06, 05:24
Medlem
Svart.Karismas avatar
Var med om något väldigt otäckt inatt när jag sov. Är osäker på om det bara var en dröm eller om det var en attack (seizure) av något slag, och isåfall vad för sådan.

Först så drömde jag att jag hade en attack av något slag där jag låg på golvet och krampade, krälade, rev ned saker, var galen och helt borta. Ointressant i detta sammanhang men endå kanske värt att nämna utspelade sig drömmen i just det hotellrum jag sov i (men är verkligen säker på att det var en dröm). Något jag också är säker på, är att jag vaknade från drömmen till vanlig vy i sängen från kudden i den riktiga världen där miljön ännu var lugn. Höll på att pendla så mellan sömn och verklighet flertalet gånger. I perioderna jag var vaken kände jag fortfarande tendenser av denna attack, vad det nu var för något. Jag behövde kämpa emot något enormt för att motstå att jag skulle sjunka in i attacken igen. Ju mindre jag kämpade och skärpte mina sinnen, ju mer fördes jag djupare ned i något som kändes som epilepsi där mitt medvetande gradvis blev lägre. I de vakna perioderna visste jag att jag var vaken, men trodde fortfarande ibland att drömmen var verklighet när jag kom in i den igen. Men kom ibland till tillstånd i drömmen där jag var tvärsäker på att det faktiskt var en dröm, men låg endå uppskattningsvis 20 min helt obenägen att ta mig ur den. Oftast brukar man vakna tidigt efter då man vet att man drömmer. Trots drömmens avbrott då jag vaknade ett par gånger, var det fortfarande samma dröm jag kom in igen senare, och den utspelade sig på samma plats. Det fanns en slags lathet mellan drömmarna där jag inte riktigt orkade bry mig, där jag lät mig sjunka ned till avgrunden igen obekymmrat, som att jag helt återställdes när jag vaknade, som att jag inte kom ihåg något alls från drömmen, helt opåverkad. Jag behövde anstränga alla mina krafter, spänna alla mina muskler för att inte låta mig dras ned. Behövde tänka outside the box, och verkligen för stunden på något vis öka mitt medvetande och skräphet för att fullständigt ta mig ur drömmen och inte bli paralyserad.

Efter sista drömmen är jag säker på att jag hallucinerade i mitt vakna tillstånd. Såg vaga ansikten på väggen i 20 sekunder. Sedan har jag inte märkt något. Min balans är god och kan läsa bra som vanligt. Har inte upptäckt något skevt än. Vill dock att ni kan komma med frågor, eller råda mig göra några "tester" för att se att allt är som det ska!

Har haft detta dilemma tidigare. Gissar att jag upplevt samma sak 4 gånger tidigare i loppet av 2 år, då inte blivit lika orolig. Då tog jag det mer som en otäck dröm. Ibland har jag känt när jag ska gå och lägga mig, när jag håller på att somna för första gången att jag sjunker in i någon psykos där mina signaler till hjärna och muskler avtar. Ifylld av en abstrakt irrationell skräck känner jag samtidigt att jag blir paralyserad och sjunker in i ett tillstånd där musklerna nästan krampar, att delar av den fysiska kroppen helt sover, där jag inte känner någon kontakt med musklerna alls. Har även hallucinerat i detta tillstånd, tror jag såg en skepnad i hörnet av mitt rum, Har också då fått en känsla av att någon satt på mitt bröst. Det jag då googlade fram som möjligt namn på fenomenet var lucid dreaming och sömnparalys. Var en gång jag experimenterade och hoppades kunna framkalla något av de innan nämnda fenomenen. Man skulle då ligga helt stilla med kroppen i 1-2 timmar och inte röra någon led alls för att efter ett tag märka att kroppen sov men inte hjärnan. Detta var tänkt att ge en fallande känsla, samtidigt som man hallucinerade. Det funkade på mig då jag provade det för något år sedan, och var ganska likt upplevelsen jag hade idag.

Jag är riktigt orolig att detta är mer än en dröm, och att det jag befann mig i ger mig mentala men. Den största frågan i tråden som hjälper mig mest är:
Vad kan detta vara för något? Vad är namnet på fenomenet/attacken/upplevelsen? Finns det anledning att oroa sig?

