• 2
  • 3
2017-04-17, 16:22
Medlem
Urskta att jag upptar gammal trd.
Funderar p att montera en bafang 500W p min cykel att ha som transport till & frn jobbet.
Miljvnligt och strkande.

Som jag fattar det s kan jag med AB-kort ka dit fr framfrande av oregistrerad klass 1 moped men inte fr olovlig krning d jag har MC-kort.
Den fr inte g fortare n 45km dock.

Sedan om man rkar ha en afterwork och ta en l i verkant verkar frseelsen inte vara grov -
Moped kalls 1 p fyllan - NJA 1995 s. 232

Min tolkning r att om jag kr en smula onykter (gud frbjude) p en cykel uppdaterad med bafan500W s ker jag p framfrande av icke-godknd moped utan reg-plt samt rattfylleri av normalgrad.

Jag borde allts om jag nu kper/bygger nt liknande fordon sippa skaka galler om jag skulle torska efter dylikt alkoholbeteende.

Hller detta resonemang?
Citera
2017-04-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Urskta att jag upptar gammal trd.
Funderar p att montera en bafang 500W p min cykel att ha som transport till & frn jobbet.
Miljvnligt och strkande.

Som jag fattar det s kan jag med AB-kort ka dit fr framfrande av oregistrerad klass 1 moped men inte fr olovlig krning d jag har MC-kort.
Den fr inte g fortare n 45km dock.

Sedan om man rkar ha en afterwork och ta en l i verkant verkar frseelsen inte vara grov -
Moped kalls 1 p fyllan - NJA 1995 s. 232

Min tolkning r att om jag kr en smula onykter (gud frbjude) p en cykel uppdaterad med bafan500W s ker jag p framfrande av icke-godknd moped utan reg-plt samt rattfylleri av normalgrad.

Jag borde allts om jag nu kper/bygger nt liknande fordon sippa skaka galler om jag skulle torska efter dylikt alkoholbeteende.

Hller detta resonemang?

Rattfylleri av normal grad kan ge upp till 6 mnaders fngelse.

Men sen r det inte s att det enbart kommer bero p fordonets beskaffenhet utan p om framfrandet av fordonet inneburit en ptaglig fara fr trafikskerheten.
Allts kommer man gre en bedmning i varje enskilt fall om du utgjort en ptaglig fara. Skulle du ka p en gngbana med mnga fotgngare s skulle det troligen anses som grovt pga risken fr fotgngarna.

Kort sagt, ven normal grad kan ge fngelse samt att det kan bedmas som grovt rattfylleri beroende p omstndigheterna.
Det r omstndigheterna vid det specifika fallet som avgr.
Citera
2017-04-17, 18:59
Medlem
godboys avatar
Om trampar p lugnt och fint s r nog risken att ka dit mycket liten ven om du har en effektstark motor som r fr stark. Men far du fram som en idiot p typ Linngatan i GBG eller p ngon annan gata med mycket gngare s kar nog risken ngot att bli kollad. Men cyklar du utmed Dag Hammarskldsleden (Gamla Srbanan) och det gr lite fort s r det nog rtt lugnt s lnge du visar hnsyn. Tror inte att polisen kollar elcyklar nmnvrt.

BTW: r det ngon som har blivit stoppad med elcykel hr som kan bertta om det? Vad kollade de? Effektstyrka? Varfr blev du stoppad, for du fram som en galning?
Citera
2017-06-26, 20:37
Medlem
Ok - s blir ingen afterwork d fr mig hrumph

Sista frgan till er som frstr - 750W modifierad cykel som nyktert framfrs av frare med med MC-kort (tung)...

1) Vilka brott gr jag mig skyldig till?
2)r det mildrande om jag bygger en 500W istllet eller kan jag likavl ta en 1kW fr det spelar ingen skillnad i lagens lnga arm?

Bortse frn risken att ka fast med 1kW (som en ganska uppenbar).. - mest nyfiken p att frst vad boken sger..
Citera
2017-06-28, 03:30
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Ok - s blir ingen afterwork d fr mig hrumph

Sista frgan till er som frstr - 750W modifierad cykel som nyktert framfrs av frare med med MC-kort (tung)...

1) Vilka brott gr jag mig skyldig till?
2)r det mildrande om jag bygger en 500W istllet eller kan jag likavl ta en 1kW fr det spelar ingen skillnad i lagens lnga arm?

Bortse frn risken att ka fast med 1kW (som en ganska uppenbar).. - mest nyfiken p att frst vad boken sger..

1) r osker p om det ens r ett brott.

Ev. S skulle det kanske kunna vara straffbart att ej anska om typmrkning eller genomfra mopedbesiktning.

Huvudskydd samt trafikfrskring krvs vid frd.

2)
Tror inte det gr ngon skillnad, men 1001 W, gr nog s att det r moped klass I. (Skillnad mot moped klass II 251-1000 W)
Senast redigerad av miikos 2017-06-28 kl. 03:32.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in