2014-08-05, 16:55
Medlem
MaterDeis avatar
Hej.

Jag har börjat se mig om efter ett nytt extrajobb, och lagt märke till en företeelse.

Min facebook-profil är "stängd", dvs. man ser endast vissa bilder och poster. På sistone har dock en radda med helt okända människor addat mig. Har endast profilbild/helstängd profil, bor lägligt nog i samma stad som mig och/eller har samma alma mater.

I de fall jag har accepterat har de försvunnit från FB efter nån dag, raderat profilen alltså.

Efter att ha googlat lite har jag börjat fundera - är detta HR-folk, som vill ha tillgång till min hela profil? Noterade också att antal views på min Google+ och Linkedin har ökat chockartat.

Mina frågor:

1. Ni som arbetar med rekrytering, gör man såhär ofta?

2. Om ja, vad är korrekt respons? Jag menar eftersom det torde vara ett gott tecken, att nån har läst mitt cv och orkar göra en screening. Skall jag acceptera och ev. frisera min profil ytterligare, eller skall jag ignorera dessa vänförfrågningar?
Citera
2014-08-05, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaterDei
Hej.

Jag har börjat se mig om efter ett nytt extrajobb, och lagt märke till en företeelse.

Min facebook-profil är "stängd", dvs. man ser endast vissa bilder och poster. På sistone har dock en radda med helt okända människor addat mig. Har endast profilbild/helstängd profil, bor lägligt nog i samma stad som mig och/eller har samma alma mater.

I de fall jag har accepterat har de försvunnit från FB efter nån dag, raderat profilen alltså.

Efter att ha googlat lite har jag börjat fundera - är detta HR-folk, som vill ha tillgång till min hela profil? Noterade också att antal views på min Google+ och Linkedin har ökat chockartat.

Mina frågor:

1. Ni som arbetar med rekrytering, gör man såhär ofta?

2. Om ja, vad är korrekt respons? Jag menar eftersom det torde vara ett gott tecken, att nån har läst mitt cv och orkar göra en screening. Skall jag acceptera och ev. frisera min profil ytterligare, eller skall jag ignorera dessa vänförfrågningar?

svar ja, vi brukar göra så.
det som händer är att dom kollar upp dig på fb ser att du inte var värd att satsa på o stänger ner sitt konto igen. grattis.
Citera
2014-08-05, 21:32
Medlem
Har du accpterat helt främmande människor, så förstår jag att du inte fått jobbet.
Citera
2014-08-06, 14:27
Medlem
MaterDeis avatar
Tack för svaren, även om jag får lite trollvibbar av det dåliga språket.

Det finns dock en poäng med att inte acceptera.

Min profil innehåller f.ö. inget extremt. Inget knark, inget skitsnack om gamla arbetsgivare, inget hets mot folkgrupp. Förvisso fyllebilder men det har väl alla.
Senast redigerad av MaterDei 2014-08-06 kl. 14:49.
Citera
2014-08-06, 14:54
Medlem
Wonds avatar
Bara lära dig använda inställningarna i sociala medier.
Själv bryr jag mig inte nämnvärt vem som lägger till mig som vän, ibland har jag själv fått nå random vänförfrågningar. Senast var det någon kvinna som la till mig som jag accepterade, dagen efter frågade hon via meddelande om jag kunde besvara en enkät som var till personer med intresse av träning.
När dessa personer lägger till mig så kan dom i stort se lika mycket som man kan när dom inte är vän med mig, då jag har lagt nästan alla mina foton, statusuppdateringar m.m endast synliga till listor.
Har två listor, en för de jag känner som kan se generellt det man brukar se när man är vän med någon, med undantag för lite information, sedan en till lista för närmaste vänner och familj där jag har öppet allt.

Så antingen accepterar du inte alls vänförfrågningar från de du inte känner eller så fixar du allt mer privat.
Citera
2014-08-06, 15:18
Medlem
MaterDeis avatar
Tack för svaret!

Jag fräschade upp mitt "internet-jag" ganska ordentligt förra året inför sommarjobbsansökandet. Såg till att få raderat gamla pinsamma forumposter, tog bort en radda äldre inlägg på FB och dolde album i stil med "Aiya Napa när jag var 18" för icke-vänner.

Kanske borde jag dock ta efter dig och göra vissa saker mer privata.

Har försökt googla efter vad är en optimal social media-närvaro är. Det verkar som att man utöver självklarheterna Linkedin/FB även gärna får ha twitter, Google+ och t.o.m. blogg/hemsida. Argumenten för det är att det påvisar att man är utåtriktad. Andra argument är att vissa amerikanska studier visar att aktiva på social media är mer intelligenta. Hur det går ihop med allt tok på twitter är dock ett mysterium.

Den sistnämnda kanske är värt en egen tråd så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in