Epilepsi?
Sömnparalys?
Kom med idéer! Tack!
Citera
2014-08-06, 09:48
Medlem
Brinyuss avatar
Jag har själv haft epilepsi och känner tyvärr igen lite vad du menar. Dock så har jag sällan fått anfall i sömnen och de gångerna som jag har fått det har jag inte haft något som helst medvetande, som t.ex. en dröm eller något. Och då kanske det verkar lite konstigt hur jag kan veta att jag fått ett anfall men det är de gånger som typ mina föräldrar sett mig sova. Om du får som en speciell, lite igenkännande känsla innan "anfallet" så kan det tyda på epilepsi det var iaf så jag kom ihåg det och andra epileptiker jag hört. Men som sagt jag brukade vara 100% medvetslös under mina anfall och inte ha haft en aning om efteråt vad jag har gjort.
Jag kan ju rekommendera att du kontakter en läkare om du känner dig orolig så kan de isåfall nog göra Magnetröntgen eller EEG-undersökning. Så fick jag min diagnos.
Men som sagt hoppas att det är något annat!
Citera
2014-08-06, 13:03
Medlem
Hypnagoga hallucinationer, klardrömmande och sömnparalys.

Jag upplever samma fenomen som dig då och då, även drömmar som inte gå att ta sig ur. Jag vaknar upp ur en dröm och är verkligen helt säker på att jag är vaken, vaknar alltid i min egen säng och inget är konstigt, går upp ur sängen och märker ganska snabbt att jag fortfarande drömmer.
Har även hänt att jag vaknat med värk i tungan efter bett.

Du låter och säger ju att du är mycket orolig så jag tycker att du självklart ska kontakta sjukvården.

Har du använt nån form av psykadelika eller deliriant under senaste åren?
Citera
2014-08-06, 20:42
Medlem
Svart.Karismas avatar
Tack för era svar!

Hur länge efter anfallet kan jag vänta med att söka vård för att vara säker på att de har svar på vad som har hänt? Tänker på scanning eller röntgen av hjärnan för att hitta spår på nylig aktivitet. Ett antaget epilepsianfall lär väl endå inte upptäckas i efterhand av läkare om undersökningen görs flera månader efteråt?

Har tagit en antidepressiv medicin i 1,5 år nu (cipralex) mot depression. Står för tillfället på 10mg/dag.

Värt att tillägga känner jag en liten rådande och stimulerande känsla i vänstra pann-halva, har gjort det sedan jag vaknade inatt. Typ som lätt huvudvärk, bara "känner av" delen extra mycket. Efter jag vaknade flimmrade min syn i 10 minuter, det blinkade ganska mycket längst ut i synfältet. En annan sak att uppmärksamma är att jag var i stort medvetande under hela attacken. Skräckslagen och obenägen att ta mig ur, men vad jag trorvaken. Hypotetiskt sätt kan jag ha varit i ett krampanfall omedveten i en timma, men tror det är väldigt orimligt. Epilepsi gör väl en oftast omedveten vid anfallet?
Citera
2014-08-08, 01:44
Medlem
Brinyuss avatar
Ja som jag skrev så brukar man vara helt medvetslös och varken drömma eller minnas något under anfallet. Man känner bara innan man ska få det att det är pågång sedan liksom slocknar det. Typ som att svimma.
Och sedan så har nog absolut ingen betydelse när du gör MR/EEG för om du har epileptisk hjärnaktivitet så spelar det nog ingen roll när de undersöker dig. Det vanligaste är att man har en tumör på hjärnan som jag hade och då hittat man det snabbt med MR. EEG:n visar mer själva hjärnaktiviteten under olika tillstånd.
Citera
2014-08-10, 03:04
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brinyus
Ja som jag skrev så brukar man vara helt medvetslös och varken drömma eller minnas något under anfallet. Man känner bara innan man ska få det att det är pågång sedan liksom slocknar det. Typ som att svimma.
Och sedan så har nog absolut ingen betydelse när du gör MR/EEG för om du har epileptisk hjärnaktivitet så spelar det nog ingen roll när de undersöker dig. Det vanligaste är att man har en tumör på hjärnan som jag hade och då hittat man det snabbt med MR. EEG:n visar mer själva hjärnaktiviteten under olika tillstånd.
Känns tryggande att veta att det sannolikt inte har något med epilepsi att göra. Tack för att du delar med dig!

För någon minut sedan fick jag ungefär samma anfall som jag innan skrev om. Denna gång något mildare, men nu är jag säker på att det är en sömnparalys. Fyfan vad otäckt. Var vid ganska starkt medvetande under hela perioden, och blev mycket pendlande mellan dröm och vakenhet. Dock vid varje skifte blev jag ganska likgiltig till förra stadiet, nästan återställd med mycket svagt minne. Detta gjorde att jag var för lat för att inse att jag borde ta mig upp ur sängen.

Hade mycket tv-serien Lost i mitt huvud igår kväll när jag i sängen skulle sova. Mina fossingar tittade även ut lite från täcket vilket brukar göra sömnen jobbig. Undrade faktiskt om jag skulle råka ut för en marddröm, och kan väl säga att man giltigt kan definera händelsen som en marddröm. Men måste erkänna det att jag är otroligt likgiltig till det som hände. Här nere i texten skriver jag 5 minuter efter att jag började och börjar nästan ifrågasätta om jag verkligen upplevde något speciellt i sömnen eller inte. Är därför logiskt att anfallet skulle kunna vara tyngre och mer omfattande än vad jag ger sken av.

Frågan jag nu ställer mig är snarare om sömnparalys kan ge mentala skador? Kändes riktigt ohälsosamt, som att man boffade bensin eller något.
Citera
2014-08-19, 08:35
Medlem
Svart.Karismas avatar
Drömde i minst en timma där jag var i stort medvetande. Efter att ha vaknat typ 50 gånger i min säng i drömmen, bestämde jag mig för att "go with the flow" och sluta oroa mig, trots att jag inte visste om jag någonsin skulle vakna igen. Alltid när jag befinner mig i "lucid dreaming" som oftast endast varar runt 10 sek, kan jag framkalla samt göra vad som helst. Gjorde så att jag låg över en kvinnokropp och gned mig lite. Sedan utspelade sig drömmen på en buss där jag satte på någon kvinna. Det som gjorde att jag vaknade, var att jag spände alla muskler i drömmen. Men kändes som jag verkligen hade prövat allt, men endå vaknade man gång på gång fortfarande i sömnen. Gång på gång lade man en stor "suck".
Citera
2014-08-22, 13:27
Medlem
Rompetrolls avatar
Nej, jag tycker inte dina problem liknar epilepsi.
Man kan ha en "aura" strax före anfallet - men det gäller kanske ca 10 sek. (ex, snabb yrsel, särskild doft mm)
Man är inte medveten om vad som händer, man är helt medvetslös vid grand mal. Vid petit mal är man "vaken" men helt kort omedveten av den mycket korta tiden. "stannar upp i det man gör", inga kramper. Du kommer inte ihåg vad som hänt efter!

Jag tror inte att någon direkt efter har en aning om anfallet. Vare sig de händer på dag eller natt. Omgivningen kan. Men huvudvärk är rätt vanligt. Därefter ökande "träningsvärk" i kroppen (efter krampen) En del blir nedstämda och deppiga dagen efter.
Som det är så har i stort sett alla olika besvär och anfall.

Men är du orolig så sök läkare och hör vad hen säger. Du kan då få remiss till MR resp EEG. Som Brynius redan skrivit.
Tro nu inte på hjärntumörer el. liknande. Största delen av epileptikerna har inga sådana skador/sjukdomar! I många fall kan det inte avgöras vad som ligger bakom = "epilepsi av okänd orsak".
Det finns mediciner som kan vara mycket effektiva. Så epilepsi är ingen sjukdom utan behandling längre. Men kan ta lång tid att prova fram bästa preparat och dosering för patienten.

Har du frågor så ta det gärna i PM.
Senast redigerad av Rompetroll 2014-08-22 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in